Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å sitte å se på sinusbølgen med oscilloskop vil ikke gi deg noe nyttig informasjon om strømkvaliteten.

Jeg bygde akkurat det du trenger for noen år siden, nettopp for å overvåke strømkvalitet. Materialkostnad: noen tikroner. Slik gjorde jeg det:

- Bygde spenningsdelere med enkle motstander.

- Satte disse på en audiokabel, koblet den ene enden til strømnettet som skulle overvåkes og den andre enden til line in-inngangen på lydkortet på PCen.

- Satte 50Hz "lyden" på opptak

- Brukte et avansert audioprogram for å analysere frekvensfordelingen (andel overharmoniske på 100, 150, 200 Hz osv), maks og min amplitude.

Både spenning over og strøm gjennom en kabel kan overvåkes på denne måten og korreleres slik at man finner cosinus fi og eventuelle variasjoner i cosinus fi.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Er det gratis/greit å omadressere brev? Tenker for eksempel hvis mamma får et brev til meg hjemme, og ho bare skriver på min adresse til studenthybelen og poster på nytt med samme frimerke.

Mener å huske at det ikke er gratis. Men det er jo strengt tatt bare å klistre ny adresse over den gamle og tut å kjør. For i dag stemples ikke frimerker ?

Det med om det koster noe er eg ikke sikker på. Men min mor jobbet på posten, og da sendte hun videre alt som kom hjem. Mener da å huske at egentlig så var ikke dette noe man bare kunne gjøre gratis....

Lenke til kommentar

For i dag stemples ikke frimerker

Sikker?

Ang. strøm så lurer jeg på hvorfor det kommer brumming i to av høyttalerene mine.

Og så har jeg prøvd sånne apparater som gir internett igjennom kontakten, og de oppnår ikke kontakt.

Så jeg lurte på om det var noe riv ruskende galt med strømmen her.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Det mener Eg det er mange år siden ble gjort?

Eller var det kun dato som forsvant?

Edit: tynn is!! Her må mer undersøkelse til! Beklager.

Edit2: Eg roter. Det som skjedde var at stempling ble slutt på på postkontoret og blir nå gjort på sentralene maskinelt. Dog med varierende resultat. Det ser man på brev man får. Det er mange brev som kommer frem uten stempling til meg hvertfall....

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Det der er over mitt nivå.

Det er ikke akkurat ingeniørvitenskap/hjernekirurgi. Oscilloskop-knoting mener jeg er hakket vanskeligere. Dessuten krever det et scop som har frekvensanalysator og da må du nok litt opp i pris. Særlig om du skal ha noe mer enn øyeblikksverdier.

Spenningsdelere er noe man lærer første uka på grunnkurs elektro på videregående og er veldig enkelt å lodde sammen.

Plugge inn audiokablen i PCen og trykke record krever heller ingen Einstein.

Avanserte audioprogrammer kan være overveldende, men alt du trenger er å laste inn audiofilen og trykke FFT-knappen. Volia, analysen er presentert på skjermen. Antagelig fiks ferdig med logaritmisk frekvensskala.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Har ett tilleggsspørsmål, om man finner ett ugyldig testamente avdøde elv har skrevet uten vitner, advokat osv, som bryter med arveretten, kan arvetagere velge å følge dette selv om de er enige om dette?

Dersom alle arvinger er enige om å følge testamentet binder enigheten domstolene, selv ved et offentlig skifte. Men hvis noen av arvingene er umyndige kan vergen og Fylkesmannen etter omstendighetene gripe inn.

hvis du gjør det på denne måten , er da staten fritatt fra arveavgift ?

Det var igrunn et artig spørsmål elgen.

Må staten betale arveavgift til seg selv?

Staten er (var - arveavgiften er opphevet) såvidt jeg kan se ikke unntatt fra arveavgift. Kongen, Dronningen, den i hvert slektsledd som er arveberettiget til tronen, og deres familier og barn under 20, skal ikke betale arveavgift.

Om man svarer ja eller nei på det spørsmålet så blir svaret det samme, pengene ender til slutt i statskassa, med eller uten en "straffe runde" pga avgifter. Så da syntes jeg det er fornuftig at staten ikke gjør det, er bare unødvendig ekstra ledd. Hvis staten må betale arveavgift så kan det være at pengene ender opp på forskjellig konto (hvis staten har flere kontoer da...)

Det blir jo som at uføre må betale skatt. For ikke å snakke om internfakturering mellom avdelinger på sykehus for forbruksmateriell som hansker o.l... :wallbash: Kapitalismens åk.

Årsaken til at uføre og statsansatte må betale skatt er enkel, og kalles inntektsfradrag.

Lenke til kommentar

Har ett tilleggsspørsmål, om man finner ett ugyldig testamente avdøde elv har skrevet uten vitner, advokat osv, som bryter med arveretten, kan arvetagere velge å følge dette selv om de er enige om dette?

Dersom alle arvinger er enige om å følge testamentet binder enigheten domstolene, selv ved et offentlig skifte. Men hvis noen av arvingene er umyndige kan vergen og Fylkesmannen etter omstendighetene gripe inn.

hvis du gjør det på denne måten , er da staten fritatt fra arveavgift ?

Det var igrunn et artig spørsmål elgen.

Må staten betale arveavgift til seg selv?

Staten er (var - arveavgiften er opphevet) såvidt jeg kan se ikke unntatt fra arveavgift. Kongen, Dronningen, den i hvert slektsledd som er arveberettiget til tronen, og deres familier og barn under 20, skal ikke betale arveavgift.

Om man svarer ja eller nei på det spørsmålet så blir svaret det samme, pengene ender til slutt i statskassa, med eller uten en "straffe runde" pga avgifter. Så da syntes jeg det er fornuftig at staten ikke gjør det, er bare unødvendig ekstra ledd. Hvis staten må betale arveavgift så kan det være at pengene ender opp på forskjellig konto (hvis staten har flere kontoer da...)

Det blir jo som at uføre må betale skatt. For ikke å snakke om internfakturering mellom avdelinger på sykehus for forbruksmateriell som hansker o.l... :wallbash: Kapitalismens åk.

Årsaken til at uføre og statsansatte må betale skatt er enkel, og kalles inntektsfradrag.

Er det ikke det det samme som sy puter unner armen da ?

ikke for å dra inne moralen , men jeg synes nå at det er lit underlig at noen som har mye penger til gjengelig slipper avgifter mens de som sliter ( av mange grunner ) får tilleggsavgifter

Lenke til kommentar

ikke for å dra inne moralen , men jeg synes nå at det er lit underlig at noen som har mye penger til gjengelig slipper avgifter mens de som sliter ( av mange grunner ) får tilleggsavgifter

Bestemmelsene om kongefamiliens skattefritak er ikke gitt av hensyn til kongefamilien, men av hensyn til forholdet mellom den første og den andre statsmakt.

Lenke til kommentar

Bestemmelsene om kongefamiliens skattefritak er ikke gitt av hensyn til kongefamilien, men av hensyn til forholdet mellom den første og den andre statsmakt.

mulig det , men det er også andre ting ( som ikke har med kongen å gjøre ) som slår lit merkelig ut på disse reglene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...