ATWindsor Skrevet 30. november 2014 Rapporter Del Skrevet 30. november 2014 Finnes det en formel for å finne ut akkurat hvor raskt man må gå/jogge for å bevege seg mest mulig energieffektivt (brenne færrest mulig kalorier) over en gitt flat distanse? Jeg hørte nettopp at når distansen kommer opp i 7-8 kilometer vil det være mer effektivt å jogge enn å gå, noe jeg synes høres merkelig ut. Sikker på at det ikke var snakk om 7-8 km/t? Altså fart og ikke distanse. Jeg tar et fag om robotteknikk og bevegelse og den påstanden skurrer litt etter hva jeg har lært. Det kan nok være, jeg tipper ihvertfall moderat rolig gange (5km/t) er endel mer effektivt, AtW Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 30. november 2014 Rapporter Del Skrevet 30. november 2014 Finnes det en formel for å finne ut akkurat hvor raskt man må gå/jogge for å bevege seg mest mulig energieffektivt (brenne færrest mulig kalorier) over en gitt flat distanse? Jeg hørte nettopp at når distansen kommer opp i 7-8 kilometer vil det være mer effektivt å jogge enn å gå, noe jeg synes høres merkelig ut. Uten at dette svarer på spørsmålet ditt, tipper dette kommer fra forsvaret. Der vil det kanskje være bedre å jogge i en time og så hvile i 20 minutter før troppen er kampklar enn å gå i to timer å så komme fram kampklar. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 30. november 2014 Rapporter Del Skrevet 30. november 2014 Sikker på at det ikke var snakk om 7-8 km/t? Altså fart og ikke distanse. Jeg tar et fag om robotteknikk og bevegelse og den påstanden skurrer litt etter hva jeg har lært. Det kan du ha rett i, ja. 7-8 km/t ligger vel i grenselandet mellom gangfart og rolig joggefart. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. november 2014 Rapporter Del Skrevet 30. november 2014 Jeg lurer på noe i samme gate... Det må finnes en optimal hastighet å bevege seg på i regnvær, for å bli så lite våt som mulig. Er det noen som vet denne? Noen har spurt Internett tidligere. Is it Better to Walk or Run in the Rain?: http://youtu.be/3MqYE2UuN24 mytbursters har teste det ut : https://www.google.no/search?q=mythbursters+walking+in+rain&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a&channel=sb&gfe_rd=cr&ei=1UB7VPvhMqir8wfC9oDoBQ Lenke til kommentar
Lami Skrevet 30. november 2014 Rapporter Del Skrevet 30. november 2014 Hvorfor er det så vanskelig å få bakhjulsdrift på mindre biler? Ser etter Audi A3, det er kun forhjulsdrift med mindre jeg kjøper en 2015 modell til en halv mill. Hvorfor? Lenke til kommentar
Sleggefett Skrevet 1. desember 2014 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2014 Hvorfor er det så vanskelig å få bakhjulsdrift på mindre biler? Ser etter Audi A3, det er kun forhjulsdrift med mindre jeg kjøper en 2015 modell til en halv mill. Hvorfor? Er vel heller det at forskjellige produsenter foretrekker enten for- eller bakhjulstrekk. Audi har mesteparten av tiden foretrekt bakhjulstrekk, er vel først de siste åra at de har begynt å komme med forhjulstrekk. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 1. desember 2014 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2014 (endret) Hvorfor er det så vanskelig å få bakhjulsdrift på mindre biler? Ser etter Audi A3, det er kun forhjulsdrift med mindre jeg kjøper en 2015 modell til en halv mill. Hvorfor? Små biler er som regel laget for å være billige, og forhjulsdrift er billigere enn bakhjulsdrift både i materialkostnader, produksjonskostnader og i monteringskostnader da differensial, girkasse og motor sitter som en enhet som bare løftes rett inn under bilen og man ikke behøver mellomaksel, ol. Har audi kommet ut med bakhjulsdrift på A3? Det har ikke jeg hørt om, trodde det var bare forhjulsdrift eller firehjulsdrift (quatro) slik som de alltid har vært. Hvorfor er det så vanskelig å få bakhjulsdrift på mindre biler? Ser etter Audi A3, det er kun forhjulsdrift med mindre jeg kjøper en 2015 modell til en halv mill. Hvorfor?Er vel heller det at forskjellige produsenter foretrekker enten for- eller bakhjulstrekk. Audi har mesteparten av tiden foretrekt bakhjulstrekk, er vel først de siste åra at de har begynt å komme med forhjulstrekk. Audi har vel ikke foretrekt bakhjulsdrift. Da må du i tilfelle LANGT tilbake i tid. Audi har i lang tid hatt enten forhjulsdrift eller firehjulsdrift (quatro). Endret 1. desember 2014 av flesvik Lenke til kommentar
Lami Skrevet 1. desember 2014 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2014 Tusen takk for svar begge to. Nå skjønner jeg. Billigere med forhjulsdrift. Ja ligger 1 A3 Audi på Finn med bakhjulsdrift, kanskje den er modifisert. Så en i går mener jeg, en leasebil fra 2015 men finner den ikke nå. Bakhjulsdrift er vel bedre om vinteren, snø, så skulle ønske de hadde en med bakhjulsdrift. Lenke til kommentar
