Mannen med ljåen Skrevet 22. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2015 (endret) Hvorfor er kaffe fra kaffeautomater (på kontorer og slikt) kjent for å være vond? Den maler jo hele bønner, mens den gode, gamle moccamasteren bruker pulver fra bønner som ble kvernet for ukevis siden. Hvorfor har ikke Rube Goldberg-innretningen på kontoret et smaksmessig fortrinn pga. ferskhet? Det sies at det tar tid å lage god kaffe. Kaffeautometen fyller et krus på få sekunder. Er smaken kjent for å være dårlig fordi maskinen utfører hastverksarbeid? Reint teknisk: hvordan blir kaffen annerledes? Jeg drikker kaffe fra en slik automat. Mulig det bare er meg, men jeg syns smaken varierer en del. Noen ganger er den god. Andre ganger ikke. Hva er variablene? Endret 22. januar 2015 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 22. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2015 Rengjøring er ofte en faktor føler eg. Lenke til kommentar
Sleggefett Skrevet 22. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2015 Så har du også dette med personlig smak - husk at folk selv velger blandingsforhold etc. på kaffetraktern hjemme. Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 22. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2015 Hvor mye energi bruker man på å spise is? Tatt hovedsakelig i betrakning at kroppen må varme opp isen man har spist. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2015 (endret) Hvor mye energi bruker man på å spise is? Tatt hovedsakelig i betrakning at kroppen må varme opp isen man har spist. 4,2 joule per gram per grad fra frysepunktet og opp (mao 37*4,2 * gram med vann) 344 joule per gram for å smelte det fra is på 0 grader til vann på 0 grader. EDIT: om isen er kaldere enn 0, 2,1 joule per gram per grad opp til 0 grader. AtW Endret 22. januar 2015 av ATWindsor 1 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 22. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2015 Rengjøring er ofte en faktor føler eg. Helt klart. Man merker når kaffemaskinen på jobben ikke har blitt rengjort en dag. Blir skikkelig syrlig smak på kaffen. Dog føler jeg jevnt over at kvernede bønner gir litt mer syrlighet enn filterkaffe og presskanne. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 22. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2015 Vi har hatt to typer maskiner på jobb. Ene var en sånn drittmaskin som alle statoil stasjoner hadde før. Den laget dritt. Var treig. og var et mareritt å holde vedlikeholdt. Så ble det kjøpt inn en sånn som kun lager vanlig svart kaffe. Som trakter og rengjør seg selv og knapt har vedlikehold. DET var god kaffe det.... Og var en "dårlig" så bare laget vi et par termoser så ble det helt nytraktet kaffe på tanken. Helt smooth. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 22. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2015 (endret) I en fryser, hvor stor effekt har det for holdbarheten at vannet i matvarene fryser til is i forhold til effekten av den lave temperaturen i seg selv på f.eks. hvor fort mikrobene formerer seg? Jeg innbiller meg at man vil drepe en del mikrober ved at det dannes iskrystaller i cellene, men hvor viktig er dette? Endret 22. januar 2015 av Henrik B Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 22. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2015 Jeg innbiller meg at man vil drepe en del mikrober ved at det dannes iskrystaller i cellene, men hvor viktig er dette?Dette med iskrystaller i cellene er årsaken til at kjøttet holder seg dårligere når det har vært frosset. Iskrystallene stikker hull på cellene så cellesafta renner ut. Og den safta er bakteriene helt ville etter. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 23. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 23. januar 2015 Poenget med en fryser er at mikrober (bakterier) formerer seg svært langsomt når det er kaldt. Det er dette som gir den forbedrete holdbarheten. Fettet i matvarene harskner også langsommere. 1 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 23. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 23. januar 2015 Hvor nøyaktig kan man forvente at høydemåling basert på barometer/lufttrykkmåling blir? Altså hvis man ser bort fra nøyaktigheten på instrumentet som brukes og kun ser på naturligvariasjon i lufttrykk. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 24. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2015 Hvor mye energi bruker man på å spise is? Tatt hovedsakelig i betrakning at kroppen må varme opp isen man har spist. 4,2 joule per gram per grad fra frysepunktet og opp (mao 37*4,2 * gram med vann) 344 joule per gram for å smelte det fra is på 0 grader til vann på 0 grader. EDIT: om isen er kaldere enn 0, 2,1 joule per gram per grad opp til 0 grader. AtW Og så må man dele tallet på 4184 for å finne kcal, ikke sant? I så fall bruker kroppen over 145 kilokalorier på oppvarmingen av å drikke 2 liter vann på rundt 0 grader. Er ikke det urimelig mye? Det tilsvarer forbrenningen for en god del trening. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2015 Jeg får 75 kcal av regnestykket ditt (varme opp to liter vann fra 0 grader til 37), høres ikke så drøyt mye ut, det gjelder jo bare om man ikke allerede må miste kroppsvarme, og 2 liter er vel ikke noe særlig mindre enn det mange drikker på en dag? (i tillegg er gjerne ikke vann på 0 grader når man drikker det) AtW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 24. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2015 Hvordan henger det sammen at mange fortrekker å spise is selv om de nettop har vær ute i kulden Hvordan kan man like noe som er kaldt når man kommer inn fra et sted der det er mange kuldegrader ? Enkelte spiser også is ut selv om det ikke er så varmt Hvordan hanger det sammen at mange fortrekker varm kaffe ( varm drikke) på en varm sommer dag ? Lenke til kommentar
Husam Skrevet 24. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2015 Jeg får 75 kcal av regnestykket ditt Du har selvsagt rett. Jeg leste det opprinnelige innlegget ditt litt for raskt, og trodde tallet 344 var antall joule som kreves for å varme opp 1 gram vann fra 0 grader til kroppsvarme. Jeg regnet nå på nytt og fikk det samme som deg. Det utgjør en ganske stor forskjell. Hadde mitt første regnestykke vært riktig, ville det å bare få i seg fryst vann og mat virket som en undervurdert slankemetode! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2015 Hvor nøyaktig kan man forvente at høydemåling basert på barometer/lufttrykkmåling blir? Altså hvis man ser bort fra nøyaktigheten på instrumentet som brukes og kun ser på naturligvariasjon i lufttrykk. Høyeste og laveste lufttrykk målt noen sinne ved havnivå er 870 og 1083 hPa. Det tilsvarer en høydeforskjell på ca 2000 meter. Men det er selvsagt ikke normalt å kunne forvente avvik på 2000 meter. Normalt vil man stille måleren etter en kjent høyde for eksempel før man går på topptur, gjerne ved havnivå og gå en dagstur og sjekke måleren. I løpet av noen timer endrer normalt ikke trykket seg spesielt mye. I følge de trykkkurvene jeg fant på yr ser det ut til at med mindre du er ute i uvær eller det passerer en front så endrer trykket seg vanligvis mindre enn 20 hPa i løpet av et døgn. Det tilsvarer en høydeforskjell på 200 meter på ett døgn. Er været stabilt høytrykk kan du forvente bedre nøyaktighet. Det samme om turen varer kortere enn et døgn. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 24. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2015 Når eg har hatt med meg gps med barometer har den på det meste bommet med et par meter de gangene eg har kalibrert den ved sjøen. Da snakker vi alt fra korte til relativt lang dagsturer. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 24. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2015 Hvordan henger det sammen at mange fortrekker å spise is selv om de nettop har vær ute i kulden Hvordan kan man like noe som er kaldt når man kommer inn fra et sted der det er mange kuldegrader ? Enkelte spiser også is ut selv om det ikke er så varmt Hvordan hanger det sammen at mange fortrekker varm kaffe ( varm drikke) på en varm sommer dag ? Folk har forskjellig smak. Sukker og koffein kan f.eks være viktigere for noen enn temperatur. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 24. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2015 Hvis man drikker iskald drikke kan kroppen reagere med å varme seg opp. Dette er ulurt når det er varmt i været. Derfor kan det være mer nedkjølende å drikke noe som ikke er iskald. Når det gjelder is så liker jeg smaken. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 24. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2015 (endret) Hvordan hanger det sammen at mange fortrekker varm kaffe ( varm drikke) på en varm sommer dag ? Kald kaffe smaker hest. Angående trykkdiskusjonen ovenfor her kan det nevnes at standardtrykket er 1013.25 hPa. Luftfarten er veldig interessert i lufttrykket fordi man måler høyden med dette. Piloten stiller inn standardtrykket under cruise, og når man nærmer seg flyplassen så spør man etter dagens trykk som blir målt ved flyplassen. Da unngår man at piloter svirrer rundt i samme høyde. Endret 24. januar 2015 av Quote Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå