The Avatar Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Har det blitt gjort noen undersøkelser på om hvorvidt produktiviteten i et land (si Norge) endrer seg under større mesterskap som OL og VM (både fotball og ski)? Det er vell heilt klart at produktiviteten går ned akkurat i slike perioder? Det viktige spørsmålet er vell korvidt produktiviteten går ned på lengre sikt? I mange næringar vil det kunne være slik at ansatte som får sjå litt OL blir meir produktive etterpå fordi dei har fått ei lita pause. Strengt tatt hadde eg vært meir bekymra for produktiviteten på fredagar. Ein merker jo godt på trafikken at mange ikkje kjøyrer på jobb til vanlig tid på fredager, og bomstasjonsstatistikken bekrefter også dette. Om ein ser på trafikkmengden så tar ein heller ikkje høgde for die som tar seg fri på fredagen men som likevell kjøyrer til vanlig rush tid for å handle, besøke venner, osv. Fredagar etter lunsj må være det tidspunktet der det er vanskeligast å få tak i arbeidstakere som har fleiksitidsordnignar. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Toth: poenget mitt var litt skjult. Antall mail sendt øker: lavere produktivitet ? Man produserer ikke noe med å sende en mail ? Lenke til kommentar
toth Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 (endret) Toth: poenget mitt var litt skjult. Antall mail sendt øker: lavere produktivitet Man produserer ikke noe med å sende en mail Der tar du nok kraftig feil, jeg produserer årlig for millioner, bare via mail. Med mindre du mener "produsere" som i å fysisk lage noe. Produktivitet i denne sammenheng betyr mer å produsere arbeid/inntekt. Endret 19. februar 2015 av toth Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 (endret) Det var det som var "poenget". I min jobb er produksjonen høyest når eg ikke har noe å gjøre.... Ironisk nok. Endret 19. februar 2015 av Jotun Lenke til kommentar
toth Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Det er mulig du hadde noen smileyer der jeg ikke kan se som hadde klargjort poenget, jeg ser bare ⬛ Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Beklager. Brukte mobilen.... Lenke til kommentar
Lami Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Så nettopp på Dubai Flyplass på National Geo. De skiftet en av vindurutene i førerkabinen på Emirates fly. Der brukte de umbrako-skruer. Hvorfor unbrako? Hvorfor ikke stjerne-skruer eller flate, eller boltee eller annet? Er det grunn til det eller bare tilfeldig? Lenke til kommentar
toth Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 (endret) Så nettopp på Dubai Flyplass på National Geo. De skiftet en av vindurutene i førerkabinen på Emirates fly. Der brukte de umbrako-skruer. Hvorfor unbrako? Hvorfor ikke stjerne-skruer eller flate, eller boltee eller annet? Er det grunn til det eller bare tilfeldig? Både "stjerne" (antar du snakker om Philips, eller ikke vet at det finnes to "stjerne" - Philips og Pozi) og flat-/tverrspor er underlegne Unbrako, som igjen er underlegen bl.a. Torx. Det går på hvor godt grep man får, hvor liten sjans det er for å glippe/runde skruen, og hvor lett det er å plassere bit/jern i sporet i riktig posisjon. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_screw_drives Endret 19. februar 2015 av toth Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Torx er suverent ja. Der ødelegger du verktøyet før skruen. Viktig i mange tilfeller! Lenke til kommentar
bigggan Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 jepp, jeg hater philips skruer, jeg ødlegger dem alltid når jeg prøver å skru med philips skruer. hhehe Lenke til kommentar
Lami Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Så nettopp på Dubai Flyplass på National Geo. De skiftet en av vindurutene i førerkabinen på Emirates fly. Der brukte de umbrako-skruer. Hvorfor unbrako? Hvorfor ikke stjerne-skruer eller flate, eller boltee eller annet? Er det grunn til det eller bare tilfeldig? Både "stjerne" (antar du snakker om Philips, eller ikke vet at det finnes to "stjerne" - Philips og Pozi) og flat-/tverrspor er underlegne Unbrako, som igjen er underlegen bl.a. Torx.Det går på hvor godt grep man får, hvor liten sjans det er for å glippe/runde skruen, og hvor lett det er å plassere bit/jern i sporet i riktig posisjon. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_screw_drives Takk for svar! Synes selv unbrako går til helvete ganske fort, fremfor Philips men Lenke til kommentar
toth Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 jepp, jeg hater philips skruer, jeg ødlegger dem alltid når jeg prøver å skru med philips skruer. hhehe Etter all sannsynlighet bruker du feil bits, enten feil størrelse eller forveksler Philips og Pozi - dette er helt utrolig vanlig, jeg vil tro at 80% av folk som skrur en skrue i dann og vann bruker feil jern. Det er lett å bruke et PZ1-jern på en PH2-skrue, men det passer egentlig ikke, og gir ikke godt resultat. Nettopp derfor er unbrako og Torx overlegne, det er veldig lett å finne rett størrelse. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Så nettopp på Dubai Flyplass på National Geo. De skiftet en av vindurutene i førerkabinen på Emirates fly. Der brukte de umbrako-skruer. Hvorfor unbrako? Hvorfor ikke stjerne-skruer eller flate, eller boltee eller annet? Er det grunn til det eller bare tilfeldig?Både "stjerne" (antar du snakker om Philips, eller ikke vet at det finnes to "stjerne" - Philips og Pozi) Pozi er stjerne. Philips er jo et (avrundet) kryss, ikke stjerne. underlegne Unbrako, som igjen er underlegen bl.a. Torx. Det går på hvor godt grep man får, hvor liten sjans det er for å glippe/runde skruen, Dette vet du sikkert, men i mange sammenhenger vil man at skruen skal glippe ved høyt press for å ikke ødelegge det man skrur den inn i. Det er derfor de er lagd sånn. Lenke til kommentar
