sinnaelgen Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Det er lengre oppe i tråden snakk om feber som korpen får hvis man er syk. Slik jeg forstår det så er det ikke alltid like bra å dempe feberen , men andre ganger så kan det være bra Det blir jeg forvirret av Er det eller er det ikke bra å dempe feberen hvis man er syk ? vil det hindre eller hjelpe kroppen til bli kvitt sykdommen raskere hvis man demper feberen ? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 "Syre i vann går ann, vann i syre blir uhyre". Hvorfor blir vann i syre uhyre? Gjelder det alle syrer? Hvor surt må det være for å bli uhyre? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Er ingen kjemiker, men husker godt at vi lærte om det på skolen. Svovelsyre og vann utvikler sterk varme. Vann i syre gjør at det lille vannet koker, og det spruter syre utover. Syre i vann er mindre farlig, da vannet opptar varmen kjapt. http://chemistry.about.com/od/chemistrystudentfaqs/f/sulfuricwater.htm Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Det er lengre oppe i tråden snakk om feber som korpen får hvis man er syk. Slik jeg forstår det så er det ikke alltid like bra å dempe feberen , men andre ganger så kan det være bra Det blir jeg forvirret av Er det eller er det ikke bra å dempe feberen hvis man er syk ? vil det hindre eller hjelpe kroppen til bli kvitt sykdommen raskere hvis man demper feberen ? Når man har over 40 kan/bør man dempe, er det under bør man ikke dempe. Har selv vært lagt inn med 39,7 i feber uten at dette ble senket, men de kom inn flere ganger i løpet av natten for å måle temperaturen og for å vurdere situasjonen. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) Dette er en bjørn. Noen dialekter omtaler dyret som en "bjønn". Hvordan forholder disse dialektene seg til denne mannens fornavn? Sier de "Bjønn Kjos"? Endret 12. februar 2015 av Mannen med ljåen 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Dette er en bjørn. Noen dialekter omtaler dyret som en "bjønn". Hvordan forholder disse dialektene seg til denne mannens fornavn? Det uttales som andre uttaler "Bjørn" (mer eller mindre) om min dialekt er representativ for alle som bruker ordet "Bjønn" AtW Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) Navnet og dyret uttales ulikt, mener du? Jeg forstår ikke helt hva du skriver. Kan du formulere det annerledes? Endret 12. februar 2015 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Er det eller er det ikke bra å dempe feberen hvis man er syk ? vil det hindre eller hjelpe kroppen til bli kvitt sykdommen raskere hvis man demper feberen ? Feber er ett av kroppens forsvars mekanismer for å ta kverken på sykdommen, fordi virus og slikt ikke liker for høy temperatur (hvis jeg husker rett). Men kroppen vår er heller ikke så glad i for høy (intern?) temperatur, over 41 grader begynner det å bli farlig, over 42 er livstruende. Så lenge man holder en trygg temperatur hjelper det å ha feber, blir den for høy må man få den den. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Navnet og dyret uttales ulikt, mener du? Jeg forstår ikke helt hva du skriver. Kan du formulere det annerledes? Navnet uttales "Bjørn", dyret uttales "Bjønn" AtW 1 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Det er lengre oppe i tråden snakk om feber som korpen får hvis man er syk. Slik jeg forstår det så er det ikke alltid like bra å dempe feberen , men andre ganger så kan det være bra Det blir jeg forvirret av Er det eller er det ikke bra å dempe feberen hvis man er syk ? vil det hindre eller hjelpe kroppen til bli kvitt sykdommen raskere hvis man demper feberen ? Hvis det er vanlig influensa spiller det liten eller ingen rolle. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Når man har over 40 kan/bør man dempe, er det under bør man ikke dempe. Har selv vært lagt inn med 39,7 i feber uten at dette ble senket, men de kom inn flere ganger i løpet av natten for å måle temperaturen og for å vurdere situasjonen.Jeg har lest at de har forsket på dette og ikke funnet noen positive effekter i praksis av å ikke dempe feberen. Det er også mulig at de unnlot å dempe feberen for å ikke forstyrre sykdomsbildet for at det skulle bli lettere å stille en diagnose (med mindre de var helt sikret på hva som feilte deg, da). Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Hvis det er vanlig influensa spiller det liten eller ingen rolle. Og hva baserer du denne vrangforestillingen på? Proteinene i kroppen din bryr seg ikke om årsaken til at det er for varmt til at de kan gjøre "jobben sin", de bare gjør den ikke. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Har Odd Nerdrum lappen? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Jeg har lest at de har forsket på dette og ikke funnet noen positive effekter i praksis av å ikke dempe feberen. Det er også mulig at de unnlot å dempe feberen for å ikke forstyrre sykdomsbildet for at det skulle bli lettere å stille en diagnose (med mindre de var helt sikret på hva som feilte deg, da).Godt mulig det var for å få ett godt sykdomsbilde, men det er ikke farlig før det krabber over 40 grader, så jeg var ett godt stykke unna faresonen. De ante forresten ikke hva som var galt.Ellers må jeg si jeg har hørt det motsatte på diverse kurs, at man ikke bør senke feberen før den nærmer seg farlig høy. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 https://www.youtube.com/watch?v=DZmmuQvRdD4 Ranerne klarte ikke å holde balansen, hvordan hadde butikken tenkt at kundene skulle holde balansen? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Antagelig fordi vanlige folk ikke løper rundt og hopper over disken, slik disse gjør. Skal ikke se bort ifra at det er ganske nyvasket heller, dermed litt fuktig på gulvet... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Navnet og dyret uttales ulikt, mener du? Jeg forstår ikke helt hva du skriver. Kan du formulere det annerledes? Min "egentlige" dialekt (som jeg aldri har brukt selv) uttaler dyret som "bjønn", men personnavnet uttales fortsatt "Bjørn". 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Nesten som ulv og Ulf. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Og hva baserer du denne vrangforestillingen på? Proteinene i kroppen din bryr seg ikke om årsaken til at det er for varmt til at de kan gjøre "jobben sin", de bare gjør den ikke.Det var bare fordi jeg hadde lest en studie som ikke fant en særlig effekt på behandling av influensa. Du trenger ikke bli kjepphøy. Uansett, paracet og liknende stoffer har liten effekt på varighet. Link, Link 1 Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Det var bare fordi jeg hadde lest en studie som ikke fant en særlig effekt på behandling av influensa. Du trenger ikke bli kjepphøy. Uansett, paracet og liknende stoffer har liten effekt på varighet. Link, Link Sorry, min feil det her. Trodde ditt svar var til at høy feber ved influensa "spiller liten eller ingen rolle". Men ser nå at du hadde sitert et annet innlegg enn det jeg trodde 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå