krikkert Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Jeg har hørt noen ganger folk påstå at det er ulovlig å fange fisk med hendene. Og syns det høres veldig merkelig ut. er dette virkelig tilfelle? Jeg ser ingen nasjonale regler om et slikt forbud, men innlandsfiskeforskriften § 3 (fastsatt i medhold av lakse- og innlandsfiskloven § 34) legger retten til å regulere fiske- og fangstmetoder til Fylkesmannen og fylkeskommunen. Det kan derfor finnes lokale forbud. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Det handler kanskje om at det er for enkelt? Enkelte fisker kan svømme helt oppunder bredden. Så rekker man hånden ned under torva og stryker den på magen og vipper den opp. (Ikke at jeg har prøvd det.) Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Jeg har hørt noen ganger folk påstå at det er ulovlig å fange fisk med hendene. Og syns det høres veldig merkelig ut. er dette virkelig tilfelle? Jeg ser ingen nasjonale regler om et slikt forbud, men innlandsfiskeforskriften § 3 (fastsatt i medhold av lakse- og innlandsfiskloven § 34) legger retten til å regulere fiske- og fangstmetoder til Fylkesmannen og fylkeskommunen. Det kan derfor finnes lokale forbud. Pluss at veldig mange grunneiere/fiskekortutstedere/fjellstyrer/etc. har fredet gytefisk, typisk ved "fiskeforbud i bekker og bekkeutløp fra 1.september til isen har lagt seg" eller lignede. Den mest aktuelle situasjonen hvor man kan fange fisk med henda er nettopp gytende ørret i små bekker. 1 Lenke til kommentar
Serjiously Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 .. Edit* ln((-1)^2) blir vel null om jeg ikke tar helt feil... Blir jo det samme som ln(1) som er lik null. (Siden e^0=1.) Helt klart. Men i resonnementet mitt får jeg det også til å bli 2pi*i! 0 = ln(1) = ln((-1)^2) = 2*ln(-1) = 2*pi*i Føringen her ser for meg helt riktig ut, men må jo være fullstendig galt! Hva er feilen? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 (endret) Får man strengeste, eller begge bøtene hvis man har flere lovbrudd samtidig med bil etc? Eksempel: kjører i 100 i 90 sonen med henger (maks lovlig fart er da 80) Eller kjører for fort uten belte. Eller for mange folk i bilen osv.... Tilleggs spørsmål: i 80 sone mister man lappen i 116. Gjelder dette da også om man i 90 sonen kjører i 116 med henger? (man mister ikke lappen i 116 i 90 sone) Gjelder samme grensene for bøter og prikker da? Det siste er eg rimelig trygg på at er likt. Kjører man for fort så kjører man for fort.... Endret 6. januar 2015 av Jotun Lenke til kommentar
CFM Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 (endret) .. Edit* ln((-1)^2) blir vel null om jeg ikke tar helt feil... Blir jo det samme som ln(1) som er lik null. (Siden e^0=1.) Helt klart. Men i resonnementet mitt får jeg det også til å bli 2pi*i! 0 = ln(1) = ln((-1)^2) = 2*ln(-1) = 2*pi*i Føringen her ser for meg helt riktig ut, men må jo være fullstendig galt! Hva er feilen? Er vel fordi ln(*negativt tall*) ikke er mulig i det reelle tallsystemet, akkurat som negativt under rottegn. Tar du de hver for seg blir de to komplekse tall som legges sammen. Nå er ikke jeg en racer i komplekse tall så lenger kommer ikke jeg heller uten skoleboka... Men det skal bli likt til slutt med litt regning. Endret 6. januar 2015 av CFM Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Hvorfor pleier man skjære gullerøtter i to på langs når de kokes?Jeg mener: Det er vel enklere å kutte de på tvers. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Pleier man det? Og det er vel strengt tatt lettere å skjære på langs enn i mange skiver Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Pleier man det? Og det er vel strengt tatt lettere å skjære på langs enn i mange skiver Ja - og javel?* Ja: Syns alltid koner og kaféer har gulerøtter skåret på langs til midda. Javel: Vel, jeg syns det er mye enklere bare kutte dem tvert Lurte på om det var noen (matteknisk) grunn til at de blir skåret på langs da, men hvis det bare er fordi andre faktisk syns det er lettere så Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 (endret) Jeg skjærer de på langs for at de skal koke raskere enn udelte og fordi de blir jevnere kokt. Skjærer du skiver så må du gjerne skjære 15-20 kutt for å få de passe tynne og det tar lengre tid. Jeg skreller, kutter endene, setter gulrota på høykant med den tykke enden ned, holder tuppen, legger kniven mellom fingertuppene og skjærer nedover. På den måten unngår jeg at gulrota ruller så jeg kutter meg. Så legger jeg de to flate innsidene ned ved siden av hverandre og gir de 3-4 kutt så det blir 8-10 deler med passe tykkelse. Totalt 4-5 kutt med trygge grep i stedet for 15-20 med en rullende gulrot og vinglete holding på slutten. Kjapt, effektivt, trygt og godt resultat. Jeg lurer på om og hvor mye kokkeskolene underviser i effektive kutteteknikker? Endret 6. januar 2015 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Når eg ser kokkene på jobb så lærer de hvertfall noe. Evt erfaring da... Det er ganske kult å se på! Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Jeg skjærer de på langs for at de skal koke raskere enn udelte og fordi de blir jevnere kokt. Skjærer du skiver så må du gjerne skjære 15-20 kutt for å få de passe tynne og det tar lengre tid. Jeg skreller, kutter endene, setter gulrota på høykant med den tykke enden ned, holder tuppen, legger kniven mellom fingertuppene og skjærer nedover. På den måten unngår jeg at gulrota ruller så jeg kutter meg. Så legger jeg de to flate innsidene ned ved siden av hverandre og gir de 3-4 kutt så det blir 8-10 deler med passe tykkelse. Totalt 4-5 kutt med trygge grep i stedet for 15-20 med en rullende gulrot og vinglete holding på slutten. Kjapt, effektivt, trygt og godt resultat. Jeg lurer på om og hvor mye kokkeskolene underviser i effektive kutteteknikker? Takk for god forklaring og tips hvordan kutte Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Får man strengeste, eller begge bøtene hvis man har flere lovbrudd samtidig med bil etc? Eksempel: kjører i 100 i 90 sonen med henger (maks lovlig fart er da 80) Eller kjører for fort uten belte. Eller for mange folk i bilen osv.... Tilleggs spørsmål: i 80 sone mister man lappen i 116. Gjelder dette da også om man i 90 sonen kjører i 116 med henger? (man mister ikke lappen i 116 i 90 sone) Gjelder samme grensene for bøter og prikker da? Det siste er eg rimelig trygg på at er likt. Kjører man for fort så kjører man for fort.... Dersom alle bøtene kan avgjøres ved forenklet forelegg heter det at den høyeste boten gis med 100 % av satsen og de øvrige bøtene gis med 50 % av satsen. Det kan ikke utstedes forenklet forelegg på mer enn 15 000 kr, da må saken til politijurist og fastsettes etter skjønn. Skjønnet vil imidlertid ofte være lignende. Motorvogn som trekker tilhenger skal ikke kjøre i mer enn 80 km/t, men ikke i mer enn 60 km/t når tilhengeren har aktuell totalvekt mer enn 300 kg og ikke har bremser, se trafikkreglene § 13 nr. 4 og 5. Det følger av tapsforskriften § 2-3 at når det finnes en særskilt fartsgrense for en kjøretøygruppe skal fartsovertredelser bedømmes ut fra den særskilte fartsgrensen, ikke den skiltede fartsgrensen. Det skal legges særskilt stor vekt på forholdene på stedet og farligheten. 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 ja de trafikkreglene , det er ikke alt det er like lett å ha fullstendig oversikt over Hvorfor har man ikke dobbel skilting på de stedene der maks hastighet for henger blir overskredet av fartsgrensen ? Det er jo et irritasjonsmoment når fartsgrensen er en hastighet og så har kjøretøyet som går foran lavere lovlig hastighet Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Dobbel skilting? Virkelig? Henger-regelen vet da de aller, aller, aller fleste om. Det er en særskilt regel som gjelder når man kjører med henger. Det er da ikke SÅ ofte man ser det. Kunne like gjerne brent opp pengene det hadde kosta å ha dobbel skilting. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Og i tillegg måtte ein då skilte fartsgrensene for andre kjøyretøy med fartsbegrensning som feks mopeder,eller kjøyretøy med usikra personer om bord (søppelbil),eller ståhjulinger, osv. Det hadde blitt mange skilt å lese på same tid. 2 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 (endret) Og alle andre kjøretøy over 3500 kg som heller ikke har lov å kjøre kver 80.... Endret 6. januar 2015 av Jotun 2 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 ja de trafikkreglene , det er ikke alt det er like lett å ha fullstendig oversikt over Hvorfor har man ikke dobbel skilting på de stedene der maks hastighet for henger blir overskredet av fartsgrensen ? Det er jo et irritasjonsmoment når fartsgrensen er en hastighet og så har kjøretøyet som går foran lavere lovlig hastighet Ville det virkelig vært mindre irriterende om det var skiltet? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 ja de trafikkreglene , det er ikke alt det er like lett å ha fullstendig oversikt over Hvorfor har man ikke dobbel skilting på de stedene der maks hastighet for henger blir overskredet av fartsgrensen ? Det er jo et irritasjonsmoment når fartsgrensen er en hastighet og så har kjøretøyet som går foran lavere lovlig hastighet Ville det virkelig vært mindre irriterende om det var skiltet? neppe , men da blir jo trafikantene påminnet hvilke regler som gjelder 50 km/t og moped som ikke får lov å kjøre mere en 45 km/t 90 km/t bil med hanger som ikke får lov til kjøre fortere en 80 Dette burde myndighetene gjøre noe med slike at man slipper at noen irriterer seg og skaper farlige situasjoner Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 (endret) Det blir en del skilter da..... Er man så svimmel at man ikke klarer å forholde seg til såpass enkle ting som dette så bør man revurdere om man er skikket til å oppholde seg i trafikken. Men er det noen som vet hva som er skjer ved eksemplene over? Endret 6. januar 2015 av Jotun 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå