Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer en slik fleksibel arm med flere ledd som man kan låse med bare en skrue slik som denne?:

 

 

Noen som har en snitt tegning eller noe slikt som viser hvordan den fungerer innvendig?

 

Ingen anelse, men skulle jeg gjette så har skruen inne i kulene et påsveiset element som enten er ovalt i omkrets eller som har en skrå ytterflate. Så når du skrur så presser disse gradvis mer på innvendige stag som låser kulene i foten og toppen. Samtidig som den skrur sammen sine egne ledd på vanlig måte.

 

Edit: Den heter Mitutoyo 7033B, og ifølge noen treff er den hydraulisk, så da er det et væsketrykk (olje?) og ikke et stag inne i armene.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lenke til kommentar

poenget er jo at den låser flere ledd samtidig med bare en skrue og hvordan denne funksjoneen fungerer. Jeg vet forøverig at det finnes både hydrauliske og mekaniske versoner av slike (de hydrauliske er dyrere og låser det hardere fast med mindre kraft på skruen).

Endret av Hårek
Fjernet unødig sitat. Bilder skal aldri siteres!
Lenke til kommentar

Edit 2: Kanskje dette er interresant?

https://ccrma.stanford.edu/~cc/soundwire/etdea.pdf

 

Og her (en referanse i det forrige dokumentet): http://archive.cnmat.berkeley.edu/People/Vijay/06.%20Microtiming%20Studies.html

 

Jeg har ikke fått tid til å lese artiklene ennå, men ved å se kjapt på dem ser det interessant ut. Takk!

 

Og så over til noe helt annet:

Hva er den fjerneste stjernen som er synlig med det blotte øyet? (Altså en enkelt stjerne, ikke summen av stjernene i Andromeda)

Er det andre objekter utenfor vår galakse enn Andromeda som er synlig med det blotte øyet? Store og Lille magellanske sky bør vel kanskje regnes som utenfor vår galakse også, men er det da noen fler?

Lenke til kommentar

 

Edit 2: Kanskje dette er interresant?

https://ccrma.stanford.edu/~cc/soundwire/etdea.pdf

 

Og her (en referanse i det forrige dokumentet): http://archive.cnmat.berkeley.edu/People/Vijay/06.%20Microtiming%20Studies.html

 

Jeg har ikke fått tid til å lese artiklene ennå, men ved å se kjapt på dem ser det interessant ut. Takk!

 

Og så over til noe helt annet:

Hva er den fjerneste stjernen som er synlig med det blotte øyet? (Altså en enkelt stjerne, ikke summen av stjernene i Andromeda)

Er det andre objekter utenfor vår galakse enn Andromeda som er synlig med det blotte øyet? Store og Lille magellanske sky bør vel kanskje regnes som utenfor vår galakse også, men er det da noen fler?

 

Ikke helt det du spurte om, men jeg kom i alle fall over denne:

http://www.space.com/5153-stellar-explosion-distant-object-visible-naked-eye.html

https://en.wikipedia.org/wiki/GRB_080319B

 

Denne "eksplosjonen" 7,5 milliarder lysår unna var visstnok synlig i omtrent 30 sekunder.

Lenke til kommentar

 

Første tanke som slår meg er at skruen er konisk og dytter et eller flere stag i flere retninger, og at stagenes "utvidelse" låser andre ledd.

tror ikke helt det.

Da ville jo ikke aĺle leddene bli stramme med mindre alle stagene er helt nøyaktig riktig lengde.

Skjønner ikke helt. Hva er i veien for at de kan være lik lengde?
Lenke til kommentar

 

Første tanke som slår meg er at skruen er konisk og dytter et eller flere stag i flere retninger, og at stagenes "utvidelse" låser andre ledd.

tror ikke helt det.

Da ville jo ikke aĺle leddene bli stramme med mindre alle stagene er helt nøyaktig riktig lengde.

 

 

Så så, for all del :p Det var bare den første og en veldig liten gjennomtenkt tanke som slo meg.

 

Godt poeng forøvrig, i den grad man ikke kan ha like lange stag (som Jotun nevner)

Lenke til kommentar

Når kvinner mister fruktbarheten sin, utløses det flere kjemiske stoffer i hjernen som går ut på å gjøre dem uattraktive. Dette for å sørge for at menn holder seg til kvinner som kan bære barn, og er derfor helt naturlig.

 

 

 

Nei seriøst, tviler på det er noe som skjer med absolutt alle. Folk endrer seg når de blir eldre, men "masete skravlekjærringer" kan ikke jeg si jeg kjenner igjen hos mange eldre kvinner.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

OK, elgefar.

I de fleste dagligdagse sammenhenger så snakker vi om grader mellom 0 og 360. Dette er det alle har et forhold til og som gir mest mening når man snakker om noe fysisk.

 

I matematikken derimot så er det mange sammenhenger hvor det er mye enklere å bruke radianer.

 

Kan vi legge ballen død nå?

og av den grunnen mener du at alle bare skal bruk den ene måten å gjøre det på ?

du skriver som om nekter dere å bruke radianer hvis man synes at det passer best .

det er ikke det jeg sier.

jeg sier bare at man må kunne godta den måten som passer en best ( forutsett at de man har dialog med forstår sammenhengen )

 

en telemontør som noterer mater bruker vinkelberginger for beregne lengden på bardunene som holder masten fast

og driver man med faser og filtringer ( enten det har mad strøm eller lyd å gjøre ) så bruker man vinkelberegning

Dog ikke helt på samme måte

Det er altså ikke bare en måte å gjøre det på

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

OK, elgefar.

I de fleste dagligdagse sammenhenger så snakker vi om grader mellom 0 og 360. Dette er det alle har et forhold til og som gir mest mening når man snakker om noe fysisk.

 

I matematikken derimot så er det mange sammenhenger hvor det er mye enklere å bruke radianer.

 

Kan vi legge ballen død nå?

og av den grunnen mener du at alle bare skal bruk den ene måten å gjøre det på ?

du skriver som om nekter dere å bruke radianer hvis man synes at det passer best .

det er ikke det jeg sier.

jeg sier bare at man må kunne godta den måten som passer en best ( forutsett at de man har dialog med forstår sammenhengen )

 

en telemontør som noterer mater bruker vinkelberginger for beregne lengden på bardunene som holder masten fast

og driver man med faser og filtringer ( enten det har mad strøm eller lyd å gjøre ) så bruker man vinkelberegning

Dog ikke helt på samme måte

Det er altså ikke bare en måte å gjøre det på

 

 

NEI, jeg skriver IKKE at alle skal gå over til verken det ene eller andre.

 

I den grad jeg (man) foretrekker radianer (enten basert på pi eller tau), så er dette utelukkende i de sammenhenger jeg finner det praktisk, altså i matematikk.

 

I "det virkelige liv" så foretrekker jeg som alle andre folk flest (unntatt Battaman) vanlige grader.

Jeg skrev også dette i innlegget du siterer.

 

 

edit: Har nå tatt høyde for at ikke ALLE foretrekker 360-graders systemet.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...