Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan jo tenke seg hvordan det må være å kjøre båt i en superflytende væske, sammenlignet med i en seig, tykk væske. Ingen av delene vil nok være optimalt, slik at best effekt finnes et sted midt i mellom. Nøyaktig hvor er vel derimot vanskeligere å bestemme.

 

Har for øvrig hørt om forsøk med svømming i væsker med ulik viskositet. Etter hva jeg husker gav det en viss ytelsesforbedring å svømme i en noe mer tyktflytende væske enn vann. Jeg har imidlertid ingen kilder å vise til her og nå.

Lenke til kommentar
Hvis forholda er dei samme (vind, vær, osv) vil du då køyre raskast i kaldt eller varmt vatn med båt? Er det nokon forskjell?

Jeg tror varmt vann gir bedre hastighet fordi viskositeten "seigheten" til vannet og overflatespenninga blir betydelig lavere jo høyere temperaturen blir. Forskjellen i tetthet er minimal.

 

I området 0-100°C er maksimal tetthet bare 4,3% mer enn minimal tetthet. (4°C vs. 100°C)

Viskositeten synker med hele 83% når temperaturen økes fra 0 til 100°C.

Overflatespenninga synker med ca 30% når temperaturen økes fra 0 til 100°C.

 

 

Bedre kjøling = mer effekt.

Er det noen sammenheng mellom motortemperatur og motoreffekt? I så fall så hadde jeg trodd den var motsatt. Altså at høy temperatur ga bedre effekt siden det gjør at drivstoffet blander seg litt bedre med lufta via diffusjon og det skal mindre til å heve temperaturen. På den andre siden kjøles jo av og til luft med intercooler for å få mer luft per volum. (Kald luft har høyere tetthet enn varm)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...