toth Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Så nettopp på Dubai Flyplass på National Geo. De skiftet en av vindurutene i førerkabinen på Emirates fly. Der brukte de umbrako-skruer. Hvorfor unbrako? Hvorfor ikke stjerne-skruer eller flate, eller boltee eller annet? Er det grunn til det eller bare tilfeldig?Både "stjerne" (antar du snakker om Philips, eller ikke vet at det finnes to "stjerne" - Philips og Pozi) Pozi er stjerne. Philips er jo et (avrundet) kryss, ikke stjerne. underlegne Unbrako, som igjen er underlegen bl.a. Torx. Det går på hvor godt grep man får, hvor liten sjans det er for å glippe/runde skruen, Dette vet du sikkert, men i mange sammenhenger vil man at skruen skal glippe ved høyt press for å ikke ødelegge det man skrur den inn i. Det er derfor de er lagd sånn. 1: Joda, men i dagligtale utenom fagfolk er "stjerne" alt som ligner på et kryss. De fleste legger aldri merke til det ekstra lille krysset på pozi en gang. 2: Yes, men man vil egentlig aldri at skruen/sporet skal glippe, da vil man heller at bitsen skal glippe. Drar man over sporet i hodet sliter man jo med å få skruen ut igjen. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Hvor brennbare er militærklær (feltuniformer)? Lenke til kommentar
Mechlaz Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Hvorfor er vår tidsregning sentrert rundt Jesus' død? Lenke til kommentar
Flin Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Hvor brennbare er militærklær (feltuniformer)? Om vi skal tro på leksikonet så er de laget for å motstå flammer. https://snl.no/feltuniform Feltuniform, betegnelse på bukse og jakke (evt. med hette) som brukes i felt. Det stilles strenge krav til bl.a. styrke, vannavvisning, isolasjon, statisk elektrisitet, vekt, flammehemming og lagringsdyktighet. I Norge er feltuniformen sydd av bomullsvare i ensfarget olivengrønn og/eller flerfarget stoff med kamuflasjeeffekt. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Har det blitt gjort noen undersøkelser på om hvorvidt produktiviteten i et land (si Norge) endrer seg under større mesterskap som OL og VM (både fotball og ski)? Det er vell heilt klart at produktiviteten går ned akkurat i slike perioder? Det viktige spørsmålet er vell korvidt produktiviteten går ned på lengre sikt? I mange næringar vil det kunne være slik at ansatte som får sjå litt OL blir meir produktive etterpå fordi dei har fått ei lita pause. Strengt tatt hadde eg vært meir bekymra for produktiviteten på fredagar. Ein merker jo godt på trafikken at mange ikkje kjøyrer på jobb til vanlig tid på fredager, og bomstasjonsstatistikken bekrefter også dette. Om ein ser på trafikkmengden så tar ein heller ikkje høgde for die som tar seg fri på fredagen men som likevell kjøyrer til vanlig rush tid for å handle, besøke venner, osv. Fredagar etter lunsj må være det tidspunktet der det er vanskeligast å få tak i arbeidstakere som har fleiksitidsordnignar. Produktivitet er vel hvor effektiv man er per time? Ikke hvor mange timer man er på jobb? AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Så nettopp på Dubai Flyplass på National Geo. De skiftet en av vindurutene i førerkabinen på Emirates fly. Der brukte de umbrako-skruer. Hvorfor unbrako? Hvorfor ikke stjerne-skruer eller flate, eller boltee eller annet? Er det grunn til det eller bare tilfeldig?Både "stjerne" (antar du snakker om Philips, eller ikke vet at det finnes to "stjerne" - Philips og Pozi) Pozi er stjerne. Philips er jo et (avrundet) kryss, ikke stjerne. underlegne Unbrako, som igjen er underlegen bl.a. Torx. Det går på hvor godt grep man får, hvor liten sjans det er for å glippe/runde skruen, Dette vet du sikkert, men i mange sammenhenger vil man at skruen skal glippe ved høyt press for å ikke ødelegge det man skrur den inn i. Det er derfor de er lagd sånn. Det er kanskje derfor de er lagd sånn, men man har nesten aldri det behovet, og det brukes allikevel den type skruer nesten overalt. AtW Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Hvorfor er vår tidsregning sentrert rundt Jesus' død? Den er sentrert rundt Jesu fødsel, ikke død. Man begynte med det i middelalderen fordi det var mye mer praktisk enn det man gjorde før, som var å regne ut fra hvem som var konge og når de tiltredte. F.eks "År fem av Keiser Diokletians regjeringstid" ble til "År 289 etter Kristus". Vesentlig enklere all den tid vi ikke bytter Jesus flere ganger i århundret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå