Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men det er ikke bevist at det stopper en plass da? Trenger ikke å vite akkurat hvor langt det er, men hvis vi tenker oss at en mann med uendelig mye drivstoff og mat reiser utover i verdensrommet. Etterhvert vil han jo komme til en plass det ikke går an å gå lenger.

Du mener at universet ikke kan være uendelig stort, men likevel forutsetter du jo at man må ha uendelig mye mat og drivstoff for å krysse det. :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Det må nok være noe sånt ja. Tror nesten jeg skal sende en liten mail til han verdensrom entusiasten *husker ikke hva han heter*.

Er det noen her som tilfeldigvis har adressen hans?

Noen som har navnet hans? :p

Knut Jørgen Rød Ødegård?

Lenke til kommentar
Forstår at det er en sender og en mottaker, men hvordan får en "festet" informasjon til lyset.

Det sendes "morsesignaler" med lyset slik man gjorde med lyskastere fra båt til fyrstasjoner i gamle dager. Laserlyset slåes altså av og på hyppig (f.eks 10 milliarder ganger per sekund) i et bestemt mønster som beskriver de dataene som skal overføres. I morse er f.eks tre korte, tre lange og tre korte lysglimt = · · · — — — · · · = SOS. I fiberoptiske kabler brukes det litt andre koder men prinsippet er det samme. Hot mottageren sitter det en fotosensor som omformer lysblinkene til elektriske pulser. Signalmessig blir altså elektriske pulser hos sender til lyspulser som sendes gjennom fiberkabelen og blir til elektriske pulser hos mottager igjen.¨

Utrolig tøft at de klarer å overføre data så raskt med morsekoder :).

 

Hvorfor har Amerikanerne runde dørhåndtak?

Det har noe med krav for at handikapede skal kunne komme seg rundt.

Lenke til kommentar
Men det er ikke bevist at det stopper en plass da? Trenger ikke å vite akkurat hvor langt det er, men hvis vi tenker oss at en mann med uendelig mye drivstoff og mat reiser utover i verdensrommet. Etterhvert vil han jo komme til en plass det ikke går an å gå lenger.

Du mener at universet ikke kan være uendelig stort, men likevel forutsetter du jo at man må ha uendelig mye mat og drivstoff for å krysse det. :)

 

:hrm: Altså må da gå an å forestille seg enkelte ting selv om det ikke er fysisk mulig.

Lenke til kommentar
Men det er ikke bevist at det stopper en plass da? Trenger ikke å vite akkurat hvor langt det er, men hvis vi tenker oss at en mann med uendelig mye drivstoff og mat reiser utover i verdensrommet. Etterhvert vil han jo komme til en plass det ikke går an å gå lenger.

Et problem er at universet utvider seg med lysets hastighet og uansett mengde drivstoff man har tilgjengelig vil man aldri klare å reise raskere enn lysets hastighet. Dvs. at avstanden til den ytterste kanten alltid vil øke uansett hvor raskt man kjører romskipet mot den.

 

Det er trolig ingenting utenfor universets ytterkant. Siden universet utvider seg og vi ikke klarer å se at objekter fra utsiden som innhentes av denne ytterkanten. Men det spekuleres i om det finnes flere universer (uten noen vanlig dimensjonell tilknytning til vårt).

 

Hvorfor har Amerikanerne runde dørhåndtak?

De har et befolkningsproblem der borte og prøver å få bukt med det ved å lage dørhåndtak som er vanskelige å åpne i en brann. (Min teori)

Lenke til kommentar
Men det er ikke bevist at det stopper en plass da? Trenger ikke å vite akkurat hvor langt det er, men hvis vi tenker oss at en mann med uendelig mye drivstoff og mat reiser utover i verdensrommet. Etterhvert vil han jo komme til en plass det ikke går an å gå lenger.

Et problem er at universet utvider seg med lysets hastighet og uansett mengde drivstoff man har tilgjengelig vil man aldri klare å reise raskere enn lysets hastighet. Dvs. at avstanden til den ytterste kanten alltid vil øke uansett hvor raskt man kjører romskipet mot den.

 

Det er trolig ingenting utenfor universets ytterkant. Siden universet utvider seg og vi ikke klarer å se at objekter fra utsiden som innhentes av denne ytterkanten. Men det spekuleres i om det finnes flere universer (uten noen vanlig dimensjonell tilknytning til vårt).

 

Hva er det du ikke kan Simen1?

Men hvis vi tenker oss at vi om 100 år finner opp et romskip som går fortere enn lysets hastighet. Vil det da bli mulig å kjøre forbi denne ekspenderene veggen da. Og hvis det ikke er noe der. Hva vil da skje med romskipet?

Lenke til kommentar
Hva er det du ikke kan Simen1?

Veldig veldig mye, hadde jeg bare visst hva jeg går glipp av :p

 

Men hvis vi tenker oss at vi om 100 år finner opp et romskip som går fortere enn lysets hastighet. Vil det da bli mulig å kjøre forbi denne ekspenderene veggen da. Og hvis det ikke er noe der. Hva vil da skje med romskipet?

Hvis det var mulig å reise raskere enn lyset (uten alle de komplikasjonene det medfører) så kunne man reist forbi ytterkanten og oppdaget nytt tomrom før lyset fra big bang nådde dit. Det er forsåvidt en veldig svak teori siden det forutsetter at det umulige er mulig.

Lenke til kommentar
Hva er det du ikke kan Simen1?

Veldig veldig mye, hadde jeg bare visst hva jeg går glipp av :p

 

Men hvis vi tenker oss at vi om 100 år finner opp et romskip som går fortere enn lysets hastighet. Vil det da bli mulig å kjøre forbi denne ekspenderene veggen da. Og hvis det ikke er noe der. Hva vil da skje med romskipet?

Hvis det var mulig å reise raskere enn lyset (uten alle de komplikasjonene det medfører) så kunne man reist forbi ytterkanten og oppdaget nytt tomrom før lyset fra big bang nådde dit. Det er forsåvidt en veldig svak teori siden det forutsetter at det umulige er mulig.

Så det er "noe ingenting" utenfor universet? Slik som jeg lurte på i spørsmålet mitt. :)

 

Tenker altså noe sånt som at når man sier at universet utvider seg, så mener man at masse og fotoner sprer seg der det før var 100% vakum.

Endret av Blackslash
Lenke til kommentar
En ting jeg har tenkt litt på angående det med størrelsen til verdensrommet.

 

Man lærer jo at universet utvider seg hele tiden. Det jeg har fundert over da er: Når man sier universet hele tiden blir større. Mener man da at massen sprer seg lenger ut? Altså, det er vel ingen "ende"? Man tar vel bare plassen til der det er ingen ting?

 

Ingen ting er fasinerende...

Universet er en ballong og vi lever på overflaten/skallet. Du kan lage prikker på en ballong selv og blåse den opp, så vil du se at avstanden mellom prikkene øker. Slik ekspanderer universet.

Lenke til kommentar
Men hvis vi tenker oss at vi om 100 år finner opp et romskip som går fortere enn lysets hastighet. Vil det da bli mulig å kjøre forbi denne ekspenderene veggen da. Og hvis det ikke er noe der. Hva vil da skje med romskipet?

Hvis det var mulig å reise raskere enn lyset (uten alle de komplikasjonene det medfører) så kunne man reist forbi ytterkanten og oppdaget nytt tomrom før lyset fra big bang nådde dit. Det er forsåvidt en veldig svak teori siden det forutsetter at det umulige er mulig.

Så det er "noe ingenting" utenfor universet? Slik som jeg lurte på i spørsmålet mitt. :)

 

Tenker altså noe sånt som at når man sier at universet utvider seg, så mener man at masse og fotoner sprer seg der det før var 100% vakum.

Rom er alltid mellomrom mellom materie. Utenfor universet (som er begrenset av materien i universet) er det ingenting, heller ikke rom, og heller ikke vakuum. I og med at det ikke er noe der, heller ikke rom, så er også uttrykket "utenfor" en umulighet.

 

Resultatet av tankeeksperimentet er altså at et umulig romskip trekker meg seg rommet og utvider dermed universet ut i noe som ikke eksisterer. De reisende i dette romskipet vil derfor ikke oppleve at de kommer "utenfor" universet, bare at romskipet strekker universets eksisterende rom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...