Emancipate Skrevet 11. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 Og hvordan skal NASA bevise at ikke også disse bildene er tatt opp i samme studio? Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 11. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 Hva med å bare sende dem til månen. 3 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 Og hvordan skal NASA bevise at ikke også disse bildene er tatt opp i samme studio?om man utvinner ressurser fra månen og har teleskop der vil jeg anta at selv skeptikerne tror på at man faktisk er der... Uansett, de fleste skeptikerne tror at man har vært ser, men ikke den/de første gangene. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 http://www.nrk.no/hordaland/flere-kan-vaere-uten-strom-i-dagesvis-1.12144377 Nå som oljefyrer er blitt forbudt, er det meningen at folk i hus som kun oppvarmes av strøm bare skal fryse ihjel når strømmen forsvinner? Før var det ulovlig å bygge hus uten fler enn én oppvarmingskilde, når virker det som om det er vanlig å bare ha strøm. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 http://www.nrk.no/hordaland/flere-kan-vaere-uten-strom-i-dagesvis-1.12144377 Nå som oljefyrer er blitt forbudt, er det meningen at folk i hus som kun oppvarmes av strøm bare skal fryse ihjel når strømmen forsvinner? Før var det ulovlig å bygge hus uten fler enn én oppvarmingskilde, når virker det som om det er vanlig å bare ha strøm. Det er jo endel muligheter som ikke er oljefyr, men uansett, ihvertfall om man er noenlunde frisk, er det jo null stress å ikke fryse ihjel? Man er jo beskyttet mot elementene, og det går fint å feks sove ute i telt i -20. AtW Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 Man er jo beskyttet mot elementene, og det går fint å feks sove ute i telt i -20.Hvis man har sovepose som går ned til -20 grader, ja. Det har de færreste. 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 11. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 Strømmen skal være borte en stund før temperaturen kryper under 20 kalde inni et hus. Men helt klart. Hadde eg bygget hus i dag hadde eg ikke bare basert meg på strøm. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 (endret) Det er skummelt å basere seg kun på strøm. Jeg er på hytta nå, og her klarer jeg meg godt om strømmen ryker. Jeg har stearinlys, batterier, mobiltelefon, vedovn osv. De aller fleste strømbrudd varer ikke i dagevis, så sjansen for at noen bokstavlig talt fryser i hjel er liten. Det kan dog være ufyselig nok for de som ikke engang har primus og stilongs tilgjengelig. Pleietrengende eldre som er avhengig av strøm kan nok fraktes til et eldresenter under langvarige strømbrudd. I skikkelige kriser har vi bl.a. Røde Kors. Ha alltid en lommelykt klar! Strømmen på hytta ryker hver gang det er storm (som i går), så jeg er forberedt. Ved krise finnes det selvsagt nødhjelp for å hjelpe de som ikke klarer seg. Ingen skal trenge å dø av strømbrudd i et land som Norge. Og jeg er enig i at det er dumt å bygge hus uten alternative varmekilder. Endret 11. januar 2015 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 11. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 Hvor vanlig er det å ha vedovn i nye hus i dag? Jeg ser på vedovn som et must egentlig. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 11. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 Hvor vanlig er det å ha vedovn i nye hus i dag? Jeg ser på vedovn som et must egentlig. Uten å svare generelt om hva som er vanlig, men jeg kjøpte et hus fra 2008 i sommer. Der var det pipe, men ikke vedovn, så vi satte inn vedovn før vi flyttet inn. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 Eit problem med byggeforskrifta frå 2010 er at kravet til tette hus gjer det utfordrande å få til eit fungerande ildsted. Dette gjer at ildstedet må ha egen ventilasjon, enten gjennon pipa eller gjennom luftekanalar under golvet. Gasspeis er tilsvarande problematisk då ein må kunne lufte ut vanndampen. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 Man er jo beskyttet mot elementene, og det går fint å feks sove ute i telt i -20.Hvis man har sovepose som går ned til -20 grader, ja. Det har de færreste. Sålenge man ikke trenger noe som er praktisk utendørs klarer man fint å lage noe tilsvarende av det man har. Jeg sier ikke at folk aldri fryser ihjel i sitt eget hjem, det er har sikkert skjedd, men da er det stort sett ikke fordi det var "tekniske uoverkommelige problemer". AtW Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 11. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 Eit problem med byggeforskrifta frå 2010 er at kravet til tette hus gjer det utfordrande å få til eit fungerande ildsted. Dette gjer at ildstedet må ha egen ventilasjon, enten gjennon pipa eller gjennom luftekanalar under golvet. Gasspeis er tilsvarande problematisk då ein må kunne lufte ut vanndampen. Det er da ikke noe problem? Det er ovner laget for dette. Nye hus med disse kravene kan fint ha ovn. Litt usikker på disse passiv husene.... Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 11. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 Man er jo beskyttet mot elementene, og det går fint å feks sove ute i telt i -20.Hvis man har sovepose som går ned til -20 grader, ja. Det har de færreste. En normal tykk dyne, sammen med en hvilken som helst seng (mer enn 10-20cm isolerende lag) vil være nok til å overleve en innetemperatur på -20 grader. Det vil kanskje være ubehagelig, men langtifra farlig. Man kan også legge til tepper, klær etc. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 En normal tykk dyne, sammen med en hvilken som helst seng (mer enn 10-20cm isolerende lag) vil være nok til å overleve en innetemperatur på -20 graderOg dette vet du, eller synser du? Og det er ikke alle som har en normalt tykk dyne. Og mange har springfjærseng, dvs ca 1 cm isolasjon. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 En normal tykk dyne, sammen med en hvilken som helst seng (mer enn 10-20cm isolerende lag) vil være nok til å overleve en innetemperatur på -20 graderOg dette vet du, eller synser du? Og det er ikke alle som har en normalt tykk dyne. Og mange har springfjærseng, dvs ca 1 cm isolasjon. Det har jo med hvor mye isolasjonslag man har, man kan ta på seg superundertøy, eller tilogmed vinterklær i tillegg om man må. Du er usedvanlig lite velutstyrt til å ha et eget hus om du ikke klarer å lage noe som har like god isolasjon som en -20 pose (og det forutsetter at huset faktisk har -20 innvendig, noe som er ganske ekstremt) AtW Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 11. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 Ja, det tar tid å få det så kaldt innendørs, om det i det hele tatt lar seg gjøre i alle hus. Spørs jo selvfølgelig hvor lenge og hvor kaldt det er. Jeg har imidlertid mistet varmen i campingvogn noen ganger om vinteren i -40 til 45. Ingen problem å holde varmen under ganske normal dyne. Dyr og mennesker produserer varme. et av triksen man da bruker er å lukke dører, mindre rom blir varmere med flere personer eller dyr i. Og en hund under dyna kan også være et bra triks. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 En normal tykk dyne, sammen med en hvilken som helst seng (mer enn 10-20cm isolerende lag) vil være nok til å overleve en innetemperatur på -20 graderOg dette vet du, eller synser du? Og det er ikke alle som har en normalt tykk dyne. Og mange har springfjærseng, dvs ca 1 cm isolasjon. Jeg har prøvd og kan bekrefte det. Kortversjonen av historien: I militæret var vi seks personer per rom og vi satt to vindu på gløtt på kvelden. Vi hadde inne/ute termometer som viste +12 grader inne og -2,1 grader ute på kvelden. Den ene joggeskoen som holdt vinduet på gløtt løsnet i løpet av natta så vinduet sto på vidt gap. Temperaturen ute stupte. Alle sov på billige skumgummimadrasser med billige kunststoff 200cm dyner. Vi syntes det var uvanlig kaldt på rommet om morgenen og trodde først innetermometeret lød -2,1 grader, men ved nærmere ettersyn var det ikke noe komma der. Utetemperaturen var -26 grader. Alt av shampoer, frukt, barbergel osv var bunnfrosset. Det var ganske kaldt og jeg var veldig rød på nesen som var det eneste som stakk ut av dyna på slutten. Unødvendig å si, men joda jeg overlevde fint. Jeg tror ikke vi var i nærheten av fare selv om det var ubehagelig. Skulle jeg gjettet på når det begynner å nærme seg farlig ville jeg tippet -30 til -40 grader. Da står man kanskje i fare for å få forfrysninger og i verste fall koldbrann. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 Nå som oljefyrer er blitt forbudt (...) Der valgte du et usedvanlig dårlig eksempel... Jeg har enda tilgode å se en oljefyr (i vanlige bolighus) som ikke også er avhengig av strøm til oljepumpe, forbrenningsluft-vifte og tennelektroder. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. januar 2015 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2015 (endret) Tja, når du sier det. Vi hadde en oljekamin, det var ikke noe vifte, og den ble påtent med fyrstikk på en veke. Men det er mulig den hadde en pumpe. Selv om jeg tror det var et slags reservoar som olja måtte pumpes opp i, dermed kunne den brenne veldig lenge uten at man måtte slå på pumpa. Dette var nemlig hengt oppunder taket, sikkert for at olja skulle flyte nedover til ovnen. Den var ofte vanskelig å få fyr på. Og så var det noen ganger det var helt plent umulig å få fyr på. Da hadde man selvsagt glemt å pumpe opp olje. Så da måtte man skru på noe greier på det reservoaret. Vi har også hatt parafinkamin som var helt strømløs. Da var det å gå ut til parafinfatet, stikke ned en slange, suge opp litt for å bruke hevertprinsippet og stikke slangen rakst ned i en kanne. Det tok jo sine forsøk for å få i gang flyten. Og så bære kanna inn og helle på. Endret 12. januar 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå