Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvor sterkt det menneskelige overlevelsesinstinktet egentlig er?

Mener å ha hørt tidligere en gang at det er så sterkt at man f.eks ikke kan få et menneske til å ta selvmord under hypnose, men jeg har også hørt om en person som hoppet ut av et vindu når han gikk i søvne, så dette blir jo et paradoks.

Noen som kan noe om dette temaet?

det er enkelt og greit fordi hypnose er bullshit. "Hypnose" er folk som driver med skuespill ovenfor hverandre pga konformitet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener å ha hørt tidligere en gang at det er så sterkt at man f.eks ikke kan få et menneske til å ta selvmord under hypnose

Tja, når mennesker tar selvmord uten å være hypnotisert, hvorfor skulle de ikke kunne gjøre det mens de er hypnotisert?

Du mener kanskje selvmord mot sin vilje. Men da er det ikke selvmord, bare en ulykke.

Jeg lurer på hvor sterkt det menneskelige overlevelsesinstinktet egentlig er?

Hvilken måleenhet vil du bruke for å måle dette? Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Når man går i søvne er man på mange måter i en egen verden, å f.eks klatre ut vinduet kan man finne på om man drømmer at det brenner og at brannvesenet er utenfor, evt. At man bare skal ut en tur og velger vinduet som utgang. Kan være mange årsaker.

Under hypnose gjør man ikke ting man i utgangspunktet ikke vil gjøre, man er bare veldig mottagelig for forslag og utfører disse om man selv mener dette er innenfor hva man kan gjøre.

Man er ikke bevistløs under hypnose eller under total kontroll, man er bare veldig åpen for forslag.

Å late som man er en hane er innenfor det de fleste aksepterer å gjøre, men å f.eks voldta noen andre er ikke innenfor og il høyst sannsynlig heller ikke bli gjort.

Mulig jeg tar feil her altså, alt er tatt fra hukommelsen :)

Mythbusters testet forøvrig hypnose og klarte ikke å lure inn ting som ikke hørte hjemme under sesjonen og handlingene som ble plantet inn ble ikke utført i etterkant. Mener å huske at en av de protesterte under hypnosen også...

Lenke til kommentar

Jeg så et program om hyponse på TV. De hadde et stort antall deltagere der de gradvis filtrerte ut de som ikke lot seg hypnotisere (de fleste). Til slutt sto de igjen med to som de senket ned i isvann ("varmt vann").

Så husker jeg ikke helt hva som skjedde, men "vinneren" ble i hvert fall hypnotisert til å skyte en fyr. Det er ikke tvil i mitt sinn om at han ikke hadde peiling på hva han gjorde.

Men husk at dette var én av ca 200 personer. De aller fleste var totalt uimottagelige.

Lenke til kommentar

det er enkelt og greit fordi hypnose er bullshit. "Hypnose" er folk som driver med skuespill ovenfor hverandre pga konformitet.

Det er vel derfor det kun er leger og psykologer og tilsvarende kvakksalvere som har lov å drive på med det i Norge? :hmm:

Det fungerer. Men ikke slik man gjerne ser på film. Les litt her:

http://www.psykologtidsskriftet.no/?seks_id=326223&a=2

Vennligst finn en hypnotisør som kan få meg til å gjøre noe som helst jeg ikke ellers vil gjøre eller huske noe som helst som jeg ikke husker ellers. Jeg stiller villig opp som forsøksperson. Si fra når du er klar til å gjennomføre eksperimentet.

Jeg så et program om hyponse på TV. De hadde et stort antall deltagere der de gradvis filtrerte ut de som ikke lot seg hypnotisere (de fleste). Til slutt sto de igjen med to som de senket ned i isvann ("varmt vann").

Så husker jeg ikke helt hva som skjedde, men "vinneren" ble i hvert fall hypnotisert til å skyte en fyr. Det er ikke tvil i mitt sinn om at han ikke hadde peiling på hva han gjorde.

Men husk at dette var én av ca 200 personer. De aller fleste var totalt uimottagelige.

Ja og jeg så et TV program om folk som dro rundt i USA og tauet inn biler og havnet i slåsskamper hver dag. Slåsskampene så nesten like realistisk ut som i wrestling og at de gjorde det foran et helt kamerateam var også helt naturlig :roll: Å snike seg rundt i en bakgård uten å bli oppdaget eller å løpe å gjemme seg fra en gjeng sinnte folk med et helt kamerateam på slep var heller ikke noe problem. :rofl:

Og det var visst produsert av "TruTV" så da må det jo være sant.... Alle programmene TruTV står bak ser forøvrig veldig sanne, realistiske og troverdige ut. :ermm:

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

TV-programmet er Derren Brown: Mind Control :)

Lenke til kommentar

Kan man spise så mye snø man vil uten begrensning egentlig?

F.eks hvis man er på en skikkelig fjelltur (snødekt fjell) som går over noen dager, og det oppstår en situasjon som gjør at man mister det man har av medbrakt proviant, kan man da bare holde seg gående på å slurpe i seg så mye snø som man greier?

Tenker på dette som en nødsituasjon.

Lenke til kommentar

F.eks hvis man er på en skikkelig fjelltur (snødekt fjell) som går over noen dager, og det oppstår en situasjon som gjør at man mister det man har av medbrakt proviant, kan man da bare holde seg gående på å slurpe i seg så mye snø som man greier?

Tror det, koster riktignok litt energi, men man burde allikevel klare seg minst 3 uker uten mat.

AtW

Lenke til kommentar

Tror det, koster riktignok litt energi, men man burde allikevel klare seg minst 3 uker uten mat.

AtW

Hmm, ganske utrolig.

En annen ting jeg lurer på i samme område:

Hvis man har gått lenge uten vann og er veldig dehydrert, og så plutselig finner man en vannkilde og begynner å helle innpå, kan man da bli syk?

Mener å ha hørt dette en eller annen gang, at en slik "helomvending" kan føre til at man blir syk. Så uansett om man er tørst da, så bør man heller ta det rolig og ta litt av gangen?

Lenke til kommentar

Absolutt ikke. Du får fort frostskader i munnen, svelget og magen. Du må derfor tine snøen ved å ha den i en beholder innenfor klærne før du drikker den.

Snø erstatter vann, ikke proviant. Snø er tross alt bare is som inneholder veldig mye luft. Og is er bare vann.
Lenke til kommentar

Absolutt ikke. Du får fort frostskader i munnen, svelget og magen. Du må derfor tine snøen ved å ha den i en beholder innenfor klærne før du drikker den.

Snø erstatter vann, ikke proviant. Snø er tross alt bare is som inneholder veldig mye luft. Og is er bare vann.

Mhm, du har selvfølgelig helt rett!

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar

Fra tv programmer som omhandler om hypnose kan man lett få det inntrykket at de leste lar seg hypnotisere

At man har plukket ut noen få fra publikum der det fleste har blitt hypnotisert

Det er også påstått man aldri kan får noen til gå mot sine egen vilje , selv under hypnose

Derimot så er det tydelig at ikke alle husker hva som skjer under slike seanser

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Inntak av overdrevne mengder vann er farlig.

Folk har dødd i konkurranser der målet er å bøtte nedpå flest mulig liter rent vann.

Folk flest vil bli mette og føle ubehag før det er farlig, men hvis målet er å vinne en pengepremie eller liknende, vil man kanskje fortsette å drikke likevel.

Wikipedia:

Water intoxication, also known as water poisoning or dilutional hyponatremia, is a potentially fatal disturbance in brain functions that results when the normal balance of electrolytes in the body is pushed outside safe limits by over-hydration (...)

http://en.wikipedia.org/wiki/Water_intoxication

Lenke til kommentar

Inntak av overdrevne mengder vann er farlig.

Folk har dødd i konkurranser der målet er å bøtte nedpå flest mulig liter rent vann.

Folk flest vil bli mette og føle ubehag før det er farlig, men hvis målet er å vinne en pengepremie eller liknende, vil man kanskje fortsette å drikke likevel.

Det stemmer, bortsett fra at det ikke er de som kjemper om seieren som er de som typisk er i faresonen for dette. Mer typisk er det en fersk maratonløper som kanskje bruker 5-6 timer på løpet og har hørt at det er viktig å få i seg nok drikke underveis. Selv om de ikke har høy nok intensitet til å svette så enormt mye stopper de på alle drikkestasjonene fordi de har hørt at det skal være slik, og da er faren for at saltnivået i blodet etter hvert blir for lav reell.
Lenke til kommentar

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/vann-fosset-ut-av-vinduene-i-skolebygg-1.12121183

Er det ikke litt amatørmessig å lage huset sånn at en vannlekkasje i øverste etasje ødelegger hele huset?

Lærer de aldri?

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article10577701.ece

Motivasjonsbilde fra den kalde krigen. Da visste de å holde tett.

A0000613_bigmodal.jpg

"Praksisen med å henge opp slike plakater ved militære avdelinger og offentlige kontorer skal ha startet i London under verdenskrigen 1939-1945 og videreført som en del av holdingsarbeidet og opplysning om taushetsplikt gjennom hele "Den kalde krigen"."

Lenke til kommentar

Han snakket ikke om maraton, men vanndrikkekonkurranser.

Ja, så sannelig;-) Til mitt forsvar har det vært en del slike dødsfall i maratonkonkurranser også.

Selv om de ikke har høy nok intensitet til å svette så enormt mye stopper de på alle drikkestasjonene fordi de har hørt at det skal være slik, og da er faren for at saltnivået i blodet etter hvert blir for lav reell.

Hvordan klarer de å servere drikke med feil saltnivå på et maraton?
Det samme saltnivået er ikke riktig for alle, og om man bare unngår "brukerfeil" stemmer nok saltnivået bra for de fleste. Endret av -trygve
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...