Emancipate Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 (endret) Har vanskelig for å tenke meg at Pepsi ikkje tilbyr noke ekstra for å bli einaste tilbydaren av brus i restauranten? Som underdog i markedet så må ein vell gjere noke som gjer at resturanten fortsatt tjener på å tilby noke som mange kunder kun synest er "greit". Ser jo for min egen del at eg ofte foretrekker å heller gå på resturanter som serverer Cola istadenfor Pepsi. Og det er vell ikkje så mange som tenker omvendt? Dette "noe ekstra" er nok så enkelt som at de selger brusen sin billigere til restauranten. 10 øre mindre (eksempel) i innkjøpspris per flaske blir det penger av. Endret 16. februar 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Har vanskelig for å tenke meg at Pepsi ikkje tilbyr noke ekstra for å bli einaste tilbydaren av brus i restauranten? Som underdog i markedet så må ein vell gjere noke som gjer at resturanten fortsatt tjener på å tilby noke som mange kunder kun synest er "greit". Ser jo for min egen del at eg ofte foretrekker å heller gå på resturanter som serverer Cola istadenfor Pepsi. Og det er vell ikkje så mange som tenker omvendt? Aner ikke. Finnes kanskje noe data på det? Personlig ville jeg aldri valgt spisested basert på heslig dispenserbrus uansett. AtW Lenke til kommentar
BALT3 Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Det ikke slik at et serveringssteder enten har Coca-cola/Fanta/Sprite eller Pepsi/Solo/7-Up? Eller er jeg på bærtur? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Hvis de har begrenset lagerplass har jeg vanskelig for å tro at de velger bort markedslederen. Da er det mer logisk å droppe Pepsi. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Min begrensede erfaring tilsier at de har enten eller, og jeg regner med at dette har med hvilken leverandør de har inngått avtale med, og at den avtalen har eksklusivitet klausul. 2 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Aner ikke. Finnes kanskje noe data på det? Personlig ville jeg aldri valgt spisested basert på heslig dispenserbrus uansett. AtW De fleste spisesteder jeg har vært på har flasker, ikke dispenserbrus. Hvis de har begrenset lagerplass har jeg vanskelig for å tro at de velger bort markedslederen. Da er det mer logisk å droppe Pepsi.Pepsi kan vel ha vært markedslederen der innehaveren kommer fra (utlending) for alt du vet. Den nærmeste restauranten her har pepsi-brus på flasker og utlendinger som driver det. Men det er vel rimelig selvsagt at de kjøper inn det som er billigst. Google: You are correct, they offer incentives to accounts to go exclusively to one or the other. A lot of times as well they will offer smaller restaurants free equipment in exchange for going through a certain amount of product, so if they offered both they would sell less of each and not be able to get that deal. If the restaurant is part of a regional or national chain, they usually sign an exclusivity contract with the beverage distributor to carry only that distributor's brand for a set period of time. This is why you'll go to restaurants which formerly served Coke and find that they now serve Pepsi products. They changed their contract, usually because Pepsi offered them a lower prices for the syrup, the dispensers and the CO2. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Aner ikke. Finnes kanskje noe data på det? Personlig ville jeg aldri valgt spisested basert på heslig dispenserbrus uansett. AtW De fleste spisesteder jeg har vært på har flasker, ikke dispenserbrus. Hvis de har begrenset lagerplass har jeg vanskelig for å tro at de velger bort markedslederen. Da er det mer logisk å droppe Pepsi.Pepsi kan vel ha vært markedslederen der innehaveren kommer fra (utlending) for alt du vet. Den nærmeste restauranten her har pepsi-brus på flasker og utlendinger som driver det. Men det er vel rimelig selvsagt at de kjøper inn det som er billigst. Google: You are correct, they offer incentives to accounts to go exclusively to one or the other. A lot of times as well they will offer smaller restaurants free equipment in exchange for going through a certain amount of product, so if they offered both they would sell less of each and not be able to get that deal. If the restaurant is part of a regional or national chain, they usually sign an exclusivity contract with the beverage distributor to carry only that distributor's brand for a set period of time. This is why you'll go to restaurants which formerly served Coke and find that they now serve Pepsi products. They changed their contract, usually because Pepsi offered them a lower prices for the syrup, the dispensers and the CO2. Ville ikke valgt spisested etter flaskebrus heller, men uansett, på "flaskestedene", har de jo ofte alt mulig rart? Er ikke slik eksklusivitet der? AtW Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 (endret) Ville ikke valgt spisested etter flaskebrus heller, men uansett, på "flaskestedene", har de jo ofte alt mulig rart? Er ikke slik eksklusivitet der?Jo. Kun Pepsi på flaske over alt her. Endret 16. februar 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 De fleste plasser jeg har vært å spist på i Oslo, så har de enten Pepsi (og deretter 7up og den flokken) eller Coca Cola (og deretter Sprite og resten). En vanlig dialog med servitøren går som følger: "En Cola." "Pepsi?" "7up." Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 (endret) Det burde vært akseptert med medbrakt. Så kunne du kjøpt med deg en 1.5l med ditt favorittmerke uansett hvor lite utvalg og lager restauranten har. Selv velger jeg som regel enten vann, øl eller vin. De søte klissedrikkene har jeg ikke noe til overs for. På Øl er det ofte samme problematikken. Endret 16. februar 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Som en liten digresjon kan man se på det amerikanske ølmarkedet. Der er det ofte at de store bryggeriene betaler for at ølen deres skal serveres på utesteder. Her er blant annet artikkel fra Esquire om det jeg har bokmerket, og leter man finner man nok artikler som går med i dybden. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Mange indreslag satser på pepsi. Militæret hadde bare pesi i automatene da jeg var der på øvelse for noen år siden så jo det virker som det er en ekstrem holdning av enten eller og ikke bagge deler. Her er jeg ening med den personen som mener at det må være bedre at kundene får velge. En gang da jeg var på lokalt julebord gjennom jobben ( de låner lokale ) fikk man ikke vanlig vann heller da gikk det på farris Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Hvilken gren var du i elgen? 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Radiorør og lyspærer brenner ut etter kort tid. Hvorfor varer kasse-TVer "til evig tid"? Vi kastet nylig et apparat av merke THORN, bygget i vesttyskland. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Radiorør og lyspærer brenner ut etter kort tid. Hvorfor varer kasse-TVer "til evig tid"? Vi kastet nylig et apparat av merke THORN, bygget i vesttyskland. CRT-TVer er bygd litt facinerende egentlig, feks er "elektronkilden" en endelig menge materiale, så til slutt blir den rett og slett brukt opp, selv om den ikke går i stykker. AtW Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Men en CRT varer jo mye lengre enn radiorøret, og de er jo sammenlignbare design med elektroder og glødetråd. THORN-apparatet var forresten ikke defekt, men ble overflødig ved flytting. Det tok ikke inn alle kanalene heller, og jeg fant ikke ut hvordan kanalsøkingen fungerer. Ingen menysystem, bare en masse rare knapper og ingen manual. NRK1 virket perfekt. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 (endret) Radiorør og lyspærer brenner ut etter kort tid. Hvorfor varer kasse-TVer "til evig tid"? Vi kastet nylig et apparat av merke THORN, bygget i vesttyskland. CRT (bilderør) baserer seg ikke på oppvarming av en glødetråd slik radiorør og lyspærer gjør. Disse vil brenne opp iløpet av en tid. I en CRT-TV er det en elektronstråle som blir styrt ved hjelp av magnetfelt, det krever ikke noen glødetråd og oppvarming. Edit: Fosforen som ligger på baksiden/innsiden av skjermglasset vil dog brukes opp over tid, men dette er tydeligvis en veldig treg prosess i forhold til å smelte bort en glødetråd. Endret 16. februar 2015 av Nedward Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Det er da en glødetråd inni der? Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 CRT (bilderør) baserer seg ikke på oppvarming av en glødetråd slik radiorør og lyspærer gjør. Disse vil brenne opp iløpet av en tid. I en CRT-TV er det en elektronstråle som blir styrt ved hjelp av magnetfelt, det krever ikke noen glødetråd og oppvarming. Edit: Fosforen som ligger på baksiden/innsiden av skjermglasset vil dog brukes opp over tid, men dette er tydeligvis en veldig treg prosess i forhold til å smelte bort en glødetråd. Elektronkanonen i en CRT-TV består av en glødetråd og noen elektroder som skaper et sterkt elektrisk felt. Elektronene slipper av og til ut av metallet ved høy temperatur, og skytes ut av feltet. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Ser ut som glødetråden ikke er noen hovedårsak til at vanlige radiorør feiler. Det er flere andre grunner. http://www.w8ji.com/vacuum_tubes_and_vaccum_tube_failures.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå