Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hvordan hanger det sammen at mange fortrekker varm kaffe ( varm drikke) på en varm sommer dag ?

 

Kald kaffe smaker hest.

 

Angående trykkdiskusjonen ovenfor her kan det nevnes at standardtrykket er 1013.25 hPa. Luftfarten er veldig interessert i lufttrykket fordi man måler høyden med dette. Piloten stiller inn standardtrykket under cruise, og når man nærmer seg flyplassen så spør man etter dagens trykk som blir målt ved flyplassen. Da unngår man at piloter svirrer rundt i samme høyde.

 

QNH :)

 

Veldig viktig for helikopterpilotene når de skal lande offshore for å vite trykket de skal stille inn for å kunne vite høyden helidekk er på.

Lenke til kommentar

Trykket varierer jo avhengig av været. Og være varierer avhengig av stedet. Jeg kan ikke tenke meg noe mindre bulletproof.

 

Pål går opp fra flyplass A og flyr i 2000 fots høyde. Fordi lufttrykket endrer seg under turen drifter han opp til en reell høyde på 2900 fot, selv om høydemåleren fortsatt viser 2000 fot. På har tenkt seg til flyplass B. Når han nærmer seg flyplass B skal han resynkronisere høydemåleren. Men dit kom han aldri, fordi:

 

Espen går opp fra flyplass C, som ligger et annet sted og flyr i 3000 fots høyde. Fordi lufttrykket endrer seg under tyren drifter han ned til 2900 fot, selv om høydemåleren viser 3000 fot. Han skal til flyplass D. Men dit kom han aldri, fordi:

 

Pål og Espen sin ruter krysset nemlig hverandre der deres høydemålere viste 2000 fot og 3000 fot, resp. Men jaggu fløy ikke begge i 2900 fots høyde og de kolliderte.

Lenke til kommentar

Trykket varierer jo avhengig av været. Og være varierer avhengig av stedet. Jeg kan ikke tenke meg noe mindre bulletproof.

Ja nå tenkte nå eg på flyging inn mot flyplasser.

 

Når det er sagt så justeres disse hele tiden opp mot målinger rundt omkring.

 

Hvordan de unngår eksempelet ditt (noe de gjør, da noe så enkelt ikke skjer...) er eg ikke helt sikker på. Da tenker eg spesielt på langdistansefly, da innenlands i norge f.eks er dette nada problem.

Lenke til kommentar

Trykket varierer jo avhengig av været. Og være varierer avhengig av stedet. Jeg kan ikke tenke meg noe mindre bulletproof.

 

Pål går opp fra flyplass A og flyr i 2000 fots høyde. Fordi lufttrykket endrer seg under turen drifter han opp til en reell høyde på 2900 fot, selv om høydemåleren fortsatt viser 2000 fot. På har tenkt seg til flyplass B. Når han nærmer seg flyplass B skal han resynkronisere høydemåleren. Men dit kom han aldri, fordi:

 

Espen går opp fra flyplass C, som ligger et annet sted og flyr i 3000 fots høyde. Fordi lufttrykket endrer seg under tyren drifter han ned til 2900 fot, selv om høydemåleren viser 3000 fot. Han skal til flyplass D. Men dit kom han aldri, fordi:

 

Pål og Espen sin ruter krysset nemlig hverandre der deres høydemålere viste 2000 fot og 3000 fot, resp. Men jaggu fløy ikke begge i 2900 fots høyde og de kolliderte.

 

Poenget er at alle piloter i et område skal ha samme innstilling, og dermed slipper man fare. Ja, været kan endre seg lokalt - men jeg tror ikke det skal ha store betydninger for pilotene siden de skal ha stilt inn altimeteret på samme trykk. Flygelederen har også et ansvar for å gi pilotene en høyde slik at de ikke kan kollidere.

 

Du har systemet GPWS (Ground Proximity Warning System) som skal hindre dette. Systemet oppdager fjell fremfor deg, og skal gi deg beskjed i god tid. Du har også Radar Altimeter som måler avstand ned mot bakken. Samtidig hjelper systemet TCAS (traffic collision avoidance system) deg å kollidere med andre fly. Jeg tviler litt på at trykket kan endre seg så mye lokalt at man får så store variasjoner - men dette vet jeg ikke.

 

Ellers er det en interessant ulykke som omhandler akkurat feil rundt dette systemet: Smolensk-ulykken hvor den polske presidenten døde. http://en.wikipedia.org/wiki/2010_Polish_Air_Force_Tu-154_crash#Approach

Endret av Quote
Lenke til kommentar
Når det er sagt så justeres disse hele tiden opp mot målinger rundt omkring.

 

Hvordan de unngår eksempelet ditt (noe de gjør, da noe så enkelt ikke skjer...) er eg ikke helt sikker på.

Les avsnittet om "transition altitude" her: http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_level

 

For å måle høyden over bakken ved innflyging og landing er også radarhøydemåler i bruk, men den fungerer ikke over en viss høyde, så da må barometrisk høydemåler brukes, og da med standardinnstillingen 1013 millibar som nevnt på wikipedia.

 

edit: radarhøydemåler var nevnt allerede, ja. :)

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Hvorfor er hvitt kaffefilter mer miljøvennlig enn farget kaffefilter?

Hvitt før i tida: Klorbleket og ikke miljøvennlig

Brunt før i tida: Miljøvennlig ikke bleket

Hvitt nå: H2O2 bleket og like miljøvennlig som ikke bleket var både før og nå

 

PS. Brunt kaffefilter setter en fæl bismak på kaffen. Styr unna. Både klor og H2O2 virker desinfiserende og fjerner lukt/smak fra papiret.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor er hvitt kaffefilter mer miljøvennlig enn farget kaffefilter?

Hvitt før i tida: Klorbleket og ikke miljøvennlig

Brunt før i tida: Miljøvennlig ikke bleket

Hvitt nå: H2O2 bleket og like miljøvennlig som ikke bleket var både før og nå

 

PS. Brunt kaffefilter setter en fæl bismak på kaffen. Styr unna. Både klor og H2O2 virker desinfiserende og fjerner lukt/smak fra papiret.

 

Hvitt filterpapir blir vel nå bleket av oksygen under trykk, ikke hydrogenperoksid?

Lenke til kommentar

Finnes det virkelig ikke en bedre måte å måle høyde på? Det der virker jo litt 1950-talls.

Det spørs hva målet er. Hvis man ønsker å unngå å treffe andre fly, er måling basert på lufttrykk i mine øyne den beste løsningen. GPS kan også brukes til høydemåling, men vil være mindre nøyaktig enn lufttrykkmåling, og mer teknologiavhengig.

 

En del fly (spesielt militære) har radar-avstandsmåler som måler avstanden ned til bakken rett under fartøyet. Dette brukes under f.eks. flyvning nær bakken. Dette vil likevel være ubrukelig til å hindre kollisjoner i luften, siden bakken varierer svært fort og mye (fjell, daler, etc.), mens lufttrykket er tilnærmet jevnt i en viss høyde, uavhengig av terrenget under.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg følger med på tv-serien "Kampen om tungtvannet" som går på NRK. Og tenker på det klippet der Heisenberg får kjedereaksjon for første gang i reaktoren sin.

 

Slik jeg har forstått så var reaktoren bygd opp med en kappe og "lokk" av grafitt med tungtvann inni. Under lokket hang det mange klosser med brensel, altså uran.

 

Om det skjedde slik som i serien, ville de ikke fått en ganske heftig stråledose? De stod jo på kanten mens se senka brenselet og lokket nedi reaktoren og det virka som at de fikk reaksjon før lokket var på plass. Uran i seg selv er jo ikke radioaktivt før det blir bestrålt, men de stod jo faktisk på kanten og så nedi tanken mens det reagerte...

 

Dessuten så måtte de vel ha en form for nøytrongenerator for å få start på prosessen. Hva er det som brukes til det? I en reaktor som har vært brukt flere ganger er det ikke nødvendig da det er nok stråling fra før.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvor sterkt det menneskelige overlevelsesinstinktet egentlig er?

Mener å ha hørt tidligere en gang at det er så sterkt at man f.eks ikke kan få et menneske til å ta selvmord under hypnose, men jeg har også hørt om en person som hoppet ut av et vindu når han gikk i søvne, så dette blir jo et paradoks.

Noen som kan noe om dette temaet?

Lenke til kommentar

Jeg vet ingenting, men det er rimelig å anta at man ikke kan ta selvmord vis det foregår via primal frykt. Tviler på at de av oss som er livredde sprøyer pga skrekken for å bli stukket, skal klare å ta livet av oss ved å stikke oss selv.

Men det er vel også at spørsmål om man innser at man tar livet av seg selv. Å gå i søvne er veldig spesielt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...