Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Snedig: Hvordan klarer produsentene av timeglass å lage store serier med riktig tid med minimale avvik?

Jeg så på timeglass i en butikk for noen dager siden og fant på å snu en rekke av de i rask rekkefølge etter hverandre. De rant ut såpass presist på rekke etter hverandre at jeg ble forbløffet. Hvordan klarer de å få den presisjonen? De må jo ha sinnsyk kontroll på både sandkornstørrelse og åpning. Jeg ser ikke helt for meg hvordan det gjøres når timeglass produseres fra flytende glass.

Glem det. Jeg tror jeg fant det ut. De fyller den øverste beholderen med litt mer enn det som trengs, men lukker ikke toppen ennå. Så lar de timeglasset renne ut tida si og vrir det 90 grader så sanda stopper å renne, nøyaktig etter utløpt tid. Så stikker de inn noe som tetter hullet og vrir ytterligere 90 grader så den overflødige sanda render ut. Så vrir de 90-180 grader, fjerner det som tetter hullet og tetter beholderen.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snedig: Hvordan klarer produsentene av timeglass å lage store serier med riktig tid med minimale avvik?

Jeg så på timeglass i en butikk for noen dager siden og fant på å snu en rekke av de i rask rekkefølge etter hverandre. De rant ut såpass presist på rekke etter hverandre at jeg ble forbløffet. Hvordan klarer de å få den presisjonen? De må jo ha sinnsyk kontroll på både sandkornstørrelse og åpning. Jeg ser ikke helt for meg hvordan det gjøres når timeglass produseres fra flytende glass.

Kan det være at de tilpasses individuelt? Med tanke på sandmengde i alle fall? Tar jo ikke mye tid å bare ha litt for mye sand, la det renne en time akkurat, og så helle av overskuddet.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Hvorfor selges/produseres det ikke store, gode monitorer til en OK penge? Altså enkelt og greit TVer uten tuner og andre TV-funksjoner til samme pris som tver? Norge er jo ikke alene om å ha lisens. Så hvorfor tar ikke komplett.no inn 42-55" skjermer man kan ha i stua med tilkoblet PC/konsoll?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Komplett selger Samsungs "Public displays" fra 32" til 95", fra 3500 og oppover: Link

At de ikke er like billige som TV'ene skyldes vel at volumet er langt lavere.

Nå vil kanskje flere ønske seg dette etterhvert, men da finner politikerne sikkert raskt ut at det skal være lisens på Internet også...

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Komplett selger Samsungs "Public displays" fra 32" til 95", fra 3500 og oppover: Link

At de ikke er like billige som TV'ene skyldes vel at volumet er langt lavere.

Nå vil kanskje flere ønske seg dette etterhvert, men da finner politikerne sikkert raskt ut at det skal være lisens på Internet også...

Geir :)

Ah, se der var en helt egen kategori ja..! Jeg så bare på pc-skjermer over 40" og fant veldig lite, her var det mer snadder :) riktignok ikke ment for hjemmebruk, men det er jo ikke veldig relevant.

De kunne dog godt lagd alle TV med alt utenom tuner, så man fikk smart-tv funksjoner osv.

Lenke til kommentar

Nesten som ulv og Ulf.

Hvis en person heter "Ulv" og en annen heter "Ulf" så er det ikke det samme navnet

Man har jo det som tar utgangspunkt i andre ord , som både har egne betydninger og er samtidig navn på personer:

vår, påske ( paasche) , juli(e) eller august for å ta noen eksempler

Lenke til kommentar

Jeg satt nylig og kikket på en TV-serie hvor det var to karer som hadde gått seg vill i ødemarka med en sekk med penger. De fant etter hvert en hule som de kunne søke ly inni, men dette var tydeligvis ikke bra nok. Det var tydeligvis så kaldt inni denne hula at hvis de ikke tente på noe (pengene) for å få varme, så kom de til å dø.

Jeg la imidlertid merke til at det ikke kom ut noe som helst frostrøyk fra munnene deres når de pusta, noe som (endelig) leder meg til spørsmålet:

Hva er egentlig betingelsene / faktorene som spiller inn når det kommer til det å se frostrøyk ved utånding, og er dette noe som alltid vil skje dersom lufta rundt deg har en mindre temperatur enn den pusten som kommer ut?

Pusten som kommer ut vil vel nesten alltid ha en relativt høy temperatur? Vi holder vel en ganske grei kjernetemperatur i kroppen selv når det er litt kaldt rundt oss.

En annen ting jeg lurer på som ikke har noe med dette å gjøre:

Den strålingen som brukes i mikrobølgeovner, hører den til en av de større strålingstypene, eller kalles det bare for "mikrobølger"? Kan det være farlig i det lange løp å spise mat som har blitt strålet på denne måten?

Endret av Mechlaz
Lenke til kommentar

Hva er egentlig betingelsene / faktorene som spiller inn når det kommer til det å se frostrøyk ved utånding, og er dette noe som alltid vil skje dersom lufta rundt deg har en mindre temperatur enn den pusten som kommer ut?

Frostrøyk oppstår fordi vanndamp i luften vi puster ut kondenserer og blir til små vanndråper. Skal man formulere et vilkår må man se på luftfuktighet i både utpustingsluften og i luften utenfor, men jeg skal ikke prøve meg på noe kvantitativt her og nå.

Poenget er at hvis luften som blir pustet ut inneholder mer vanndamp enn det som det "er plass til" i luften utenfor gitt temperatur og luftfuktighet blir det dannet vanndamp. Luften vi puster ut har alltid 100% relativt luftfuktighet. Kaldere luft kan holde på mindre vanndamp, så jo kaldere det er jo større sjanse er det for at det blir for mye vanndamp i luften som pustes ut og at det dermed dannes frostrøyk.

Frostrøyk dannes ikke alltid når luftemperaturen er lavere enn kroppstemperatur. Hvis luften er ekstremt tørr kan temperaturen bli relativt lav før det dannes frostrøyk, men hvor lav har jeg ikke regnet på. På den annen side burdet det kunne dannes frostrøyk ved ganske høy temperatur hvis det allerede er høy svært luftfuktighet, men dette har jeg aldri erfart selv. Noen som har sett frostrøyk ved over 20 grader?

Den strålingen som brukes i mikrobølgeovner, hører den til en av de større strålingstypene, eller kalles det bare for "mikrobølger"? Kan det være farlig i det lange løp å spise mat som har blitt strålet på denne måten?

Strålingen i mikrobølgeovner er elektromagnetisk stråling (altså samme som lys) med bølgelengde ca 12 cm. Oppvarmingseffekten kommer av at strålingen får vannmolekyler til å snu seg frem og tilbake i takt med bølgene. Det er ingen grunn til å mistenke at dette skal gi noen som helst farlig påvirkning av maten (i motsetning til å steike maten på en steikepanne, noe som kan danne kreftfremkallende stoffer).
Lenke til kommentar

Jeg synes 12 cm bølgelengde høres alt for høyt ut til at det kan påvirke vannmolekyler eller varme opp mat.

Kva du synest er irrelevant så lenge du ikkje veit kva du snakker om. Fakta er fakta.

Fra Wikipedia:

Consumer ovens usually use 2.45gigahertz (GHz)—a wavelength of 12.2 centimetres (4.80 in)—while large industrial/commercial ovens often use 915 megahertz (MHz)—32.8 centimetres (12.9 in).

http://en.wikipedia.org/wiki/Microwave_oven

Lenke til kommentar

Det er faktisk det som er bølgelengden. Hvis du ser bakpå microbølgeovnen ser du at den bruker frekvensen 2450 MHz, og for å regne om fra frekvens til bølgelengde bruker du f.

Vannmolekyler er polare, det vil si at ene enden er positiv negativ og andre enden er positiv. På grunn av det vekslende feltet vil de polare molekylene oppleve krefter som snur dem frem og tilbake. Dette er imidlertid ikke snakk om et resonant fenomen. Frekvensen er valgt slik at man oppnår en relativt stor, men ikke maksimal energioverføring til vannet. Hadde frekvensen vært valgt slik at energioverføringen var maksimal ville oppvarmingen på overflaten av maten blitt mye større, mens oppvarmingen dypere inne ville blitt mye mindre.

Redigert:

Fikset typo.

@Twinflower: Nei den andre enden er positiv, det er den ene enden som er negativ ;)

Endret av -trygve
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Bølgelengden gir også en viss indikasjon på inntrengningsdybden til mikrobølgene. At de bruker lengre bølgelengde på industrielle/kommersielle mikrobølgelengde viste jeg ikke, men det er jo logisk med tanke på at de mest sannsynlig skal tine eller varme opp større og tykkere stykker med mat.

Lenke til kommentar

Jeg sjekket andre kilder og det stemmer faktisk. Det er egentlig litt sprøtt at 12 cm bølgelengde kalles mikrobølger ...

Ellers synes jeg svaret til -trygve var langt mer opplysende enn det surmagete svaret fra Dragavon, men igjen, dette er jo bare en synsing uten kilde ... ;)

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Hvorfor er .22 cal våpen så mye billigere enn grovere kaliber våpen? Det gjelder både rifler og håndvåpen.

Det er jo ikke så mye forskjell på hvor mye materiale det er i de to (en del .22 cal har jo til og med "bull barrell" som ihvertfall gjør at det blir like mye materiale som et grovere ett), jeg jeg vil tro at majoriteten av kostnadene med å produsere et våpen er selve maskineringstiden man bruker på det, mens materialkostnaden er ganske liten i forhold. Og en .22 har vel så og si like mye maskinerings arbeid som et grovere våpen?

Er det noe avgifts/skatte forskjeller for produsenten inne i bildet her?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Vil i utgangspunktet tro, uten at det er noe eg veit, at det selges mange flere våpen i .22 cal enn i grovere kaliber, og at det rett og slett har med seriestørrelse i produksjonen å gjøre.

Ellers synes jeg svaret til -trygve var langt mer opplysende enn det surmagete svaret fra Dragavon, men igjen, dette er jo bare en synsing uten kilde ... ;)

Da skal du få en forklaring. Det er rett og slett slik at eg lar meg provosere av folk som slenger ut påstander uten å vite kva dei snakker om. Eg var kanskje litt hissig, det beklager eg. Men poenget mitt er at man skal vite kva man snakker om før man poster. Det var derfor eg sjekket på wiki før eg skrev noe, sjølvom eg har fulgt denne tråden så lenge at eg tar det -trygve skriver for god fisk. Den mannen veit som regel kva han snakker om. /Peace

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...