Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

I dag fikk jeg interessant korrespondanse, nemlig fra en "advokat" som ville ha kontakt fordi jeg har en dø slektning som har masse penger jada jada jada. Standard spam, bare at dette var velformulert, og sendt som brev til min private adresse fra spania, istedet for en epost. Noen som vet hvor vanlig det er? Det koster jo litt å sende brev ("slektningens navn var også modifisert til å samsvare med mitt osv)

AtW

Det skjer av og til fremdeles. Det er jo bare mailmerge basert på en eller annen adresseliste, så ikke så mye arbeid. Og papir er billig. Jeg vet ikke om de faktisk betaler portoen, eller om de har medskyldige som jobber i posten og sniker det inn i systemet.

Jeg fikk sånne brev tidligere til firmaet. (Dog med andre scam-varianter.) Men det er lenge siden nå.

Man kan kanskje tenke seg at folk (gjerne eldre) som er skeptiske til alt som har med data å gjøre vil kunne falle for et offisielt utseende brev, og at det gjør det verd bryderiet.

Ta et billedsøk på "nigerian scam as snail mail" så får du se noen slike.

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dag fikk jeg interessant korrespondanse, nemlig fra en "advokat" som ville ha kontakt fordi jeg har en dø slektning som har masse penger jada jada jada. Standard spam, bare at dette var velformulert, og sendt som brev til min private adresse fra spania, istedet for en epost. Noen som vet hvor vanlig det er? Det koster jo litt å sende brev ("slektningens navn var også modifisert til å samsvare med mitt osv)

AtW

Det skader uansett ikkje å søke litt på nettet eller snakke med andre slektningar for å sjekke om det er mulig at du har ein slektning i Spania.

Søk også opp advokaten for å sjå om det er ein ekte advokat eller ikkje.

Eg trur at det er spam, men det skader ikkje å undersøke litt nærmare. Eg rekner med at dersom du svarer så får du fort beskjed om å oppgi kontonummer og at du skal føre over 100 € for å "bevise" at det er rett konto som formuen blir satt inn på. I så fall er det garantert svindel.

Ein av grunnane til at slik spam fungerer er jo også at det faktisk skjer at eit dødsbo må leite i utlandet etter mulige arvingar. I 2013 så mottok statskassa 6,5 mill i såkaldt herreløs arv (arv der ein ikkje kan finne levande etterkommera). I 2007 var det heile 13,7 millonar arvekroner som gjekk inn i statskassa fordi ein ikkje kunne finne arvingar.

I dag har ein sjølvsagt større muligheiter til å søke i folkeregister og liknande rundt om kring i verden, men det er nok heller ikkje uvanlig at advokaten som styrer dødsboet tar kontakt med personer som har samme etternavn for å prøve å nøste opp i slektskapet.

Lenke til kommentar

Hvordan kan kinesiske selgere selge ting på ebay for 5-10 kroner med fri frakt, uten å tape penger? Er det bortimot gratis å sende ting fra Kina til Norge?

Ja. Og posten i hvert land leverer pakker fra utlandet gratis. Så dette er en tjeneste Posten Norge gjør gratis for deg.

DX sender i bulk (en stor container).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kan kinesiske selgere selge ting på ebay for 5-10 kroner med fri frakt, uten å tape penger? Er det bortimot gratis å sende ting fra Kina til Norge?

Ja. Og posten i hvert land leverer pakker fra utlandet gratis. Så dette er en tjeneste Posten Norge gjør gratis for deg.

DX sender i bulk (en stor container).

Posten her hjemme er for dyr til at Norske ebay brukere/nettbutikker kan konkurrere

Lenke til kommentar

La meg bare føye til at det finnes en gjensidig avtale der Posten Norge tar 100% av portoinntektene for post som skal fraktes til utlandet, mot at Posten Norge tar i mot pakker fra utlandet gratis. I teorien en avtale som skal gå opp i opp hvis man antar lik import og eksport. Siden vår eksportindustri i stor grad skipes som egen last og Posten Norge ikke er innom det markedet så gjør Posten Norge mye mer gratisarbeid enn de får tilbake.

Posten her hjemme er for dyr til at Norske ebay brukere/nettbutikker kan konkurrere

De lave prisene på kinesisk (statlig?) posttjeneste kan sees på som et eksportsubsidie. Hadde Norge hatt interesse av å bli storeksportør av småvarer til private mottakere verden rundt så kunne det vært en idé å beholde Posten Norge som statlig selskap og politisk styre portoen nedover, selvsagt fulgt opp av statlige subsidier for å dekke underskuddet.

Lenke til kommentar

Lawrence Krauss sin "A universe from nothing: Why there is something rather than nothing" bør være en god start. Jeg har ikke lest boken, men Krauss pleier å skrive bra så jeg regner med at den er verdt å lese. Men bare så du er advart: du finner ingen fasitsvar1 der, bare spekulasjoner.

PS: Det var nok ikke Occam del_diablo skulle referert til, men det antropiske prinsipp.

1Igjen, jeg har ikke lest boken, så jeg vet ikke, men en del teoretiske fysikere er ikke alltid flink nok til å skille mellom det som er observert og det som kommer ut av diverse spekulative teorier når de skriver populærvitenskap. Dermed kan de av og til gi inntrykk av at vi vet mer enn vi egentlig gjør.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...