Inge Rognmo Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 (endret) Men er det noen som vet hva som er skjer ved eksemplene over? Har ikke Krikkert svart godt nok? Fartsbot (edit: eventuelt tap av førerrett, og/eller prikker) for det som overskrider "den laveste fartsgrensa", enten det er skilt eller særgrense for kjøretøyet. Naturligvis bot/forelegg for både fartsovertredelse (men bare en overtredelse, den alvorligste), manglende belte, og for hvert (!) dekk som eventuelt mangler tilstrekkelig mønster -men her kan det altså gis en viss strafferabatt. Endret 6. januar 2015 av Inge Rognmo 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 den som kjører er selv ansvarlig for å følge reglene,å ha en 4-5 skilter med forskjellig info over alt ville nok skapt flere problemer enn sånn det er i dag. Med mange farts-grenser samme sted ville folk blitt forvirret om hvilke grenser som gjelder hvilke kjøretøy og dermed hva som gjelder eget kjøretøy. Myndighetene burde definitivt ikke skilte masse for å dekke opp spesifikke regler for alle typer kjøretøy, som fører av kjøretøyet egentlig skal kunne. 1 Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Hvor stor andel av verdens befolkning bor på steder det vanligvis snør om vinteren? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Myndighetene burde definitivt ikke skilte masse for å dekke opp spesifikke regler for alle typer kjøretøy, som fører av kjøretøyet egentlig skal kunne.Elgens skilter var vel ikke ment for føreren, men bilene bak. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Jeg fikk nylig et nytt kredittkort, men det hadde ikke rfid-betaling, finnes ikke dette på kredittkort, kun på debet? AtW Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Men er det noen som vet hva som er skjer ved eksemplene over? Har ikke Krikkert svart godt nok? OI! Eg beklager. Det druknet i det andre 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 (endret) Myndighetene burde definitivt ikke skilte masse for å dekke opp spesifikke regler for alle typer kjøretøy, som fører av kjøretøyet egentlig skal kunne.Elgens skilter var vel ikke ment for føreren, men bilene bak. Jeg, og de fleste andre, tolket hans innlegg som at det var langs veiene det skulle skiltes med alle særfartsgrenser for forskjellige kjøretøy. (30,40 og 50km/t for forskjellige traktorer, 45km/t for moped, 60km t for henger uten bremser, 80km/t for vogntog (inkludert personbil m/ henger) og lastebil... Det hadde blitt litt av noen skiltstolper...) Bak på enkelte kjøretøy, som mopedbiler og landbruksmaskiner/tilhengere forekommer det av og til "fartsgrenseklistremerker" som viser hvor fort disse kan kjøre. Det er antakelig et krav i diverse andre Europeiske land, men ikke (enda) i Norge. Edit: Bilde: (dårlig oppløsning, men det vises et rundt skilt bak/nede til høyre som jeg tror det står 40 på) Endret 6. januar 2015 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Myndighetene burde definitivt ikke skilte masse for å dekke opp spesifikke regler for alle typer kjøretøy, som fører av kjøretøyet egentlig skal kunne.Elgens skilter var vel ikke ment for føreren, men bilene bak. Jeg, og de fleste andre, tolket hans innlegg som at det var langs veiene det skulle skiltes med alle særfartsgrenser for forskjellige kjøretøy. (30,40 og 50km/t for forskjellige traktorer, 45km/t for moped, 60km t for henger uten bremser, 80km/t for vogntog (inkludert personbil m/ henger) og lastebil... Det hadde blitt litt av noen skiltstolper...) Bak på enkelte kjøretøy, som mopedbiler og landbruksmaskiner/tilhengere forekommer det av og til "fartsgrenseklistremerker" som viser hvor fort disse kan kjøre. Det er antakelig et krav i diverse andre Europeiske land, men ikke (enda) i Norge. Du er inne på noe der . jeg har tenkt lit på det samme men jeg har også lagt merket til da jeg var en tur i Sverige ( for mange år siden ) så var det 2 skilt med forskjellig fartsgrense enkelte steder. Problemet i trafikken er at enkelte ( jeg tror det gjelder mange ) ikke er helt klar over alle spesielle reglene som gjelder og mange bryr seg ikke så alt for mye om dem Det er joe mye i trafikkreglene man må søke opp selv : Hvem gidder da å lete etter noe som de ikke vet om ? På toppen av de hele så er det ikke alt som er like godt gjennomtenkt Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Det er joe mye i trafikkreglene man må søke opp selv : Hvem gidder da å lete etter noe som de ikke vet om ? Eg er så utrolig lite overrasket over denne holdningen. 4 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Det er joe mye i trafikkreglene man må søke opp selv : Hvem gidder da å lete etter noe som de ikke vet om ? Eg er så utrolig lite overrasket over denne holdningen. Driver du å leter etter trafikkregler du ikke vet om ? Det er jo ikke alt det blir informert om heller som faktisk er det største problemet her Nå har jeg ikke kjørt med henger så jeg har ikke satt meg inn i hvilke regler som gjelder , men man her jo hørt en del om det det samme gjelder for alle disse fartsbegrensningene for enkelte typer kjøretøy Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 (endret) Ja eg setter meg faktisk inn i ting eg driver med..... Når det gjelder trafikkreglene så lærer man disse når man tar lappen. Det med henger lærer du faktisk når du tar den vanlige billappen. Så det er ingen unnskyldning. Endret 6. januar 2015 av Jotun 2 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Ja eg setter meg faktisk inn i ting eg driver med.....Som jeg kommenterte over, så var skiltene for andre (f.eks. personbilførere) enn føreren av kjøretøyet (f.eks. lastebil). De som kjører et kjretøy med redusert fartsgrense må selvsagt vite det selv. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Hvem gidder da å lete etter noe som de ikke vet om ? Tidlig i januar og vi har allerede fått årets morsomste og viktigste innlegg i denne tråden i år. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Ja eg setter meg faktisk inn i ting eg driver med..... Når det gjelder trafikkreglene så lærer man disse når man tar lappen. Det med henger lærer du faktisk når du tar den vanlige billappen. Så det er ingen unnskyldning. Det er regler som gjelder når du tar lappen . Noen år senere kommer det noe nytt som det ikke alltid blir opplyst om fordi det gjelder ikke for "vanlige" personer. Det jeg var klar over siden jeg kjørte opp var at det var fartsgrense på henger uten brems men ikke så mye om en henger som hadde brems Det har sikkert med at det er først de siste 10 årene at det har bilt aktuelt å kjøer over 80 km/t her i landet Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 (endret) Det har sikkert med at det er først de siste 10 årene at det har bilt aktuelt å kjøer over 80 km/t her i landetSpeaking of, hva er maksfarten på en elg? Edit: "Den beveger seg vanligvis i langsomt tempo, men kan nå en toppfart på cirka 60 km/t om den trenger det." Endret 6. januar 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Det har sikkert med at det er først de siste 10 årene at det har bilt aktuelt å kjøer over 80 km/t her i landetSpeaking of, hva er maksfarten på en elg? Edit: "Den beveger seg vanligvis i langsomt tempo, men kan nå en toppfart på cirka 60 km/t om den trenger det." da bør du passe deg , for elgen bryr seg ikke om den blir påkjørt 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 (endret) Hvis du aldri kjører med tilhenger, så kan du lese om det på www.vegvesen.no den dagen du trenger det. Det står mye om trafikkregler, kjøretøy, tilhenger osv. Last gjerne ned Vegvesen-appen, den forklarer deg hvor stor tilhenger du kan kjøre basert på bl.a. skiltnummer. Meget nyttig app for den som ikke har reglene i hodet. Endret 7. januar 2015 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Hvorfor bruke app når man kan bruke nettleseren?SVV tilhengerkalkulator 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 Ettersom den svarte boksen skal være vanntett, hvordan får de informasjonen inn i den? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. januar 2015 Del Skrevet 7. januar 2015 (endret) da bør du passe deg , for elgen bryr seg ikke om den blir påkjørt Merkelig påstand. "Jeg ble vist påkjørt, knakk noen bein og ligger og blør i hjel, men pyttsan". Du er utrolig dyktig til å komme med merkelige påstander elgen, det skal du ha! (positivt ment, det burde vært en diplom for sånt) Endret 7. januar 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå