Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tenker altså noe sånt som at når man sier at universet utvider seg, så mener man at masse og fotoner sprer seg der det før var 100% vakum.

Ja, det er noe sånt jeg ser for meg. Altså at det er både rom og absolutt vakuum der.

Definisjonen av universets grenser kan nok som SeaLion sies å være det aller ytterste av fotoner, stoff og andre partikler, eller den kan etter min mening også inkludere det rommet som kommer til å bli erobret av partikler i framtida.

Lenke til kommentar

Det kommer helt an på om universet er uendelig stort eller ikke. Hvis det er uendelig stort utvider seg universet ikke i noe som helst men vil bare strekke seg, mens hvis det har en endelig størresle stemmer tilfellet slik du beskriver.

Endret av Pels
Lenke til kommentar

Spør igjen, jeg.

Jeg lurer på:

* Når er det vanlig å flytte hjemmefra? (Alder)

* Hvem flytter først? Gutter eller jenter?

* Hva er gjennomsnittsavstanden man flytter når man flytter hjemmefra første gang?

Jeg lurer også på:

* Hvorfor er symmetri så behagelig å se på?

* Hvorfor har forskjellige personer forskjellige meninger?

* Er det vanlig å bli trøtt tidligere når det er mørkt ute?

* Hvorfor er man myndig når man er 18? Er 18 en spesiell alder av noen grunn?

Edit: Beklager, jeg overså svaret om symmetri.

Endret av Minus
Lenke til kommentar
1 Når er det vanlig å flytte hjemmefra? (Alder)

2 Hvem flytter først? Gutter eller jenter?

3 Hva er gjennomsnittsavstanden man flytter når man flytter hjemmefra første gang?

4 Hvorfor er symmetri så behagelig å se på?

5 Hvorfor har forskjellige personer forskjellige meninger?

6 Er det vanlig å bli trøtt tidligere når det er mørkt ute?

7 Hvorfor er man myndig når man er 18? Er 18 en spesiell alder av noen grunn?

1. Etter videregående er ganske vanlig uansett om man velger å bo på hjemplassen eller ikke, om man jobber eller studerer. Altså fra omtrent 18-årsalderen.

2. Jeg tror ikke det er noen stor forskjell på det.

3. Aner ikke. Tror det varierer veldig da noen velger å bo på hjemstedet mens andre flytter til et studiested langt unna.

4. Symmetri er vel enklere å tenke og forholde seg til. Vi imponeres av blant annet ryddighet.

5. Fordi våre hjerner er forskjellige både på grunn av arv, miljø og tilfeldigheter.

6. Ja, døgnrytmen og søvnbehovet påvirkes av lys.

7. Det er mange grunner til at vi ikke kan ha en flytende myndighetsalder. Ett sted måtte man sette grensen og det ble 18 år en gang i tida. Folk flest synes det er helt greit å forholde seg til så det har ikke blitt noen stor politisk aksjon for å få det endret.

Lenke til kommentar
hva er prosentandelen av fast masse i universet? altså hvor mye av verdensrommet som faktisk er stjerner, planeter, kometer osv... ?

Ekstremt lite. Hvis vi sier at gjennomsnittstettheten for stjerner og andre objekter i universet er den samme som sola vår: 1409 g/liter (ca 1,4 ganger tettheten til vann) og at 4% av all masse i universet er atomer og at alle atomer er samlet i stjerner, planeter, kometer osv. så kan vi regne ut omtrentlig volum av dette når vi vet universets totale masse: 3*1055 gram.

3*1055 gram / 1409 gram/liter = 2,13*1052 liter = 2,13*1049 m3 = 2,13*1040 km3 = 25 100 kubikk lysår med masse i universet.

Universets totale volum er ganske usikker men la oss for enkelhets skyld ta utgangspunkt i at jorda står i sentrum og det er 46,5 milliarder lysår i radius. Da vil volumet være, regnet som kulevolum: 4/3*pi*r3 = 4,21*1032 kubikk lysår.

Deler vi volumet av massen på volumet av universet får vi vite hvor mye av det som er fylt med masse: ca 6*10-29. Eller sagt på en annen måte: 0,000 000 000 000 000 000 000 000 006 % av universets volum er fylt av masse. (Egentlig er jeg litt overrasket over at det ikke ble ennå lavere) NB. Merk at bare ca 4% av den totale massen er atomær masse.

NB. Mange av disse tallene har stor usikkerhet, blant annet massen og volumet til universet, tettheten og andelen mørk materie så resultatet gir bare en viss pepepinn.

Lenke til kommentar

Hvordan vil en bevisstløs person oppføre seg med en gassmaske eller dykkermaske? Må man puste inn med munnen og ut med nesa (gassmaske), og vil en bevisstløs person automatisk kunne gjøre dette? Hvordan puster en bevisstløs person i det hele tatt?

Endret av Bruker001
Lenke til kommentar
Hvordan vil en bevisstløs person oppføre seg med en gassmaske eller dykkermaske? Må man puste inn med munnen og ut med nesa (gassmaske), og vil en bevisstløs person automatisk kunne gjøre dette? Hvordan puster en bevisstløs person i det hele tatt?

Ja, kroppen har en pusterefleks som ikke er avhengig av at man er bevisst. Pusterefleksen gjør f.eks at vi puster når vi sover. Gassmasker og dykkermasker har ventiler som gjør at lufta bare kan strømme en vei gjennom maska.

Her er prinsippskissen til en ventil:

Shut-off-Valve.jpg

Lenke til kommentar

Vet jo at man puster når man er bevisstløs, men tenker på om en bevisstløs kan puste gjennom munnen og ut av nesa eller omvendt? Våkner ikke en person hvis du holder over nesa når han sover? Har dette noe med at kroppen ikke kan dette, eller er ikke dette et problem i det hele tatt?

Edit: Kanskje litt trivielle og dumme spørsmål, men må være sikker.

Endret av Bruker001
Lenke til kommentar
kanskje jeg ikke har tenkt ut dette nok men here goes: Fins det noe brødpålegg som ikke kommer fra et dyr, eller ikke har mye sukker i seg?

Rekesalat, diverse fiskepålegg som makrell i tomat, ansjos, sursild, sennepsild, peppermakrell, røykelaks, kaviar, potetsalat (det er også godt på skiva), pestosaus (jepp jeg bruker det på skiva), diverse syltetøy (må lages selv om du vil ha de uten sukker og da blir de ganske sure), kabarét (uten egg og reker), muligens noe nøttepålegg (ikke nugatti pga sukkeret).

Puhh, det var det jeg kom på i farta.

Bruker001: Jeg er ikke så sikker at jeg vil ha skylda om det går galt. Rådene mine brukes på eget ansvar. Jeg tror det skal gå fint å bruke dykkermaske og gassmaske på bevisstløse personer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...