Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Har for øvrig hørt om forsøk med svømming i væsker med ulik viskositet. Etter hva jeg husker gav det en viss ytelsesforbedring å svømme i en noe mer tyktflytende væske enn vann. Jeg har imidlertid ingen kilder å vise til her og nå.

 

Det var et eller annet tv-show som testet dette. Jeg mener riktignok å huske at det gav tilnærmet lik samme resultat. Forklaringen var at en tykk væske ville gi mer motstand, men til gjengjeld ville hvert svømmetak gi mer fremdrift, slik at det gikk opp i opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor er symmetri så behagelig å se på?

Medfødte skavanker av ulike slag resulterer også i usymmetriske trekk. Som et overlevelsesinstinkt fra tiden før folk forstod bakgrunnen, oppfattes symmetri som pent, og en velger helst en make som en synes er pen. Det var forklaringen jeg leste for endel år siden, men jeg vet ikke hva oppfatningen i fagmiljøet (antropologi?) er idag.

Lenke til kommentar
Bedre kjøling = mer effekt.

Er det noen sammenheng mellom motortemperatur og motoreffekt? I så fall så hadde jeg trodd den var motsatt. Altså at høy temperatur ga bedre effekt siden det gjør at drivstoffet blander seg litt bedre med lufta via diffusjon og det skal mindre til å heve temperaturen. På den andre siden kjøles jo av og til luft med intercooler for å få mer luft per volum. (Kald luft har høyere tetthet enn varm)

 

 

Kanskje litt feil av meg å sette det sånn, men en motor har det mye bedre på romtempraturer ++ enn veldig høyetempraturer.

 

Edit: Når motoren er vannkjølt, og den skifter vannet konstant. Så vil den ha kaldt vann i kjølesystemet hele tiden. Motoren vil forsatt være (uten at jeg vet noe kronket) ca 80 grader.

Endret av ErikFN
Lenke til kommentar
Bedre kjøling = mer effekt.

 

Niks.

 

Forbrenningsmotorer burde ligge på rundt 90-110 grader.

 

Forvarmt så kan du risikere at det skjærer seg, forlite varme er er også ikke noe gunstig.

 

Alle vannkjølte motorer har en termostat som gjør at motoren ikke får noe kjøling i det hele de første minuttene.

Lenke til kommentar
Det var et eller annet tv-show som testet dette. Jeg mener riktignok å huske at det gav tilnærmet lik samme resultat. Forklaringen var at en tykk væske ville gi mer motstand, men til gjengjeld ville hvert svømmetak gi mer fremdrift, slik at det gikk opp i opp.

 

På arket funker det sånn, at man kan svømme like for i noe tykt som rå olje som i vanelig vann.

 

Men i praksis funker det ikke. Menesker er alt for svake og håndflatene er alt for små.

Lenke til kommentar
Bedre kjøling = mer effekt.

 

Niks.

 

Forbrenningsmotorer burde ligge på rundt 90-110 grader.

 

Forvarmt så kan du risikere at det skjærer seg, forlite varme er er også ikke noe gunstig.

 

Alle vannkjølte motorer har en termostat som gjør at motoren ikke får noe kjøling i det hele de første minuttene.

 

Det er da ikke min erfaring, motorer blir fort over opphetet.

Lenke til kommentar
Det er da ikke min erfaring, motorer blir fort over opphetet.

 

Da er det noe galt med motoren eller kjølinga til motoren.

 

Er det båt motorer er det veldig lett for att kjølekanalene inni motoren blok blokkert av krystalisert salt, og da kan den lett skjære seg.

 

Men ossene motorer er det som blir overopphetet etter din erfaring?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...