Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Jeg har hørt noen ganger folk påstå at det er ulovlig å fange fisk med hendene. Og syns det høres veldig merkelig ut.

er dette virkelig tilfelle?

 

Jeg ser ingen nasjonale regler om et slikt forbud, men innlandsfiskeforskriften § 3 (fastsatt i medhold av lakse- og innlandsfiskloven § 34) legger retten til å regulere fiske- og fangstmetoder til Fylkesmannen og fylkeskommunen. Det kan derfor finnes lokale forbud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg har hørt noen ganger folk påstå at det er ulovlig å fange fisk med hendene. Og syns det høres veldig merkelig ut.

er dette virkelig tilfelle?

 

Jeg ser ingen nasjonale regler om et slikt forbud, men innlandsfiskeforskriften § 3 (fastsatt i medhold av lakse- og innlandsfiskloven § 34) legger retten til å regulere fiske- og fangstmetoder til Fylkesmannen og fylkeskommunen. Det kan derfor finnes lokale forbud.

 

Pluss at veldig mange grunneiere/fiskekortutstedere/fjellstyrer/etc. har fredet gytefisk, typisk ved "fiskeforbud i bekker og bekkeutløp fra 1.september til isen har lagt seg" eller lignede. Den mest aktuelle situasjonen hvor man kan fange fisk med henda er nettopp gytende ørret i små bekker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

..

 

Edit*

ln((-1)^2) blir vel null om jeg ikke tar helt feil... Blir jo det samme som ln(1) som er lik null. (Siden e^0=1.)

Helt klart. Men i resonnementet mitt får jeg det også til å bli 2pi*i!

 

0 = ln(1) = ln((-1)^2) = 2*ln(-1) = 2*pi*i

 

Føringen her ser for meg helt riktig ut, men må jo være fullstendig galt! Hva er feilen?

Lenke til kommentar

Får man strengeste, eller begge bøtene hvis man har flere lovbrudd samtidig med bil etc?

 

Eksempel: kjører i 100 i 90 sonen med henger (maks lovlig fart er da 80)

 

Eller kjører for fort uten belte. Eller for mange folk i bilen osv....

 

Tilleggs spørsmål: i 80 sone mister man lappen i 116. Gjelder dette da også om man i 90 sonen kjører i 116 med henger? (man mister ikke lappen i 116 i 90 sone) Gjelder samme grensene for bøter og prikker da?

Det siste er eg rimelig trygg på at er likt. Kjører man for fort så kjører man for fort....

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

 

..

 

Edit*

ln((-1)^2) blir vel null om jeg ikke tar helt feil... Blir jo det samme som ln(1) som er lik null. (Siden e^0=1.)

Helt klart. Men i resonnementet mitt får jeg det også til å bli 2pi*i!

 

0 = ln(1) = ln((-1)^2) = 2*ln(-1) = 2*pi*i

 

Føringen her ser for meg helt riktig ut, men må jo være fullstendig galt! Hva er feilen?

Er vel fordi ln(*negativt tall*) ikke er mulig i det reelle tallsystemet, akkurat som negativt under rottegn. Tar du de hver for seg blir de to komplekse tall som legges sammen. Nå er ikke jeg en racer i komplekse tall så lenger kommer ikke jeg heller uten skoleboka... :p

 

Men det skal bli likt til slutt med litt regning.

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Pleier man det? Og det er vel strengt tatt lettere å skjære på langs enn i mange skiver

 

Ja - og javel?*

 

Ja: Syns alltid koner og kaféer har gulerøtter skåret på langs til midda.

 

Javel: Vel, jeg syns det er mye enklere bare kutte dem tvert :hm:

 

Lurte på om det var noen (matteknisk) grunn til at de blir skåret på langs da, men hvis det bare er fordi

andre faktisk syns det er lettere så :)

Lenke til kommentar

Jeg skjærer de på langs for at de skal koke raskere enn udelte og fordi de blir jevnere kokt. Skjærer du skiver så må du gjerne skjære 15-20 kutt for å få de passe tynne og det tar lengre tid. Jeg skreller, kutter endene, setter gulrota på høykant med den tykke enden ned, holder tuppen, legger kniven mellom fingertuppene og skjærer nedover. På den måten unngår jeg at gulrota ruller så jeg kutter meg. Så legger jeg de to flate innsidene ned ved siden av hverandre og gir de 3-4 kutt så det blir 8-10 deler med passe tykkelse. Totalt 4-5 kutt med trygge grep i stedet for 15-20 med en rullende gulrot og vinglete holding på slutten. Kjapt, effektivt, trygt og godt resultat. :)

 

Jeg lurer på om og hvor mye kokkeskolene underviser i effektive kutteteknikker?

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjærer de på langs for at de skal koke raskere enn udelte og fordi de blir jevnere kokt. Skjærer du skiver så må du gjerne skjære 15-20 kutt for å få de passe tynne og det tar lengre tid. Jeg skreller, kutter endene, setter gulrota på høykant med den tykke enden ned, holder tuppen, legger kniven mellom fingertuppene og skjærer nedover. På den måten unngår jeg at gulrota ruller så jeg kutter meg. Så legger jeg de to flate innsidene ned ved siden av hverandre og gir de 3-4 kutt så det blir 8-10 deler med passe tykkelse. Totalt 4-5 kutt med trygge grep i stedet for 15-20 med en rullende gulrot og vinglete holding på slutten. Kjapt, effektivt, trygt og godt resultat. :)

 

Jeg lurer på om og hvor mye kokkeskolene underviser i effektive kutteteknikker?

 

Takk for god forklaring og tips hvordan kutte :thumbup:

Lenke til kommentar

Får man strengeste, eller begge bøtene hvis man har flere lovbrudd samtidig med bil etc?

 

Eksempel: kjører i 100 i 90 sonen med henger (maks lovlig fart er da 80)

 

Eller kjører for fort uten belte. Eller for mange folk i bilen osv....

 

Tilleggs spørsmål: i 80 sone mister man lappen i 116. Gjelder dette da også om man i 90 sonen kjører i 116 med henger? (man mister ikke lappen i 116 i 90 sone) Gjelder samme grensene for bøter og prikker da?

Det siste er eg rimelig trygg på at er likt. Kjører man for fort så kjører man for fort....

 

Dersom alle bøtene kan avgjøres ved forenklet forelegg heter det at den høyeste boten gis med 100 % av satsen og de øvrige bøtene gis med 50 % av satsen. Det kan ikke utstedes forenklet forelegg på mer enn 15 000 kr, da må saken til politijurist og fastsettes etter skjønn. Skjønnet vil imidlertid ofte være lignende.

 

Motorvogn som trekker tilhenger skal ikke kjøre i mer enn 80 km/t, men ikke i mer enn 60 km/t når tilhengeren har aktuell totalvekt mer enn 300 kg og ikke har bremser, se trafikkreglene § 13 nr. 4 og 5. Det følger av tapsforskriften § 2-3 at når det finnes en særskilt fartsgrense for en kjøretøygruppe skal fartsovertredelser bedømmes ut fra den særskilte fartsgrensen, ikke den skiltede fartsgrensen. Det skal legges særskilt stor vekt på forholdene på stedet og farligheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

ja de trafikkreglene , det er ikke alt det er like lett å ha fullstendig oversikt over

Hvorfor har man ikke dobbel skilting på de stedene der maks hastighet for henger blir overskredet av fartsgrensen ?

 

Det er jo et irritasjonsmoment når fartsgrensen er en hastighet og så har kjøretøyet som går foran lavere lovlig hastighet

Lenke til kommentar

Dobbel skilting? Virkelig? Henger-regelen vet da de aller, aller, aller fleste om. Det er en særskilt regel som gjelder når man kjører med henger. Det er da ikke SÅ ofte man ser det. Kunne like gjerne brent opp pengene det hadde kosta å ha dobbel skilting.

Lenke til kommentar

ja de trafikkreglene , det er ikke alt det er like lett å ha fullstendig oversikt over

Hvorfor har man ikke dobbel skilting på de stedene der maks hastighet for henger blir overskredet av fartsgrensen ?

 

Det er jo et irritasjonsmoment når fartsgrensen er en hastighet og så har kjøretøyet som går foran lavere lovlig hastighet

Ville det virkelig vært mindre irriterende om det var skiltet?
Lenke til kommentar

 

ja de trafikkreglene , det er ikke alt det er like lett å ha fullstendig oversikt over

Hvorfor har man ikke dobbel skilting på de stedene der maks hastighet for henger blir overskredet av fartsgrensen ?

 

Det er jo et irritasjonsmoment når fartsgrensen er en hastighet og så har kjøretøyet som går foran lavere lovlig hastighet

Ville det virkelig vært mindre irriterende om det var skiltet?

 

neppe , men da blir jo trafikantene påminnet hvilke regler som gjelder

 

50 km/t og moped som ikke får lov å kjøre mere en 45 km/t

90 km/t bil med hanger som ikke får lov til kjøre fortere en 80

Dette burde myndighetene gjøre noe med slike at man slipper at noen irriterer seg og skaper farlige situasjoner

Lenke til kommentar

Det blir en del skilter da.....

 

Er man så svimmel at man ikke klarer å forholde seg til såpass enkle ting som dette så bør man revurdere om man er skikket til å oppholde seg i trafikken.

 

Men er det noen som vet hva som er skjer ved eksemplene over?

Endret av Jotun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...