Simen1 Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Ok, jeg får vel stryke noen da. Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 diverse fiskepålegg som makrell i tomat Når ble fisk fjernet fra listen over dyr? oO Tror vår gode venn & leksikon leste "dyr" som "pattedyr" Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Og er det ikke melkeprodukter i majones? Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Går sikkert ann og lage dem uten melk. Soya-majones eller noe. Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 hvordan smaker kokosmelk? Lenke til kommentar
magu2og90 Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 hvordan smaker kokosmelk? melk med kokos Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 hvordan smaker kokosmelk? melk med kokos Han tenker vel på den vesken som er inni en kokosnøtt. Tøm ut vesken og spis kokosen heller Lenke til kommentar
John-Abruzzi Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Hvordan kan jeg gjøre sedler fine som nye? Går det ann å stryke di? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Hvordan kan jeg gjøre sedler fine som nye? Går det ann å stryke di? Prøve med et vått tørkle\duk oppå, så skal du se det går Lenke til kommentar
John-Abruzzi Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 den vil ikke farge av eller no? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 den vil ikke farge av eller no? Kommer an på flere ting. Eventuelt så kan du prøve med en tørr duk og teste. Lenke til kommentar
superninja Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Hvis forholda er dei samme (vind, vær, osv) vil du då køyre raskast i kaldt eller varmt vatn med båt? Er det nokon forskjell? Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 (endret) Motor vil få bedre kjøling når det er kaldt vann, den tar nemlig opp vann rett på siden porppellen. Bedre kjøling = mer effekt. Endret 14. november 2007 av ErikFN Lenke til kommentar
superninja Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Motor vil få bedre kjøling når det er kaldt vann, den tar nemlig opp vann rett på siden porppellen. Bedre kjøling = mer effekt. Bortsett fra det då? Tenke meir på måten vatnet bevega seg. Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 (endret) i alle fall, freskvann er jo tyndgst ved 4 gracder C. Tyngre vann= mere oppdrift. altså båten vil flyte lettere/ høyere (kansje) og det vil (kansje) bli mindre strømningsmotstand Endret 14. november 2007 av GrumpY Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 i alle fall, freskvann er jo tyndgst ved 4 gracder C. Tyngre vann= mere oppdrift. altså båten vil flyte lettere/ høyere (kansje) og det vil (kansje) bli mindre strømningsmotstand Det vil også bli tyngre for motoren å få propellen til å gå rundt. Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 (endret) nja, propellen vil vel få bedre tak i vannet. I alle fall sier min teori det... Endret 14. november 2007 av GrumpY Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 nja, propellen vil vel få bedre tak i vannet? ...som igjen virker motsatt. Blir veldig mye hypoteser om hva som er raskest, men jeg vil tippe lettest vann er en fordel, samt vind i ryggen og medstrøms. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Kan jo tenke seg hvordan det må være å kjøre båt i en superflytende væske, sammenlignet med i en seig, tykk væske. Ingen av delene vil nok være optimalt, slik at best effekt finnes et sted midt i mellom. Nøyaktig hvor er vel derimot vanskeligere å bestemme. Har for øvrig hørt om forsøk med svømming i væsker med ulik viskositet. Etter hva jeg husker gav det en viss ytelsesforbedring å svømme i en noe mer tyktflytende væske enn vann. Jeg har imidlertid ingen kilder å vise til her og nå. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Hvis forholda er dei samme (vind, vær, osv) vil du då køyre raskast i kaldt eller varmt vatn med båt? Er det nokon forskjell? Jeg tror varmt vann gir bedre hastighet fordi viskositeten "seigheten" til vannet og overflatespenninga blir betydelig lavere jo høyere temperaturen blir. Forskjellen i tetthet er minimal. I området 0-100°C er maksimal tetthet bare 4,3% mer enn minimal tetthet. (4°C vs. 100°C) Viskositeten synker med hele 83% når temperaturen økes fra 0 til 100°C. Overflatespenninga synker med ca 30% når temperaturen økes fra 0 til 100°C. Bedre kjøling = mer effekt. Er det noen sammenheng mellom motortemperatur og motoreffekt? I så fall så hadde jeg trodd den var motsatt. Altså at høy temperatur ga bedre effekt siden det gjør at drivstoffet blander seg litt bedre med lufta via diffusjon og det skal mindre til å heve temperaturen. På den andre siden kjøles jo av og til luft med intercooler for å få mer luft per volum. (Kald luft har høyere tetthet enn varm) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå