Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er .22 cal våpen så mye billigere enn grovere kaliber våpen?[...]

utviklingskostnader, kvalitetskontroll og målgruppe.

En .22LR slipper unna med nesten hva som helst sikkerhetsmessig så lenge man dytter på nok stål, rekyloverføring mellom stål og tre løses lett med en middels skrue, design som med kraftigere patroner ville ført til svært uforutsigbare vridninger og vibrasjoner (eks krag-jørgensens usymetriske låsflater og våte patroner) vil i .22LR fungere helt fint. .22LR er også for mange "billig treningsvåpen", det betyr at i dette markesdssegmentet vil det finnes en drøss med grove, "stygge" og billige våpen laget av billige materialer. Alt i alt gir dette billige .22LR-våpen, men det finnes også skrekkelig dyre våpen i .22LR om ekstrem presisjon, solid håndverk, dyrt treverk eller kvalitet som skal vare i 10-tusener av skudd eller i generasjoner er det du er ute etter. Akkurat som det finnes grisebillige grove våpen (f.eks Remington 770)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor koster vann på flaske mer enn olje? I Norge har vi i tillegg mange steder bedre vannkvalitet enn kjøpevannet.

Olje må pumpes opp fra under havbunnen, foredles og fraktes til utsalgssted. En prosess som er utrolig dyr og som vi alle vet så er det et gitt antall liter olje i verden vi bruker.

Olje burde kostet 100kr literen.

Lenke til kommentar

Hvorfor koster vann på flaske mer enn olje?[...]

1) hvor mye koster råvaren. Her er vann lett tilgjengelig og "gratis", mens olje ligger dypt nede i bakken og koster "litt" å hente opp.

2) Hvor mye vil kunden betale? Tydeligvis betaler folk gjerne mengder av penger for flaskevann, mens vann levert per rør er betydelig billigere.

3) Distribusjon. Skulle du kjøpt bensin på 0,5Liters designerflasker i en døgnåpen kiosk ville det sikkert også vært skrekkelig dyrt

4) du tar feil. Jeg har aldri betalt mer enn 100kr per 1m3 (10 øre per liter) for vann levert fra pumpe/slange, bensin/diesel til 10øre per liter har jeg aldri sett noe sted.

Endret av M98kF1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei at olje er billig siden melk koster mer enn olje. Kua produserer det jo gratis! Om vi ikke var i denne teknologiske alderen vi nå er i ville det vært nært sagt umulig for meg å oppdrive olje, mens melk kunne jeg hatt ca 50 liter i døgnet om jeg bare skaffet meg en ku.

Endret av Mammakamelen
Lenke til kommentar

Flaskevann er dyrere enn melk også. Grunnen til at det er dyrt å drikke vann fra flaske henger nok mer sammen med tilbud og etterspørsel enn faktiske kostnader med produksjon og logistikk. Vel og merke er melk subsidiert, men til gjengjeld er logistikken dyr da melk samles sammen fra hundrevis av gårder med tankbiler mens flaskevann gjerne blir hentet direkte fra en enkelt kilde. Melk blir i tillegg behandlet (pasteurisering osv) mens flaskevannet er rent i utgangspunktet på grunn av naturlig rensing og bare må kontrolleres før tapping. Distribusjon fra fabrikk til utsalgssted er nok cirka like dyrt for melk og flaskevann, og jeg antar at Mattilsynet stiller like strenge krav til produksjon og tapping av melk som vann. Om plastflasker med tut er dyrere eller billigere enn melkekartonger med skrukork vet jeg ikke, men jeg ser ingen grunn til at det skal være veldig store forskjeller.

Mange er rett og slett villige til å betale godt for flaskevann, enten fordi det er praktisk eller fordi vannet i krana hjemme ikke er godt nok (for noen steder smaker det rett og slett ikke godt). Flaskevann er kjent internasjonalt for høye profittmarginer (opptil tusenvis av prosent) og negativ miljøpåvirkning, og det finnes flere dokumentarer om temaet som i hovedsak tar for seg Nestlé og andre store produsenter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Satt nettopp ute i solen på verandaen. Satt i en plastikkstol, og merket at hårene på armen ble tiltrekt av armlenet. Dette skyldes jo statisk elektrisitet, at det har oppstått en ladningsforskjell mellom meg og stolen.

Likt og ulikt tiltrekker hverandre, men ville tro man fikk en utladning idet hårene og stolen var nærme nok? Jeg kunne ta borte stolen med huden uten at effekten opphørte. Hvordan går det an? Skyldes det at plastikk er en god isolator, slik at bare de områdene jeg er i direkte kontakt med blir utladet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...