Nedward Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Er der trygt å bruke lim som plaster?Ethyl-2-Cyanoakrylat kan brukes til sårlukking, men om det anbefales "mannen i gata" å gjøre dette tviler jeg på. Lynlim inneholder Cyanoakrylat. Er ikke disse sprayplaster-produktene lim? Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 Er der trygt å bruke lim som plaster?Ethyl-2-Cyanoakrylat kan brukes til sårlukking, men om det anbefales "mannen i gata" å gjøre dette tviler jeg på. Lynlim inneholder Cyanoakrylat.Er ikke disse sprayplaster-produktene lim?Toppidrettsutøvere bruker ihvertfall ofte superlim til mindre kutt. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 (endret) Jeg har selv brukt lynlim på en løs plombe, mens jeg ventet på å få komme til tannlegen. Jeg hadde en dråpe på en q-tips, satte den på tanna og beit sammen. Det fungerte et par dager, slik at jeg slapp å høre/kjenne på at plomben skranglet inne i tanna hver gang jeg beveget kjeven (tygde). Tannlegen anbefalte dog ikke metoden da jeg fortalte hva jeg hadde gjort, men han lo godt. Endret 17. januar 2015 av SeaLion 1 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 Brukte vannfast plasterlim for er kutt jeg fikk i hodet en gang. Fungerte knall, trygt er det nok. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 Selvsagt er plasterlim trygt. Det er jo noe annet enn superlim og etc.... 3 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 Lukter ting selv om de ligger helt i ro, og det ikke er noen vind, eller holdes molekylene nede av tyngdekraften så lukta ikke sprer seg i rommet? Lenke til kommentar
rankine Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 Lukten vil spre seg. Diffusjon Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 18. januar 2015 Del Skrevet 18. januar 2015 Tyngdekraften har praktisk talt ingenting å si for enkeltmolekyler. Den termiske energien er mye sterkere, du må opp i mange nanometer store partikler før ting begynner å holde seg i ro. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Men er lukt-partikler så små? Og hva hvis man kjøler det ned til 0 kelvin? Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Men er lukt-partikler så små? Og hva hvis man kjøler det ned til 0 kelvin? Det kommer såklart an på stoffet, men de fleste lukter kommer av flyktige kjemikalier, som er veldig små, kanskje et par nm i diameter. Ekstrem nedkjøling er faktisk en teknikk som brukes til å lage ultrahøyt vakuum, i form av såkalte kryopumper. Hvis du allerede har et veldig høyt vakuum i et kammer og kjøler ned veggene kraftig, vil molekyler som treffer veggene enten binde seg eller miste kinetisk energi. Men tyngdekraften tar ikke over helt ennå. Hvis du har f.eks et glukosemolekyl (middels stort molekyl) med en termisk energi tilsvarende 4 kelvin (flytende helium) vil det fremdeles ha en hastighet på 19 m/s, nok til å sprette 18 meter i været. Og hvis jeg husker disse greiene rett vil det si at halvparten av molekyler med samme masse som glukose vil befinne seg under 18 meters høyde ved en temperatur på 4 Kelvin. Ikke særlig med bakkekontakt, altså. Lenke til kommentar
Olum Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Er det mulig å lodde sammen metalltråden i en lyspære for å reparere den? Lenke til kommentar
justsomething Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Er det mulig å lodde sammen metalltråden i en lyspære for å reparere den? Strengt tatt er det mulig, men det krever rett utstyr. Lodden må ikke påvirke motstanden i glødetråden og glasskuppelen må inneholde en eller annen inert gass (forholdsvis Halogen-gass). Hvis ikke disse kriteriene blir overholdt vil ikke lampa ha noe særlig lang levetid. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Loddetinn fordamper på null komma niks ved de temperaturene så den må nok heller sveises sammen. Sett på spenning og drei rundt og rist forsiktig på pæra til tråd-endene treffer hverandre. Da sveises de sammen på grunn av gnisten og varmeutviklingen når de treffer. Jeg har prøvd og det gir ofte noen dagers lengre levetid. 1 Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Loddetinn fordamper på null komma niks ved de temperaturene så den må nok heller sveises sammen. Sett på spenning og drei rundt og rist forsiktig på pæra til tråd-endene treffer hverandre. Da sveises de sammen på grunn av gnisten og varmeutviklingen når de treffer. Jeg har prøvd og det gir ofte noen dagers lengre levetid. Med 230V? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Ja, det skal ikke mer til enn at trådendene møtes. Det er stor spenningsforskjell og nok energi til at tuppene sveises fast i hverandre .. noen dager. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Loddetinn fordamper på null komma niks ved de temperaturene så den må nok heller sveises sammen. Sett på spenning og drei rundt og rist forsiktig på pæra til tråd-endene treffer hverandre. Da sveises de sammen på grunn av gnisten og varmeutviklingen når de treffer. Jeg har prøvd og det gir ofte noen dagers lengre levetid. Den var ikke dum! Men man er avhengig av at tråden er hel da Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Ja, det fungerer bare noen ganger. Du kan lett se om tråden er delt og ligger i bunnen av pæra. Det hender at pæra plutselig begynner å virke igjen når jeg er i ferd med å skifte. Da er det dette (sveisingen) som skjer og jeg lar pæra stå noen dager til. Eller rettere sagt, nå bruker jeg ikke glødetrådspærer lengre så det skjer ikke. Noen ganger sveiset tråden seg fast på feil plass, noe som fører til at en kortere bit av tråden lyser. Det gir lavere motstand i tråden, høyere temperatur og kortere levetid. Blir den veldig kort så varer den bare et kort intenst blink. Blir den bare litt kortere så kan den lyse kraftig fra minutter til timer. (NB. Wattstyrken stiger når den lyser kraftigere så det er ikke lurt å la den stå i en lampe som bare tåler den påskrevne wattstyrken) Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Hvorfor har du sveist sammen defekte lyspærer, Simen1? Gnien på lyspærene? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Det hender at pæra plutselig begynner å virke igjen når jeg er i ferd med å skifte. Da er det dette (sveisingen) som skjer og jeg lar pæra stå noen dager til. Ja, det koker nok ned til gnienhet å skru de inn igjen for noen få dager ekstra. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Hvorfor har du sveist sammen defekte lyspærer, Simen1? Gnien på lyspærene? Avogtil har man ikke reservepærer, kan være praktisk å tvære ut en dag eller to ekstra så man har lys uten å måtte umiddelbart dra på butikken. AtW 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå