Barcarolle Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Har for øvrig hørt om forsøk med svømming i væsker med ulik viskositet. Etter hva jeg husker gav det en viss ytelsesforbedring å svømme i en noe mer tyktflytende væske enn vann. Jeg har imidlertid ingen kilder å vise til her og nå. Det var et eller annet tv-show som testet dette. Jeg mener riktignok å huske at det gav tilnærmet lik samme resultat. Forklaringen var at en tykk væske ville gi mer motstand, men til gjengjeld ville hvert svømmetak gi mer fremdrift, slik at det gikk opp i opp. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Hvorfor er symmetri så behagelig å se på? Medfødte skavanker av ulike slag resulterer også i usymmetriske trekk. Som et overlevelsesinstinkt fra tiden før folk forstod bakgrunnen, oppfattes symmetri som pent, og en velger helst en make som en synes er pen. Det var forklaringen jeg leste for endel år siden, men jeg vet ikke hva oppfatningen i fagmiljøet (antropologi?) er idag. Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 (endret) Bedre kjøling = mer effekt. Er det noen sammenheng mellom motortemperatur og motoreffekt? I så fall så hadde jeg trodd den var motsatt. Altså at høy temperatur ga bedre effekt siden det gjør at drivstoffet blander seg litt bedre med lufta via diffusjon og det skal mindre til å heve temperaturen. På den andre siden kjøles jo av og til luft med intercooler for å få mer luft per volum. (Kald luft har høyere tetthet enn varm) Kanskje litt feil av meg å sette det sånn, men en motor har det mye bedre på romtempraturer ++ enn veldig høyetempraturer. Edit: Når motoren er vannkjølt, og den skifter vannet konstant. Så vil den ha kaldt vann i kjølesystemet hele tiden. Motoren vil forsatt være (uten at jeg vet noe kronket) ca 80 grader. Endret 14. november 2007 av ErikFN Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Bedre kjøling = mer effekt. Niks. Forbrenningsmotorer burde ligge på rundt 90-110 grader. Forvarmt så kan du risikere at det skjærer seg, forlite varme er er også ikke noe gunstig. Alle vannkjølte motorer har en termostat som gjør at motoren ikke får noe kjøling i det hele de første minuttene. Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Det var et eller annet tv-show som testet dette. Jeg mener riktignok å huske at det gav tilnærmet lik samme resultat. Forklaringen var at en tykk væske ville gi mer motstand, men til gjengjeld ville hvert svømmetak gi mer fremdrift, slik at det gikk opp i opp. På arket funker det sånn, at man kan svømme like for i noe tykt som rå olje som i vanelig vann. Men i praksis funker det ikke. Menesker er alt for svake og håndflatene er alt for små. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Hvorfor er tørkede mandarinskall en brannbombe? Viss du tørker disse over ovnen og kaster de inni etterpå, vill du få en eksplosiv brann efekt Men hvorfor blir det slikt? Lenke til kommentar
Admiral1 Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Fordi det er veldig tørt og porøst, da vil flammene ha maaaaange steder å gripe fatt i med engang. iThink Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Det er olja i skallet som brenner. Brett et skall av appelsin, mandarin e.l. mot en åpen flamme og se hva som skjer. Den olja er forresten det verste katter vet. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Appelsinsyra med andre ord? Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Har filmen "Sjakalen" med Bruce Willis noe å gjøre med den eldre filmen med samme navn? Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Bedre kjøling = mer effekt. Niks. Forbrenningsmotorer burde ligge på rundt 90-110 grader. Forvarmt så kan du risikere at det skjærer seg, forlite varme er er også ikke noe gunstig. Alle vannkjølte motorer har en termostat som gjør at motoren ikke får noe kjøling i det hele de første minuttene. Det er da ikke min erfaring, motorer blir fort over opphetet. Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Det er da ikke min erfaring, motorer blir fort over opphetet. Da er det noe galt med motoren eller kjølinga til motoren. Er det båt motorer er det veldig lett for att kjølekanalene inni motoren blok blokkert av krystalisert salt, og da kan den lett skjære seg. Men ossene motorer er det som blir overopphetet etter din erfaring? Lenke til kommentar
Schnell Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Er "tungvintere" ett ord? (altså: "mer tungvint" blir til "tungvintere") Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Høres veldig rart ut, ville nok gått for mer tungvint, høres både bedre ut, og er sikkert. Lenke til kommentar
P1ndy Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Tror nok jeg ville sagt mer tungvint og mest tungvint, ja.. Men kanskje det er et glemt ord..? Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Utvilsomt "mer tungvint". Lenke til kommentar
P1ndy Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Utvilsomt "mer tungvint". Det er jo faktisk mindre tungvint å skrive tungvintere.. Hvis du skjønner.. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Sant nok, det er jo også "mndr tngvnt å skrve slk, mn vi gjr d ikke likvl" 8D Lenke til kommentar
P1ndy Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 No3n 4v 055 g1ør j0 d3t .. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 dt r ialfll ikke grmmtsk krrkt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå