Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det mulig å testamentere pengene sine til Statskassa, hvis man er en stor fan av Staten?

Eller oljefondet?

Jeg snakker ikke om å ta ut penger, men å gjøre innskudd generellt.

Du kan testamentere midler til staten. Staten er også "arving i siste instans", hvis du ikke har slektsarvinger og ikke har skrevet testamente. Det er Sentral regnskapsenhet for skatter og avgifter som er mottaker. KMD avgjør hvorvidt staten skal ta imot arv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Et fullmodent gresskar på 10 kg inneholder 90 % vann.

Gresskaret får lov til å ligge og tørke til det bare inneholder 80 % vann.

Hvor mye veier det da?

---------------------------------------------------------
Tenk deg at du står bak bilen din som har en ganske støvet bakrute. Du bruker fingeren til å skrive navnet ditt i støvet på bakruten med tydelige bokstaver, og så går du inn i førersetet og setter deg med
hendene på rattet. Når du så kikker i speilet – hvordan vil navnet ditt fremstå på bakruten?
Lenke til kommentar

Hvor mye veier det da?

---------------------------------------------------------

Tenk deg at du står bak bilen din som har en ganske støvet bakrute. Du bruker fingeren til å skrive navnet ditt i støvet på bakruten med tydelige bokstaver, og så går du inn i førersetet og setter deg med
hendene på rattet. Når du så kikker i speilet – hvordan vil navnet ditt fremstå på bakruten?

Dette er ikke gåtetråden?

Lurer du på dette, eller lurer du på om andre vet det?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Er det mulig å testamentere pengene sine til Statskassa, hvis man er en stor fan av Staten?

Eller oljefondet?

Jeg snakker ikke om å ta ut penger, men å gjøre innskudd generellt.

Du kan testamentere midler til staten. Staten er også "arving i siste instans", hvis du ikke har slektsarvinger og ikke har skrevet testamente. Det er Sentral regnskapsenhet for skatter og avgifter som er mottaker. KMD avgjør hvorvidt staten skal ta imot arv.

hvis du gjør det på denne måten , er da staten fritatt fra arveavgift ?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Om man svarer ja eller nei på det spørsmålet så blir svaret det samme, pengene ender til slutt i statskassa, med eller uten en "straffe runde" pga avgifter. Så da syntes jeg det er fornuftig at staten ikke gjør det, er bare unødvendig ekstra ledd. Hvis staten må betale arveavgift så kan det være at pengene ender opp på forskjellig konto (hvis staten har flere kontoer da...)

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Om man svarer ja eller nei på det spørsmålet så blir svaret det samme, pengene ender til slutt i statskassa, med eller uten en "straffe runde" pga avgifter. Så da syntes jeg det er fornuftig at staten ikke gjør det, er bare unødvendig ekstra ledd. Hvis staten må betale arveavgift så kan det være at pengene ender opp på forskjellig konto (hvis staten har flere kontoer da...)

Det blir jo som at uføre må betale skatt. For ikke å snakke om internfakturering mellom avdelinger på sykehus for forbruksmateriell som hansker o.l... :wallbash: Kapitalismens åk.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mye veier det da?

Den kan du da i den store matteassistansetråden.

hendene på rattet. Når du så kikker i speilet hvordan vil navnet ditt fremstå på bakruten?

Det snedigste ved det spørsmålet var det fiffige ordspillet "frem"står på "bak"ruten.

- Står navnet bak frem på ruten når det står frem på bakruten?

- Se i ditt speil, så får du peil.

Vi kan starte med det enkle tilfellet: når det er mørkt. Da var det fint lite å se, gitt.

Deretter det patologiske tilfellet: det er så lyst at du ikke ser noen ting. :D Lite å se.

Så tilfellet der fotoner kommer inn rett fra baksiden av bilen, blokkeres av skitten på bakgruten, men slipper igjennom der hvor bokstavene er. De fortsett rett frem til de treffer speilet, som er vinklet så de spretter mot øynene dine.

Jeg vil påstå at navnet ditt ser normalt ut i speilet.

Fun fact: 113 på panseret til ambulanser pleide å stå speilvendt for å vises riktig i speilet. Når står det visst bare "ambulanse" i vanlig tekst. Verden er i konstant degenerasjon. Jeg mister troen på menneskeheten.

Lenke til kommentar

Et såkalt "ducted fan" design er mer effektiv enn en propell i friluft. Og en "ducted fan" blir mer effektiv desto mindre klaring det er mellom viften/propelleren og røret.

HY003-00109-7B.jpg

Men hvorfor kan ikke røret bare bevege seg med viften? Altså viften er festet til røret og begge spinner. Da vil det jo være null klaring mellom vifte og rørvegg og dermed det beste mulige effektiviteten?

Lenke til kommentar

Jeg tror han tenkte på motor/aksling i midten og ytterkant som roterer med bladene. Det er sikkert mulig og sikkert bra, men forutsetter at ytterkanten ikke brukes til montasjefester eller som beskyttelse mot omgivelsene. Alternativt at det er to ytterkanter der man får en klaring i mellom. En roterende innerkant og en statisk ytterkant. Jeg har sett enkel roterende ytterring på leketøyshelikopter så det er sikkert i bruk på enkelte områder.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ikke det samme, men: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1217312&p=22143999

Men hvorfor kan ikke røret bare bevege seg med viften? Altså viften er festet til røret og begge spinner. Da vil det jo være null klaring mellom vifte og rørvegg og dermed det beste mulige effektiviteten?

Da måtte det vært klaring rundt røret, som tar plass, og da kunne man like gjerne kjøpt en større vifte. Og så blir det et problem med hvordan man skal få festet hele sulamitten. Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

det spørs jo hvem som skal ha de forskjellige avgiftene da .

Da bør det gå riktig for seg

slik jeg forstår det så finnes det en del gebyrer vanlige personer må betale for som staten slipper unna hvis staten kommer opp i samme situasjon .

Når man er inne på det med byråkrati og sløsing med midlene så driver jo ofte de forskjellig etatene i staten og krangle med hverandre.

det er ikke noe bedre at det koster penger en at staten skulle betle arveavgift til seg selv

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Jeg tror han tenkte på motor/aksling i midten og ytterkant som roterer med bladene. Det er sikkert mulig og sikkert bra, men forutsetter at ytterkanten ikke brukes til montasjefester eller som beskyttelse mot omgivelsene. Alternativt at det er to ytterkanter der man får en klaring i mellom. En roterende innerkant og en statisk ytterkant. Jeg har sett enkel roterende ytterring på leketøyshelikopter så det er sikkert i bruk på enkelte områder.

Jepp var en slik løsning jeg tenkte på. Men syns det var litt rart at jeg ikke har sett noen andre som har gjort det. For da blir man jo kvitt vortex tapet ved propelltippene helt samtidig som man ikke trenger å slite med å lage propeller med ekstremt nøyaktige toleranser.

Lenke til kommentar

Billig = < 700 kr.

Jeg finner ikke noen på biltema.

Er det noen andre apparater man kan bruke til å måle "støy" i strømmen?

http://www.miniinthebox.com/no/dso201-lomme-oscilloskop-minidso-arm-2msps-2-8-dso-nano-skd-stm32-digital-oscilloskop_p1800457.html?currency=NOK&litb_from=paid_adwords_shopping&gclid=CNX-2ri8-MICFYaQcgod8IMASg

Hvordan vet man om den tåler 220v?

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...