Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor har varmt vann en mye "roligere" lyd en kaldt vann når den helles fra A til B?

8913497[/snapback]

 

Har den egentlig det, eller innbiller du deg bare det? Det har med at du ikke skvulper med varmt vann fordi det kan brenne deg.

 

Edit: Brenner man seg på vann? Ehh..

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Hvorfor har varmt vann en mye "roligere" lyd en kaldt vann når den helles fra A til B?

8913497[/snapback]

 

Har den egentlig det, eller innbiller du deg bare det? Det har med at du ikke skvulper med varmt vann fordi det kan brenne deg.

 

Edit: Brenner man seg på vann? Ehh..

8913522[/snapback]

Om du heller vann i en kjele så opp i en kopp, og om du deretter varmer opp vannet til nærmere kokepunktet og heller opp i en like koopp

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvorfor forskjellige væsker låter forskjellig. Lydene av f.eks. vann, melk og te som helles i et glass er det f.eks. klar forskjell på.  :hmm:

8913341[/snapback]

Jeg tror det har å gjøre med overflatespenning og viskositet.

 

Overflatespenningen til vann er ganske sterk ved romtemperatur men faller til null når vannet varmes opp til kokepunket.

surface.gif

 

Viskositeten ("seigheten") til vannet reduseres også ved oppvarming.

http://www.cheric.org/kdb/kdb/hcprop/showg...d=1914&prop=VSL

Lenke til kommentar

Sett i Mission: Impossible 2: Hunt/Cruise skyter med pistol på en "satchel charge" som eksploderte etter den ble skutt på. Kunne dette gått? Ja, jeg vet filmen er lagd av John Woo, og generelt sett er veldig overdrevet og en film hvor "alt" eksploderer, men hva mener dere?

 

(A satchel charge is a powerful, man-portable explosive device used by infantry and airborne forces.)

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Tja. Det har visst blitt bevist at man ikke kan skyte på bensintanken i biler, og den sprenger, hvertfall. (Hence; Mythbusters)

 

En satchel er jo satt opp litt annerledes, typisk sett en "bag" med eksplosiver.

 

Poenget er vel at det må bli en gnist fra skuddet som blir skutt, og gnis kommer vel generelt sett fra metall mot metall.

 

Så det spørs;

 

1. Det må være en metallflate kulen kan treffe på.

 

2. Kulen må treffe flaten (nei, sier du det?)

 

3. Gnisten fra metalloverflaten kulen treffer må treffe en kilde som kan antennes, og eksplosjonen er gjort. (ikke engang TENK på å kommentere setningen -)

 

Kanskje?

Lenke til kommentar
Hvorfor er det sånn at når man teller på fingerne så kommer tall nr 6 på "andre siden" Altså først så teller du fra venstrehånds tommel til venstre hånds lille finger, så fra høyre tommelfinger til høyre lillfinger. Du teller jo "innover" og ikke utover

8901324[/snapback]

Hæ? For det første teller jeg fra høyre hånds tommel, for det andre utover!

Lenke til kommentar
Hvorfor smaker varmt vann så vondt?

8913506[/snapback]

Varmt vann smaker egentlig ikke så vondt når man har vendt seg til det, men bortsett fra det er det flere årsaker:

- Bakterier: lunkent vann blir fort fullt av bakterier som smaker drit

- Kobber: Når du tapper varmt vann fra springen følger det med litt kobber fra rørene. Det er ikke sunt, så det er bedre å varme vannet i microen

- Oksygen: Den fremste årsaken til at "varmt" vann smaker vondt er at oksygenet er kokt ut. Men her sier jeg "varmt" fordi dette vannet smaker like ille når du har kjølt det ned igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...