Skavold Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 (endret) Ettersom tungtvann er tyngre/tettere enn vanlig vann, vil det automatisk si at et objekt vil ha bedre oppdrift i tungtvann? Blir det å flyte i tungtvannet omtrent som å flyte på Dødehavet, for eksempel? Endret 25. februar 2015 av Skavold Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 (endret) Ja, men det er ikke så veldig mye tyngre. Tungtvann er bare ca 10% tyngre enn vanlig ferskvann. I Dødehavet er vannet ca 24% tyngre enn vanlig ferskvann. Vanlig saltvann er i underkant av 3% tyngre enn ferskvann. Det ser litt anstrengt ut, men det skal vist være mulig å lese avisa når man ligger og flyter i Dødehavet: Endret 25. februar 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Var i hovedsak prinsippet jeg lurte på, men jeg trodde tungtvann var enda tyngre enn det. Tungt nok til å virkelig merke forskjell. Takk for svar. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Så dere sier at farger egentlig ikke eksisterer det ar bare hvordan vi oppfatter bestemte bølgelengder i det spektret som kalles lys ? Dere sier også at påstanden at man ikke ser farger i mørket er sant , men da ser man heller ikke noe over hodet ? fargene forsvinner jo ikke før lyset forsvinner men da er det heller ikke noe annet å se Å si at man ser det som svart hvitt nyanser er da bare en halv sannhet Vi kan ikke se forskjell på farger med nattsynet. Er det mørkt nok ser alt sort-hvitt ut. er det ikke da det er mørkt nok til at man ikke ser noe over hodet ? Bare i begynnelsen, men når du har fått litt nattsyn kan du se igjen, bare ikke i farger. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Moderatormelding Vil bare minne på at dette IKKE er en support-tråd. Splittet noen poster om support til egnede steder. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 (endret) Selvkjørende biler bruker radar og "lidar" (lys-radar). Noen bruker ekkolyd. Det fungerer jo fint når man er den eneste selvkjørende bilen i verden, men hva når man er i rushtrafikk med selvkjørende biler (med samme mekanismer) på alle sider? Blir det ikke interferens så bilene blir forvirret? Endret 26. februar 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Når man ser en person blir halshugd. Mister personen hode eller kroppen? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 (endret) Nei, bare halsen. Endret 27. februar 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Når man ser en person blir halshugd. Mister personen hode eller kroppen? Det sies at en dødsdømt gårdeier som skulle halshugges ved Frostatinget (for ca tusen år siden) på forhånd hadde diskutert dette. Han hevdet at tankene satt i hjertet og ikke i hodet. Som bevis ville han løfte den høyre armen etter halshoggingen. Hodet ble hogd av og lå og gapte og rullet med øynene i noen sekunder, men arma ble ikke løftet. Dermed hadde de bevist at tankene og selvet lå i hodet. Dette viking-beviset viser altså at ved halshogging mister offeret kroppen. Hjernen dør av surstoffmangel, offeret kveles rett og slett. Det er rapportert om flere giljotinoffere som både har rullet med øynene og åpnet munnen som for å skrike etter at giljoteringen er utført. Heldigvis sluttet Frankrike med giljotering og dødsstraff for noen tiår siden. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Men igjen, man sier "hugger av hodet". Hodet er den minste delen som fjernes, og dermed oftest det som betegnes som mistet. Om motoren, den viktigste delen på bilen, faller av, vil man si at "bilen mistet motoren", ikke "motoren mistet bilen". Personlig vil jeg hevde at det ikke er delens funksjon som er det viktigste, men størrelse. Forvrig, for ca 100 år siden ble det motsatte av det SeaLion, en dødsdømt morder ble halshugget ved giliotin, etter noen sekunder med rykninger ropte en lege navnet til morderen, øynene til morderen åpnet seg sakte, fokuserte og hadde øyekontakt med legen før de lukket seg. Legen ropte navnet igjen og det samme skjedde. Den 3. gangen han ropte skjedde ingenting. Det ble antatt at hodet var bevist 25-30 sekunder etter avhugging. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Apropos diskusjonen om farger: http://www.aftenposten.no/digital/Derfor-ser-folk-helt-forskjellige-farger-pa-denne-kjolen-495807_1.snd Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Når jeg så bildet på Nrk.no i dag tidlig var den gul og hvit, så rundt kl 13 så jeg den samme saken på Vg.no da var den blå og svart. Måtte da sjekke bildet hos Nrk igjen i tilfellet det kunne være to forskjellige bilder, og den var nå blå og svart der også. Når jeg sjekket saken hos Aftenposten så er det også blå og svart. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Legos svar på nettgåten om farger Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Hva har skjedd med denne gryta? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Det har vært noe surt i den. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 (endret) Hva har skjedd med denne gryta?[...] Pittings, eller groptæring på norsk. Ett fenomen som oppstår på metaller som egentlig er lettkorroderbare men som i oksigenrike miljø danner ett beskyttende oksidbelegg, som f.eks. rustfrie stål og aluminium. edit: også nært beslektet med spaltkorrosjon: http://www.corrosion-doctors.org/Forms-crevice/Crevice.htm Endret 27. februar 2015 av M98kF1 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 (endret) Når jeg skriver "ping vg.no" i cmd får jeg vite ip-adressen til det domenet. Hvordan vet pcen min det? Selv når jeg ikke er koblet til Internett så får jeg vite ip-en. Endret 27. februar 2015 av Slettet+45613274 Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Når jeg skriver "ping vg.no" i cmd får jeg vite ip-adressen til det domenet. Hvordan vet pcen min det? Selv når jeg ikke er koblet til Internett så får jeg vite ip-en. IPer du har vært i kontakt med lagres i system32/drivers/etc/hosts, så du slipper å kontake en DNS-server hver gang du vil inn på siden. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Når jeg skriver "ping vg.no" i cmd får jeg vite ip-adressen til det domenet. Hvordan vet pcen min det? Selv når jeg ikke er koblet til Internett så får jeg vite ip-en.PCen sender forespørselen til en DNS-server (som typisk står hos din ISP), som sender deg svaret. For at ting ikke skal gå så tregt husker PCen de siste ip-adressene du har vært inne på. Koble deg fra ruteren, skriv ipconfig /flushdns og se om pcen fortsatt vet hvor vg.no er. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 IPer du har vært i kontakt med lagres i system32/drivers/etc/hosts, så du slipper å kontake en DNS-server hver gang du vil inn på siden.Nei, ingen caching der. Du kan (manuelt) lagre ip og dns adresser i den fila og dermed overstyre andre dns servere, hosts fila blir (normalt?) sjekket først. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå