Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det enkleste er nok å google det. Et laboratorium med skikkelig utstyr har nok allerede målt det.

Om du vil måle det selv, kan du jo varme opp vann over flammen.

Mål tiden det tar å varme opp en kjent mengde vann fra en temperatur til en annen, og regn ut hvor mye energi det tok.

Det blir aldri 100% effektivt, for mye energi går jo tapt.

http://www.thenakedscientists.com/HTML/questions/question/1857/

Denne linken sier at energiforbruket i et stearinlys er ca. 80 watt.

Stearinlyset lyser mye svakere enn en 80w lyspære, men det skyldes at stearinlyset er ineffektivt.

Mesteparten av energien går tapt som varme, og ikke lys.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Her i Norge er det ca. 1000 husstander med 2400 personer som har en ekstra boks montert som rapporterer til TNS-Gallup hvilken kanal man ser på og hvilket klokkeslett osv.

Ut i fra det blir det beregnet hvor stor andel av alle tv-apparater som så på et gitt program. Altså omtrent samme opplegget som gjøres med meningsmålinger.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Hvordan kan man måle hvor mye effekt et telys avgir?

Man kan bruke et konkalorimeter til å måle hvor mye energi et telys avgir. Jeg har jobbet med dette på brannlaboratoriet på Sintef. Og det er en direkte sammenheng med endring av O2% innholdet som sier hvor mye energi som går med under forbrenningen. Derfor er en O2/CO2/CO-analysator viktige komponenter i dette systemet, sammen med blant annet diverse filtre og tørkemiddel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cone_calorimeter

Endret av KoKo_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okay, vet ikke om jeg tenker uklart på grunn av klokkeslettet, men siden dette bidrar til å holde meg våken mot min vilje, kommer jeg med et logaritmespørsmål:

Siden (-1)^2 = 1, kan man skrive ln(1) = ln((-1)^2), som igjen gir ln(1) = 2ln(-1).

Venstre side er ok (= 0), mens høyre side er "ugyldig". Hvordan går dette an? Tenkte at komplekse tall sikkert var løsningen (en stund siden jeg har lært om dette, er ikke helt stødig på temaet), men siden ln(-1) er lik pi*i, får vi 2pi*i = 0, hvilket jo er vanskelig å gå med på. Eller tenker jeg feil?

(Livredd for at det er noen enkle logaritmeregler jeg driter meg på her nå :p.)

Endret av Serjiously
Lenke til kommentar

Okay, vet ikke om jeg tenker uklart på grunn av klokkeslettet, men siden dette bidrar til å holde meg våken mot min vilje, kommer jeg med et logaritmespørsmål:

Siden (-1)^2 = 1, kan man skrive ln(1) = ln((-1)^2), som igjen gir ln(1) = 2ln(-1).

Venstre side er ok (= 0), mens høyre side er "ugyldig". Hvordan går dette an? Tenkte at komplekse tall sikkert var løsningen (en stund siden jeg har lært om dette, er ikke helt stødig på temaet), men siden ln(-1) er lik pi*i, får vi 2pi*i = 0, hvilket jo er vanskelig å gå med på. Eller tenker jeg feil?

(Livredd for at det er noen ekle logaritmeregler jeg driter meg på her nå :p.)

ln(a*b) = ln(a) + ln(b), altså får du vel ln(1) = ln(1)+ln(1) = 2*ln(1), så da stemmer det igjen.

Dette er ekvivalent med ln(a^t) = t*ln(a)

Lenke til kommentar

(Livredd for at det er noen ekle logaritmeregler jeg driter meg på her nå :p.)

ln(a*b) = ln(a) + ln(b), altså får du vel ln(1) = ln(1)+ln(1) = 2*ln(1), så da stemmer det igjen.

Dette er ekvivalent med ln(a^t) = t*ln(a)

Joda, men det er at ln(1) også kan være lik ln(-1) + ln(-1) = 2ln(-1) jeg har problemer med. Det stemmer jo rett og slett ikke, men kan ikke se hvorfor.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...