Mannen med ljåen Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 De kontaktene bruker noen fremdeles til ADSL. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 Jepp. Gamlingene har ikke byttet kontakten. Bruker bare en overgang. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 Hvordan kan man måle hvor mye effekt et telys avgir? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 (endret) Det enkleste er nok å google det. Et laboratorium med skikkelig utstyr har nok allerede målt det. Om du vil måle det selv, kan du jo varme opp vann over flammen. Mål tiden det tar å varme opp en kjent mengde vann fra en temperatur til en annen, og regn ut hvor mye energi det tok. Det blir aldri 100% effektivt, for mye energi går jo tapt. http://www.thenakedscientists.com/HTML/questions/question/1857/ Denne linken sier at energiforbruket i et stearinlys er ca. 80 watt. Stearinlyset lyser mye svakere enn en 80w lyspære, men det skyldes at stearinlyset er ineffektivt. Mesteparten av energien går tapt som varme, og ikke lys. Endret 4. januar 2015 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 Hvordan vet de hvilke seertall ett Tv program har hatt? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 (endret) Her i Norge er det ca. 1000 husstander med 2400 personer som har en ekstra boks montert som rapporterer til TNS-Gallup hvilken kanal man ser på og hvilket klokkeslett osv. Ut i fra det blir det beregnet hvor stor andel av alle tv-apparater som så på et gitt program. Altså omtrent samme opplegget som gjøres med meningsmålinger. Endret 4. januar 2015 av Nedward Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 Er det så få som 1000 husstander som har det? Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 1000 er statistisk signifikant. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 (endret) Hvordan kan man måle hvor mye effekt et telys avgir? Man kan bruke et konkalorimeter til å måle hvor mye energi et telys avgir. Jeg har jobbet med dette på brannlaboratoriet på Sintef. Og det er en direkte sammenheng med endring av O2% innholdet som sier hvor mye energi som går med under forbrenningen. Derfor er en O2/CO2/CO-analysator viktige komponenter i dette systemet, sammen med blant annet diverse filtre og tørkemiddel. http://en.wikipedia.org/wiki/Cone_calorimeter Endret 4. januar 2015 av KoKo_ 1 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 4. januar 2015 Del Skrevet 4. januar 2015 Er det så få som 1000 husstander som har det?I følge NRK så er det 1000 husstander. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 Hvordan kan man måle hvor mye effekt et telys avgir? 1: Vei telyset. 2: Anta 37 kJ/g, funnet på http://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density#Energy_densities_of_common_energy_storage_materials 3: Ta tiden det tar for det å brenne ned. Massen i gram*37 kJ/gram / tiden i sekunder er effekten i watt. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 Jeg har hørt noen ganger folk påstå at det er ulovlig å fange fisk med hendene. Og syns det høres veldig merkelig ut. er dette virkelig tilfelle? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 Jeg har hørt noen ganger folk påstå at det er ulovlig å fange fisk med hendene. Og syns det høres veldig merkelig ut. er dette virkelig tilfelle? Må i tilfelle være om "fiskeren" ikke har løst fiskekort... Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 En som heter noe med Rogn burde jo vite det. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 En som heter noe med Rogn burde jo vite det. Slektsnavnet mitt (som også er navnet på gården min farfar kom fra) har med treslaget å gjøre (m.a.o, en mo hvor det vokste mye Rogn), ikke fisk. Kjenner en som heter Furumo også, til sammenligning... Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 5. januar 2015 Del Skrevet 5. januar 2015 Har vært med på ørretfiske med hendene. Var aldri noen diskusjon om lovligheten. Men finner det rart hvis det er forbudt, for man får da ingen mer humane måte å fange de på.... 1 Lenke til kommentar
Serjiously Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 (endret) Okay, vet ikke om jeg tenker uklart på grunn av klokkeslettet, men siden dette bidrar til å holde meg våken mot min vilje, kommer jeg med et logaritmespørsmål: Siden (-1)^2 = 1, kan man skrive ln(1) = ln((-1)^2), som igjen gir ln(1) = 2ln(-1). Venstre side er ok (= 0), mens høyre side er "ugyldig". Hvordan går dette an? Tenkte at komplekse tall sikkert var løsningen (en stund siden jeg har lært om dette, er ikke helt stødig på temaet), men siden ln(-1) er lik pi*i, får vi 2pi*i = 0, hvilket jo er vanskelig å gå med på. Eller tenker jeg feil? (Livredd for at det er noen enkle logaritmeregler jeg driter meg på her nå .) Endret 6. januar 2015 av Serjiously Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Okay, vet ikke om jeg tenker uklart på grunn av klokkeslettet, men siden dette bidrar til å holde meg våken mot min vilje, kommer jeg med et logaritmespørsmål: Siden (-1)^2 = 1, kan man skrive ln(1) = ln((-1)^2), som igjen gir ln(1) = 2ln(-1). Venstre side er ok (= 0), mens høyre side er "ugyldig". Hvordan går dette an? Tenkte at komplekse tall sikkert var løsningen (en stund siden jeg har lært om dette, er ikke helt stødig på temaet), men siden ln(-1) er lik pi*i, får vi 2pi*i = 0, hvilket jo er vanskelig å gå med på. Eller tenker jeg feil? (Livredd for at det er noen ekle logaritmeregler jeg driter meg på her nå .) ln(a*b) = ln(a) + ln(b), altså får du vel ln(1) = ln(1)+ln(1) = 2*ln(1), så da stemmer det igjen. Dette er ekvivalent med ln(a^t) = t*ln(a) Lenke til kommentar
Serjiously Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 Okay, vet ikke om jeg tenker uklart på grunn av klokkeslettet, men siden dette bidrar til å holde meg våken mot min vilje, kommer jeg med et logaritmespørsmål: Siden (-1)^2 = 1, kan man skrive ln(1) = ln((-1)^2), som igjen gir ln(1) = 2ln(-1). Venstre side er ok (= 0), mens høyre side er "ugyldig". Hvordan går dette an? Tenkte at komplekse tall sikkert var løsningen (en stund siden jeg har lært om dette, er ikke helt stødig på temaet), men siden ln(-1) er lik pi*i, får vi 2pi*i = 0, hvilket jo er vanskelig å gå med på. Eller tenker jeg feil? (Livredd for at det er noen ekle logaritmeregler jeg driter meg på her nå .) ln(a*b) = ln(a) + ln(b), altså får du vel ln(1) = ln(1)+ln(1) = 2*ln(1), så da stemmer det igjen.Dette er ekvivalent med ln(a^t) = t*ln(a) Joda, men det er at ln(1) også kan være lik ln(-1) + ln(-1) = 2ln(-1) jeg har problemer med. Det stemmer jo rett og slett ikke, men kan ikke se hvorfor. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 6. januar 2015 Del Skrevet 6. januar 2015 (endret) .. Edit* ln((-1)^2) blir vel null om jeg ikke tar helt feil... Blir jo det samme som ln(1) som er lik null. (Siden e^0=1.) Endret 6. januar 2015 av CFM Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå