Mechlaz Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Hvordan fungerer det i forhold til genetikk at det å få tvillinger er "arvelig" / ligger i slekta?Fra hvem er det man arver det (mor / farssiden)? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Hvordan fungerer det i forhold til genetikk at det å få tvillinger er "arvelig" / ligger i slekta? Fra hvem er det man arver det (mor / farssiden)? Skal vi tro Wikipedia er det ingenting som genetisk disponerer for tvillinger, men det er en genetisk link for superovulasjon, altså at det løsner mer enn ett egg under eggløsningen. Så mødre med genetisk historie for dette vil ha en øket sjanse for å få toeggede tvillinger (trillinger, ...), men ikke for eneggede. Geir Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 I bygda er det en familie som er spesiell sådan. Tre generasjoner eneggede tvillinger. Det er statistisk supersjeldent. Lenke til kommentar
BALT3 Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Har ikke hørt at tvillinger er "arvelig" før, men jeg har lest at sjansen for å få tvillinger øker både med alderen og med antall barn. Med andre ord vil kvinner i 40- og 50-årene, spesielt dersom de har barn fra før, ha relativt gode sjanser til å få tvillinger dersom de blir gravide. Det kan jo tenkes at det ikke bare er snakk om genetkkk, men at det i en slekt er tradisjon for å vente lenge med å få barn, slik at slekta ender opp med statistisk sett mange tvillinger. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Det tok ikke inn alle kanalene heller, og jeg fant ikke ut hvordan kanalsøkingen fungerer. Ingen menysystem, bare en masse rare knapper og ingen manual. NRK1 virket perfekt. Det er ikke noe rart når mange av kanalene ( gjennom kabel) sendes på kanalnumre som ligger for høyt i forhold til mottakeren ( hvorvidt du benytter kabel tv skrev du ingen ting om ) Slike tver vil i dag fungere kun som rene monitorer uten muligheter til å kunne dekode det digitale signalet bare noen få kabelselskaper sender noen få kanaler analogt Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 (endret) Det var et borettslag der kanalene ble distribuert i den gamle coax-kabelen som alltid har vært der, ikke en egen antenne. Det stemmer nok at skalaen har blitt utvidet de senere årene, og at en TV fra åttitallet ikke vil kunne ta inn de kanalene som ligger på de høye frekvensene. Så selv om jeg fant ut hvordan man søker inn stasjonene, hadde jeg ikke kunnet motta de som bruker de høye frekvensene. Endret 18. februar 2015 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Lami Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Får lønn etter timesbetaling. Får jeg lønn i pausen på halv time? Jobber rundt 7,5 timer om dagen. Leste at dersom man ikke kan forlate arbeidsplassen i pausen så er pausen i arbeidstiden = lønn, men nå vet jeg ikke om jeg kan forlate arbeidsplassen.. Har ikke sett noen andre gjøre det hittil. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Det burde stå i kontrakten din. Varierer vel fra sted til sted. 1 Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 (endret) Det reguleres av Arbeidsmiljølovens §10-9 pkt 1 § 10-9.Pauser (1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves. (2) Når arbeidstaker arbeider mer enn to timer etter at den alminnelige arbeidstid er avviklet, skal arbeidstaker gis en pause på minst en halv time. Pausen regnes som en del av arbeidstiden. Pause som legges etter alminnelig arbeidstids slutt, godtgjøres som overtidsarbeid, men regnes ikke med i det antall timer det er tillatt å arbeide overtid etter § 10-6. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen kortes ned eller forskyves. Er greit å ha lest igjennom AML og evt. tariffavtaler hvis man er organisert. Endret 18. februar 2015 av Crowly 1 Lenke til kommentar
Mechlaz Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 For å komme med noen spørsmål i det litt morbide hjørnet:Hvorfor gjør kalk at lik råtner fortere? Hvilket materiale / stoff gir motsatt effekt av kalken?Hvordan fungerer balsamering, og hvor lenge "varer det"? Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 (endret) Får lønn etter timesbetaling. Får jeg lønn i pausen på halv time? Jobber rundt 7,5 timer om dagen. Leste at dersom man ikke kan forlate arbeidsplassen i pausen så er pausen i arbeidstiden = lønn, men nå vet jeg ikke om jeg kan forlate arbeidsplassen.. Har ikke sett noen andre gjøre det hittil.Jeg får vel være "den personen": Dette er en tråd for snedige ting du lurer på i teknologi- og vitenskapsforumet. Spørsmålene dine om jobb, sånn som dette eller hva du skal gjøre når du ikke har fått lønn, passer mye bedre i f.eks. jussforumet. Dette er ikke en supporttråd for dagligdagse problemer du støter på. Hilsen en som faktisk liker å lese om snedige vitenskapelige spørsmål og forklaringene. Endret 18. februar 2015 av Henrik C 7 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 (endret) Råtning er nedbryting av bakterier. Det går neppe fortere med kalk. Så du har altså sett et sted at kalken bryter ned liket direkte. Du tenker sikkert ikke på vanlig kalk, men CaO eller