Emancipate Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 (endret) På rattkjelker er det oftest en fjær som trekker styreskiet til ene siden? Hva er hensikten med den? Eneste eg kan tenke meg er at hvis kidden faller av så svinger kjelken til siden, men det er jo ikke alltid det er ønskelig heller. Sånn utenom det er den irriterende når man drar og når man kjører.... Spesielt når de minste kjører.... Haha. Det skal være en fjær på hver side, så kjelken går rett frem. Edit: Eller kanskje jeg husker feil? Det er nok for at kjelken ikke skal rase nedover av seg selv og treffe noen. Endret 30. januar 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Kun en fjær. Det er det på hamax og alle stiga rattkjelker. Men hvis dette med å svinge inn er så viktig, hvorfor er det kun rattkjelker som har dette dritet..... Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Finner eg ut hva den er til da? ? Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Det er nok for det Emancipate skriver tidligere: Det er nok for at kjelken ikke skal rase nedover av seg selv og treffe noen. 2 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Den fjæra har, som nevnt, samme funksjon som skistopper på slalåmski. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 31. januar 2015 Del Skrevet 31. januar 2015 Hmmm... Var det eg trodde. Bare å rive av driten ja. Rart det ikke er noe lignende på vanlige akebrett da... Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 31. januar 2015 Del Skrevet 31. januar 2015 (endret) Vanlige akebrett av plast veier mindre, og gjør mindre skade om de løper løpsk. Jeg gjetter at det er årsaken til at akebrett ikke har fjær. Ei fjær som gjør at kjelken kjører til siden hvis føreren faller av, høres smart ut. Men det er ikke smart hvis kjelken hele tiden kjører til siden når du tauer den. Endret 31. januar 2015 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 31. januar 2015 Del Skrevet 31. januar 2015 (endret) Hmmm... Var det eg trodde. Bare å rive av driten ja. Rart det ikke er noe lignende på vanlige akebrett da...En fordel er at kjelken ikke forsvinner ned 150 meter med bakke om du glipper den et øyeblikk. Det er ikke noe gøy å gå ned bakken. Endret 31. januar 2015 av Emancipate 2 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 (endret) Primus selger en lykt som går på gass: http://www.primusshop.no/micron-lantern--steel-mesh-p-547-c-148.aspx Denne lager lys ved å varme opp ett "glødenett" til en temperatur hvor det gløder. Så mitt spørsmål er: Hva består dette "glødenettet" av? Jeg regner med at det er et eller annet metall nett eller en matallegering. Men hva? F.eks vanlig stålull brenner jo bare opp hvis man holder en flamme til det. Og da er jo hensikten borte. Dette må jo kunne gløde i lang tid i luft uten at det brenner opp (ja det brenner vel etter hvert opp, da nettet er en forbruksvare, men det må jo holde hvertfall i noen timer). en glødepære tråd av wolfram må jo f.eks ha vakuum eller en gass uten oksygen rundt seg for å ikke brenne opp ganske så umiddelbart. Endret 1. februar 2015 av flesvik Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 Nettet er av ryon og silke, ingen av de er av metall, noe som får meg til å tro at det er flammene som slipper ut av hullene i nettingen som gjør at det lyser, ikke selve nettet. Med mange små hull med en liten mengde gass ut av hvert hull vil man få en stor men kompakt flamme som gir mye lys Lenke til kommentar
eller Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 (endret) Så mitt spørsmål er: Hva består dette "glødenettet" av? Jeg regner med at det er et eller annet metall nett eller en matallegering. Men hva? Glødestrømpe / gas mantle: http://en.wikipedia.org/wiki/Gas_mantle Endret 1. februar 2015 av Hårek Bilder skal ikke siteres 1 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 Ahh det var så lett å finne egentlig ja. Så det er visst ganske gammel teknologi. Lenke til kommentar
Centrux Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 Jeg kom til å tenke på ett sitat fra filmen "Da Vinci-koden":-Scotoma, the mind sees what it chooses to see.Er dette et begrep som faktisk brukes innenfor psykologien, og i så fall - hva heter det på norsk? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 (endret) Self-affirmation theory (noen steder oversatt med selvbekreftelsesteori) og confirmation bias (ikke funnet noen norsk oversettelse). Endret 2. februar 2015 av krikkert 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Jeg kom til å tenke på ett sitat fra filmen "Da Vinci-koden": -Scotoma, the mind sees what it chooses to see. Er dette et begrep som faktisk brukes innenfor psykologien, og i så fall - hva heter det på norsk? Det finnes et norsk munnhell som er nesten en direkte oversettelse: "man ser det man vil se". Ellers kan man si "å søke bekreftende bevis" og "selektiv hukommelse". 1 Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Self-affirmation theory (noen steder oversatt med selvbekreftelsesteori) og confirmation bias (ikke funnet noen norsk oversettelse). Confirmation bias oversettes direkte til konfirmasjonsbias i vitenskapelige sammenhenger. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Hvorfor blir det is på innsiden av frontruten på bil? Kan ikke huske at det har vært så mye is på innsiden før. Har vært litt sånn kald dugg/frost men ikke så gale??? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Du har fuktighet inni bilen, enten fra snø du har dratt inn eller andre kilder til vann. Bli kvitt fukten og duggen blir borte. du kan forresten bli kvitt fukten ved å bruke en avfukter, enten en du kjøper eller f.eks kattesand i en sokk, helst silisiumbasert kattesand. Dette vil suge til seg fuktighet som ellers ville lagt seg på rutene Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Blir naturlig nok verre jo lengre du har hatt bilen uten å avfukte. Om du har bilen stående i garasje uten at det er veldig kaldt i den hjelper det litt bare å ha vinduene på gløtt og. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå