Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan noen forklare sånn at en hjerneskada person kan forstå det hvorfor "winding direction" er så viktig på polygoner/trekanter som en del av 3d-modeller på en pc? Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor ikke dette er likegyldig.

 

Altså at om punktene angis med klokka viser polygonet "ut", og motsattmot klokka, "inn", eller kanskje omvendt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Første tanke som slår meg er at skruen er konisk og dytter et eller flere stag i flere retninger, og at stagenes "utvidelse" låser andre ledd.

tror ikke helt det.

Da ville jo ikke aĺle leddene bli stramme med mindre alle stagene er helt nøyaktig riktig lengde.

Skjønner ikke helt. Hva er i veien for at de kan være lik lengde?

 

 

 

 

 

Første tanke som slår meg er at skruen er konisk og dytter et eller flere stag i flere retninger, og at stagenes "utvidelse" låser andre ledd.

tror ikke helt det.

Da ville jo ikke aĺle leddene bli stramme med mindre alle stagene er helt nøyaktig riktig lengde.

 

 

Så så, for all del :p Det var bare den første og en veldig liten gjennomtenkt tanke som slo meg.

 

Godt poeng forøvrig, i den grad man ikke kan ha like lange stag (som Jotun nevner)

 

 

Det skal jo ekstremt små forskjeller til for å få veldig ujevnt press på de forskjellige leddene. Med hydraulikk går det helt fint, da er det bare å ha alle sylindere/kalippere på samme kretsen og da gjør det ikke noe om det er noe forskjell da presset vil bli likt på alle uansett, men med mekaniske stag skal det jo mikrometere til for å få stor forskjell på trykk mot kulene i leddene. For når et stag presser mot en kule vil den i sin tur presse på konen til skrua og stoppe denne og hvis da det andre staget er noen ørsmå mikrometere kortere vil ikke denne andre kula få noe mer trykk i det hele tatt pga at konen ikke kan skrus mer inn.

 

Det blir litt som hvis man har en tank med veieceller under føttene. En veiecelle bøyer seg ekstremt lite, og hvis man da har 4 føtter vil en eller to av cellene alltid vise vesentlig mindre enn de andre, mens med 3 føtter blir det ganske lik belastning på alle 3.

 

Derfor går jeg ut fra at man må ha et mekanisk system som kompenserer for små forskjeller i lengde på stagene (f.eks kan konen være flytende så den kan bevege seg litt fra side til side så presset fra begge sider sentrerer den, men man har jo også et tredje ledd i midten som da fremdeles er et problem).

Og man kunne vel også ha brukt noen wire som ble trukket på av noe system og trukket til seg koppene som holder kulene i endene på plass.

 

Jeg har et par billige slike selv hjemme, så det ser vel nesten ut til at jeg må prøve å ta den fra hverandre for å finne det ut.

 

Det finnes også slike:

MB_SXs.jpg

Som også kan låses ved å stramme spaken på fotenden av armen, og denne har jo masser av ledd og jeg ser ikke noe mulighet for noe stag til alle disse leddene.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

http://www.vgtv.no/#!/video/104940/ukens-virale-her-faar-han-smake-sin-egen-medisin

 

Jeg så denne videoen, og syns det ser ut som bakenden peker litt "nedover" mot bakken. Vil det ikke komme en varm luftstrøm som kan skade folkene som står der? Jeg ser jo at det ikke skjer, men hvorfor? Er det bare jeg som tror at vinkelen ned mot folkene er større enn den er?

Nå gleder eg meg skikkelig til å se denne snutten.

 

Det MÅ handle om kraftig fis!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.vgtv.no/#!/video/104940/ukens-virale-her-faar-han-smake-sin-egen-medisin

 

Jeg så denne videoen, og syns det ser ut som bakenden peker litt "nedover" mot bakken. Vil det ikke komme en varm luftstrøm som kan skade folkene som står der? Jeg ser jo at det ikke skjer, men hvorfor? Er det bare jeg som tror at vinkelen ned mot folkene er større enn den er?

Han har nok veldig lite pådrag.

 

Men støyen tror eg neppe er bra.....

Lenke til kommentar

http://www.vgtv.no/#!/video/104940/ukens-virale-her-faar-han-smake-sin-egen-medisin

 

Jeg så denne videoen, og syns det ser ut som bakenden peker litt "nedover" mot bakken. Vil det ikke komme en varm luftstrøm som kan skade folkene som står der? Jeg ser jo at det ikke skjer, men hvorfor? Er det bare jeg som tror at vinkelen ned mot folkene er større enn den er?

Til de som lurer - tipper det er denne du mener?

http://www.vgtv.no/#!/video/105152/her-sneier-jagerflyet-tilskuerne

 

Ellers syns jeg det ser ut som at kameravinkelen kan lure oss litt mtp. flyets vinkel. At han ikke har fullt pådrag(slik som Jotun sa) er nok også en faktor inne i bildet. :)

Endret av Sleggefett
Lenke til kommentar

Kan noen forklare sånn at en hjerneskada person kan forstå det hvorfor "winding direction" er så viktig på polygoner/trekanter som en del av 3d-modeller på en pc? Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor ikke dette er likegyldig.

 

Altså at om punktene angis med klokka viser polygonet "ut", og motsattmot klokka, "inn", eller kanskje omvendt.

 

Mener du normal til hvert fjes på et 3D object, eller mener du noe annet?

Lenke til kommentar

Hvordan har DC Shoes, Redbull, Monster, osv. råd til å satse så sinnssykt på all mulig slags ekstremsporter, ol. for å promotere seg selv?

Det må jo gå med ekstremt med penger til dette, og det er jo mange selskaper som er MYE større enn dem som ikke satser i nærheten av så mye på promo events og videoer.

 

Ta f.eks Coca Cola. De er vel mye større enn alle disse tre til sammen, men likevel er de jo ikke i nærheten en gang av i det hele tatt en av deres PR opplegg.

Lenke til kommentar

Det finnes steinplaneter og gassplaneter, men finnes det væskeplaneter?

 

(ser bortfra kjernen til gassplaneter som består av væske i denne sammenhengen)

Kanskje. Det vil typisk være en steinkjerne siden faste stoffer har en tendens til å synke i væsker, og vi har ikke entydig identifisert noen, men det kan godt hende at de finnes.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ocean_planet

Lenke til kommentar

Hvordan har DC Shoes, Redbull, Monster, osv. råd til å satse så sinnssykt på all mulig slags ekstremsporter, ol. for å promotere seg selv?

Det må jo gå med ekstremt med penger til dette, og det er jo mange selskaper som er MYE større enn dem som ikke satser i nærheten av så mye på promo events og videoer.

 

Ta f.eks Coca Cola. De er vel mye større enn alle disse tre til sammen, men likevel er de jo ikke i nærheten en gang av i det hele tatt en av deres PR opplegg.

Coca Cola har sponset OL. Det kostet nok "litt" mer enn å sponse en eller annen ekstremsport, som tross alt de færreste er interresert i. Jeg har aldri hørt om DC Shoes engang.

 

http://www.coca-colacompany.com/history/coca-cola-sponsorships

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Coca Cola er godt etablert i markedet så det er nok begrenset hvor mye de faktisk trenger å markedsføre seg selv for å opprettholde dette. Nye produsenter (med nye produkter) må nødvendigvis gå mer aggressivt til verks for å kapre markedsandeler, er ett marked med stor konkurranse (mitt inntrykk). Og så er spørsmålet hvor mye promoteringen faktisk koster. Ett annet relevant spørsmål er om DC Shoes, Redbull, Monster osv er en del av ett større konsert som Coca Cola eller Pepsi, eller om de står på egne ben.

Lenke til kommentar

Hvordan har DC Shoes, Redbull, Monster, osv. råd til å satse så sinnssykt på all mulig slags ekstremsporter, ol. for å promotere seg selv?

Det må jo gå med ekstremt med penger til dette, og det er jo mange selskaper som er MYE større enn dem som ikke satser i nærheten av så mye på promo events og videoer.

 

Ta f.eks Coca Cola. De er vel mye større enn alle disse tre til sammen, men likevel er de jo ikke i nærheten en gang av i det hele tatt en av deres PR opplegg.

 

Ikke i nærheten? Jeg eksponeres for mye mer reklame for cola enn jeg gjør for ihvertfall monster og DC shoes (tror ikke jeg har sett en eneste reklame for sistnevnte, ihvertfall ikke som jeg kan huske)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...