Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvor tilfeldige er "tilfeldig kontroll" ved innsjekking på flyplassene?

Har en evt kontroll noe sammenheng med scannet håndbagasje?

 

Har reist litt med noe som blir oppfattet som misstenkelig bagasje på scanneren, og alltid blitt ransaket "tilfeldig" de gangene.

Det er maskinen selv som plukker ut bagasjen som skal sjekkes ekstra nøye. Brunost f.eks, ser ut som bombe.

Endret av Lami
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er selvsagt personen som ser på bildet av håndbagasjen som avgjør om den er suspekt. Kunstig intelligens er ikke akkurat flink (sammenlignet med mennesker) til å gjenkjenne bilder.

 

Tilfeldige kontroller skal legges opp sånn at de virker tilfeldige. Slik at folk med turban slipper å føle seg stigmatisert.

 

Edit: Jeg forvekslet noe, så deler av svaret mitt ble feil og jeg måtte slette det.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Så den som sitter å ser på scanningen av håndbagasjen er bare en ekstra sikkerhet?

Trodde du mente innsjekket bagasje!

Nei den som sitter bak scanneren for håndbagasje er personen som tar ut bagasjen til en menneskelig sjekk, som sagt over ja. Der er det ikke noe tilfeldig sjekk, men mistanke bak så derfor tas bagasjen ut.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Ja, det blir scannet grundig. Er det ting som er uklart scannes det i en bedre scanner. Er det fortsatt uklart scannes det i en ennå bedre scanner. Det er avanserte saker med luktsensorer som kan plukke opp uhyre svake spor av eksplosiver, smuglerdop etc. Forskjellige typer 3D røntgenbilder, mennesker som er opplært til å granske bildene sitter og følger med alt. De jobber i skift på 10 eller 15 minutter av gangen for klare å ha konsentrasjonen på topp. "Dummybilder" med våpen, eksplosiver etc blandes inn i bildestrømmen for å holde de topptrent til å oppdage sånne ting. Tette skott mellom ulike deler av bagasjeanlegget gjør at ingen bagasje kan fjernes fra kontrollsystemene selv om det skulle være ansatte med onde hensikter der.

 

Her er noen artikler om bagasjeanlegget:

http://www.dinside.no/919246/se-bagasjens-ferd-fra-innsiden

http://www.tu.no/bygg/2012/10/19/skal-oppdage-eksplosiver-flate-som-papirark

http://www.tu.no/bygg/2012/10/16/her-passerer-7-millioner-kofferter-hvert-ar

http://www.tu.no/samferdsel/2014/12/06/snart-blir-bagasjesystemet-pa-gardermoen-enda-mer-avansert

 

Når jeg for en del år siden (2008ish) jobbet på en mellomstor flyplass som elektriker i forbindelse med en utvidelse av terminalen måtte vi av og til ha adgang til bagasjehallen.

 

Det var litt varierende sikkerhet der, alt ettersom hvem som var på vakt hos securitas. Noen ganger måtte jeg strippe av meg alt verktøyet slik at vekteren kunne notere ned alt jeg tok med inn for å sjekke at alt ble med ut igjen også, men andre ganger / andre vektere bare slapp oss inn og brydde seg ikke særlig mye mer.

 

Det hadde vært mer enn mulig for meg å bragt med meg eksplosiver og liknende og gjemt dette i en av koffertene uten å bli oppdaget. Ikke var der kameraer som dekket all bagasjen heller.

 

(Vi hadde også adgang til tarmacen mellom flyene og gatene. Ettersom denne flyplassen ikke hadde egne skybridger (eller hva det het), så måtte passasjerene gå på tarmac fra terminalen til trappen ved flyet.

Dette var vinter, og en annen terrormulighet hadde vært å skjule en kniv eller skytevåpen i snøen mellom fly og terminal. En passasjer kunne da f.eks "knyttet skoene" sine på avtalt sted og plukket med seg våpnet)

Lenke til kommentar

 

Så den som sitter å ser på scanningen av håndbagasjen er bare en ekstra sikkerhet?