Ca(OH)2. http://en.wikipedia.org/wiki/Calcium_oxide http://en.wikipedia.org/wiki/Calcium_hydroxide Om det faktisk bryter ned lik er litt tvilsomt. Det står på nettet at det er en filmmyte, og at virkelighetens bruksområde er å hindre lukt fra likene. Men hvis det faktisk bryter ned liket er det kanskje fordi det er en base og etser liket bort? Spørsmål: I fremtiden, når biler kjører av seg selv og kommuniserer med hver andre direkte kan de synkronisere kjøringa si uten trafikklys. Men vil det likevel være mest fart og sikkerhetsmessig gunstig med kjøremønster a la dagens trafikklys, eller vil vi få sånt som under? Endret 18. februar 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Det kan bli som på bildet på veldig lang sikt. Da vil alle bilenes sensorer deles til felles nytte slik at alle bilene ser alt, selv om noen er i veien for akkurat deres synsfelt. Når man erfarer at selvkjøringen har så ekstremt høy driftsikkerhet at det ikke vil være en nevneverdig risiko å senke sikkerhetsavstandene så kan de gjøre det. Men det er en lang vei frem dit. Først må vi få de første halvautomatiske selvkjørende bilene på veiene. De som gjør visse typer kjøring, men ikke all. Deretter må vi få de helautomatiske variantene. Så må de modnes og fungere så godt at man kan fjerne manuelle styringsmuligheter helt. Deretter må det gå en lang periode før hele bilparken er skiftet ut, inkludert mopeder, MC, lastebiler, brøytebiler etc. Deretter må vi gjøre det ulovlig å kjøre manuelle biler i trafikken og sikre fotgjengere, syklister, hunder etc med kommunikasjonssystemer så bilene kan bli klar over disse lenge før de blir synlige. Først da kan vi begynne å fjerne (menneskelige) sikkerhetsavstander og koordinere kryssene på den måten. Den flettingen ser ut som den kan fungere opp til en viss trafikkmengde. Ved mye trafikk vil det være mer effektivt å kjøre bilene med støtfanger mot støtfanger i "tog" etter hverandre og heller flette "togene" på den måten. Det fordi man kan redusere gjennomsnittsavstanden ytterligere. Man vil få en stor fordel av at trafikken flyter perfekt i makshastighet selv om den er tett og at trafikkbølger ikke oppstår. En annen stor fordel vil være at eierstrukturen endrer seg. Folk vil hoppe inn omtrent som taxier og busser. Det vil redusere behovet for parkering noe helt vanvittig. Videre vil folk i større grad dele kjøretøyene omtrent slik man deler buss i dag, bare med færre passasjerer og mye bedre komfort. Bare det kan redusere trafikkmengden med mer enn 70% og gjøre rushen til en drøm. Ja og så vil det meste av dagens kollektivtransport på vei bli overflødig. 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Jeg får vel være "den personen": Dette er en tråd for snedige ting du lurer på i teknologi- og vitenskapsforumet. Spørsmålene dine om jobb, sånn som dette eller hva du skal gjøre når du ikke har fått lønn, passer mye bedre i f.eks. jussforumet. Dette er ikke en supporttråd for dagligdagse problemer du støter på. Hilsen en som faktisk liker å lese om snedige vitenskapelige spørsmål og forklaringene. Det er riktig at den er plassert i vitenskapsforumet, men det er en tråd for snedige spørsmål generelt, ikke spesifikt for vitenskap. Leser du litt bakover i tråden ser du at du ikke er alene om å være "den personen". (Jeg er imidlertid enig i at spørsmålet ikke er spesielt snedig.) 2 Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 For å komme med noen spørsmål i det litt morbide hjørnet: Hvorfor gjør kalk at lik råtner fortere? Hvilket materiale / stoff gir motsatt effekt av kalken? Hvordan fungerer balsamering, og hvor lenge "varer det"? Om jeg skal tippe så sørger vel kalken for at det ikke blir for surt i jordsmonnet. Det hindrer at bakteriene dør og forråtnelsen går fortere. Men mye av forråtnelsen skjer også innenfra, så jeg er ikke helt sikker på om det er forklaringen. Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Har det blitt gjort noen undersøkelser på om hvorvidt produktiviteten i et land (si Norge) endrer seg under større mesterskap som OL og VM (både fotball og ski)? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Hvem skulle gjort den undersøkelsen? Det krever jo at man jobber med undersøkelsen under VM, noe jeg tviler skjer 2 Lenke til kommentar
toth Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Tja, man kan vel i teorien snakke med tele- og internettleverandører, og få tall på antall samtaler 07-16 og antall e-poster i samme tidsrom, og se om snittet synker merkbart under større sportsarrangementer. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 Er telefoner og eposter sendt et tegn på produktivitet? Lenke til kommentar
toth Skrevet 19. februar 2015 Del Skrevet 19. februar 2015 (endret) Når man ser det på landsnivå vil jeg påstå det, ja - jeg er rimelig sikker på at dersom du hadde fått tak i epost-statistikker for hele landet(privat og bedrift), ville du se et markant dypp utenom arbeidstid - av den enkle grunn at mye produktivitet foregår via telefon og epost idag. Edit: Jeg fant litt backup for gjetningen min: Endret 19. februar 2015 av toth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå