Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor godt synkronisert er de ulike musikerne i et (symfoni)orkester? Hvor godt synkronisert må de være for at det skal høres "riktig" ut?

De trenger ikke å være så veldig godt synkronisert for at man skal høre hva som spilles, mens dess bedre timing musikerne har, dess bedre høres det ut. Det er derfor noen orkester er mer prestisjefylt enn andre.
Lenke til kommentar

@Tåkelur

I søpla. Eller på bordet.

Å legge det på duken er respektløst overfor neste gjest. Man skal ikke ha ting som har vært borti munnen på duken av hygienemessige årsaker. Da må dessuten servitrisen plukke det opp, istedenfor å bare helle det fra tallerkenen og ut i søpla.

 

Å forvente at 30 stk skal reise seg og gå på leting etter en søppelkasse mellom hovedrett og dessert/kaffe blir litt for drøyt på en finere restaurant.

Lenke til kommentar

Snakker vi om ei kulturell greie i andre land?

 

Jeg har ikke så mye greie på skikk og bruk i andre land.

Jeg forsøker bare å legge rotet mitt på en måte som sparer tid for servitøren.

Hvis restauranten kildesorterer avfallet sitt, eller servietten skal vaskes og gjenbrukes, virker det logisk at de ikke ønsker serviett oppi sausen.

Hvis alt går i restavfallet, er det vel bare en fordel å ha alt på tallerken..?

 

På billigere steder der man har diiigre søppelbøtter (McDonald´s osv) bruker jeg disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er det noen kjempegod grunn til at man ikke måler vinkler som en brøk av en sirkel, der 1 = 360 grader, 1/4 = 90 grader, 1/2 = 180 grader, osv? Det virker merkelig å ha egne enheter for vinkelmål.

 

I matematikk/fysikk bruker man gjerne radianer, der en sirkelomkrets er 2*pi, det er endel mer fornuftig.

 

AtW

 

 

For å ikke snakke om hvor mye mer fornuftig det hadde vært om pi ble definert med utgangspunkt i radius istedenfor diameter. Da hadde man sluppet hele "2pi"-fenomenet som går igjen stort sett alle steder man bruker pi i forbindelse med sirkler og radianer.

 

[les mer]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...