Trodde du mente innsjekket bagasje!

Nei den som sitter bak scanneren for håndbagasje er personen som tar ut bagasjen til en menneskelig sjekk, som sagt over ja. Der er det ikke noe tilfeldig sjekk, men mistanke bak så derfor tas bagasjen ut.

 

Men, er det noe sammenheng mellom misstenkelig håndbagasje og tilfeldig ransakelse av personer?

Erfaringsmessig er det en sammenheng, men kan være tilfeldigheter også...

Lenke til kommentar

Høres ut som det er en del variasjon mellom flyplassene.

 

Jeg har også litt erfaring med flyplasser. Både før og etter 2001. Før 2001 var det temmelig åpent med bare en enkel port for å slippe inn på området. Biler og utstyr ble ikke sjekket, men man måtte ha lapp med stempel og underskrift på at man hadde noe der å gjøre og måtte registrere navn og telefonnr til alle som skulle inn, samt vise legitimasjon.

 

Etter 2001 har det strømmet på med sikkerhetskrav og blitt veldig strengt. På den flyplassen jeg har hatt oppdrag blir man kroppscannet og all verktøy etc blir bagasjescannet på samme måte som passasjerenes, på en egen personalplass. Kjøretøy som være med inn må tømmes for utstyr (som scannes) og får grundig sjekk. Man blir oppfordret til å ikke kjøre inn og ut mer enn absolutt nødvendig.

 

I forbindelse med noen andre oppdrag fikk jeg vite hvordan bagasjesystemene deles inn i sikkerhetssoner og scannes. Ganske overfladisk info men interessant å vite at det er grundig gjennomført.

Lenke til kommentar

Men, er det noe sammenheng mellom misstenkelig håndbagasje og tilfeldig ransakelse av personer?

Erfaringsmessig er det en sammenheng, men kan være tilfeldigheter også...

Jeg tror bagasjescanneren og personscanneren er separate systemer så i utgangspunktet skal det ikke være noen sammenheng. Men det sitter jo noen i diverse kontrollrom med kameraovervåkning og kommuniserer med vaktene på stedet. De kan for eksempel gi beskjed om å sjekke ut bestemte passasjerer og bagasjer nøyere.

Lenke til kommentar

Tenker du ransakelse i form av innsjekket bagasje eller at de tar deg ut til siden for å høre litt hvor du skal og sjekker hva du har? Hvis det er det så tror jeg ikke det har sammenheng med hva de har hatt i håndbagasjen. De som blir tatt ut i ransakelse er oftest pga innsjekket bagasje som er skummel eller oppfører seg rart.

Har man skummel håndbagasje blir man ikke sjekket videre etterpå når de har hentet ut den innsjekkete bagasjen. Har aldri opplevd det, ei heller har jeg aldri sett det på disse virkelighetsprogrammene de har om grensevakter på flyplasser og lignende :p

Vanskelig å si uten noen som jobber som grensevakt på flyplass.

Lenke til kommentar

Skjer oftest sånn:

Jeg går i metalldetektoren, den piper pga rutinekontroll og jeg blir ransaket, skoene gjennomlyst osv.

Så må jeg pakke opp håndbagasjen min for å vise hva som er inni, så kan jeg gå.

Gjentar seg hver gang jeg flyr med f.eks dykkerutstyret mitt...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Er alt lys som vi oppfatter i hverdagen fra forskjellige kilder, som for eksempel lyspærer (lamper), lommelykter, lyset i TV- og PC skjermene elektromagnetisk stråling i form av fotoner? Regner ikke med UV-strålingen fra sola.

En annen ting jeg lurer på er hvordan fargespekteret fungerer, altså hvorfor vi ser gjenstander i bestemte farger. Hvis jeg sitter og ser på et maleri med masse forskjellige farger for eksempel, er det da EM-stråling med forskjellige bølgelengder som sendes ut fra maleriet, og som får meg til å se de forskjellige fargene?




Lenke til kommentar

Er alt lys som vi oppfatter i hverdagen fra forskjellige kilder, som for eksempel lyspærer (lamper), lommelykter, lyset i TV- og PC skjermene elektromagnetisk stråling i form av fotoner? Regner ikke med UV-strålingen fra sola.

Ja.

 

En annen ting jeg lurer på er hvordan fargespekteret fungerer, altså hvorfor vi ser gjenstander i bestemte farger. Hvis jeg sitter og ser på et maleri med masse forskjellige farger for eksempel, er det da EM-stråling med forskjellige bølgelengder som sendes ut fra maleriet, og som får meg til å se de forskjellige fargene?

Maleriet sender ikke ut fotoner av seg selv. Det reflekterer fotoner som kommer fra andre lyskilder (sola, lyspærer etc). Refleksjonsevnen varierer med hvilke stoffer det treffer. Maleriet er fult av stoffer (maling) som er spesielt valgt på grunn av sine ulike fargereflekterende egenskaper.

 

Fargespekteret er bare et kjedelig kontinuerlig spektrum. Tenk på det som en del av en målestokk. Synlig lys går fra ca 400 til 700 nanometer bølgelengde på denne bølgelengde-målestokken.

 

Fargene som reflekteres fra maleriet har en rekke topper og bunner gjennom det synlige spekteret.

 

Når bildet er godt opplyst deler øyet det synlige spekteret inn i tre delspekter, rød, grønn og blå. Øyets tapper finnes i tre typer som fanger opp henholdsvis den røde, grønne og blå delen av spekteret. Det er balansen mellom signalstyrken til hver av disse som avgjør vår oppfattelse av farge.

 

Når bildet er dårlig opplyst fungerer ikke øyets fargesensitive tapper særlig godt. Da brukes stavene for å registrere lys uavhengig av farge. Om natten ser vi altså "sort hvitt".

 

Det er ingen klar grense mellom godt og dårlig opplyst og dermed om det er tappene eller stavene som fanger opp lyset. Derfor mister man gradvis fargesynet når det blir mørkere. Hvor fort det blir mørkere har også veldig mye å si (nattsyntilvenning).

Lenke til kommentar

Er alt lys som vi oppfatter i hverdagen fra forskjellige kilder, som for eksempel lyspærer (lamper), lommelykter, lyset i TV- og PC skjermene elektromagnetisk stråling i form av fotoner? Regner ikke med UV-strålingen fra sola.

 

Ja alt lyset du ser og mere til overføres som elektromagnetisk stråling via fotoner. Regn også med UV-stråling, varmestråling, gamma- og røntgenstråling, mikrobølger, radar, radio- og TV-signaler, og alle frekvenser av radiobølger. Alt er elektromagnetisk stråling og alt overføres via fotoner. Den eneste forskjellen på disse er frekvens/bølgelengde.

 

Øynene våre klarer kun å oppfatte/registrere fotoner med bølgelengder mellom 390 og 700 nm (nanometer, milliontedels mm), det er dette spekteret som kalles synlig lys, men det er altså masse "usynlig lys" som øynene våre ikke kan oppfatte, fordi synscellene ikke er konstruert for å oppfatte det.

 

post-51414-0-10995600-1424605277_thumb.jpg

Plansje som jeg har laget for Vitensenteret i Trondheim med oversikt over synlig og usynlig lys (elektromagnetisk stråling). Plansjen er ca 7 meter lang. Litt til venstre for midten kan man se bølgelengdene for synlig lys representert med regnbuens farger. Bakgrunnsbildet i plansjen er de sentrale delene av Melkeveien fotografert i ulike ektromagnetiske bølgelengder (kilde NASA).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...