Marantz Skrevet 1. desember 2014 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2014 Hva var den første TV-spillkonsollen som ble solgt i NORGE? Hvem solgte den, og hva kostet den? Mye retro på nettet, og gøye ting på Youtube. Men det er gjerne amerikansk/britisk. Spent på om noen vet hva som skjedde på 70/80-tallet på konsoll-fronten her på berget. Og da FØR Nintendo Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 1. desember 2014 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2014 (endret) Ja ligger 1 A3 Audi på Finn med bakhjulsdrift, kanskje den er modifisert. Så en i går mener jeg, en leasebil fra 2015 men finner den ikke nå. Finnes ingen original a3 der driften bare er bak. Enten er det feil i annonsen eller så er det modifisert slik du påpeker. Bakhjulsdrift er vel bedre om vinteren, snø, så skulle ønske de hadde en med bakhjulsdrift. Det har sine fortrinn med bakhjulstrekk, men i realiteten er forskjellene så små at en god sjåfør på gode hjul kommer frem uavhengig av hvor driften er. Endret 1. desember 2014 av Hansien Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 1. desember 2014 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2014 (endret) Bakhjulsdrift er vel bedre om vinteren, snø, så skulle ønske de hadde en med bakhjulsdrift. Nei. Tvert om. Med bakhjulsdrift har du drivkraften pekende rett framover, ikke i den retningen forhjulene dreier, så den vil prøve å dytte bilen rett fram og ut av sporet. Det er en ulempe når du har dårlig veigrep, ikke en fordel. Og dersom du spinner med bakhjulene og forhjulene plustelig får feste igjen så får du sleng på bilen. I tillegg har diu som regel langt mer vekt over forhjulene, siden motoren er foran, og det gir bedre grep. Det er morsomt med bakhjulstrekk på glatten, men absolutt ikke bedre. Geir Endret 1. desember 2014 av tom waits for alice 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 1. desember 2014 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2014 Vi hadde en bakke hjemme der det var så bratt og glatt at vi måtte lene oss fremover for å få trykk over forhjulene for å komme opp. Det hadde vært umulig å komme opp med samme bilen og bakhjulstrekk. Lenke til kommentar
Sleggefett Skrevet 1. desember 2014 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2014 Hvorfor er det så vanskelig å få bakhjulsdrift på mindre biler? Ser etter Audi A3, det er kun forhjulsdrift med mindre jeg kjøper en 2015 modell til en halv mill. Hvorfor?Er vel heller det at forskjellige produsenter foretrekker enten for- eller bakhjulstrekk. Audi har mesteparten av tiden foretrekt bakhjulstrekk, er vel først de siste åra at de har begynt å komme med forhjulstrekk. Audi har vel ikke foretrekt bakhjulsdrift. Da må du i tilfelle LANGT tilbake i tid. Audi har i lang tid hatt enten forhjulsdrift eller firehjulsdrift (quatro). Der kan du se, en er fort trøttere enn man tror. Mente så klart forhjulsdrift, altså motsatt av det jeg sa. Trekker forøvrig tilbake siste jeg sa om at de har begynt å komme med forhjulstrekk de siste åra. Vet faktisk ikke hvor jeg har det fra, er vel et rykte som jeg plutselig har tatt for god fisk. Lenke til kommentar
koots Skrevet 1. desember 2014 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2014 Bakken inn hos oss var det lettest å komme seg opp med i den bilen med bakhjulsdrift. De med forhjulsdrift var gjerne langt mer plundrete å få inn i gårdsplassen til tider. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 1. desember 2014 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2014 (endret) Vi hadde en bakke hjemme der det var så bratt og glatt at vi måtte lene oss fremover for å få trykk over forhjulene for å komme opp. Det hadde vært umulig å komme opp med samme bilen og bakhjulstrekk. Med mindre man gjorde som far min og lempet bagasjerommet fullt av sandsekker for å få vekt nok over bakhjulene. Det hjalp selvsagt ikke på kjøreegenskapene. Med den gamle folkevognbobla som hadde motor bak og bakhjulsdrift, var det en populær teknikk å snu bilen og rygge opp bakkene. Det var litt mindre trafikk den gangen... Edit: Etter å ha grublet litt på det kan jeg ikke komme på hvorfor jeg hadde det for meg at man rygget med bobla. Ikke har jeg noen kilder på det heller. Så da trekker jeg den... (Se flesviks ankepunkt i posten nedenfor.) Geir Endret 1. desember 2014 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 1. desember 2014 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2014 (endret) Vi måtte også noen ganger snu bilen og rygge opp, men det var kanskje en annen bil. I krisetilfeller ble det å ta fart ned en bakke, på tvers av hovedveien, og så opp den glatte bakken, alt baklengs. Nevnte jeg at størsteparten av bakken var for smal til at to biler kunne passere - og at man ikke kunne se toppen av bakken fra bunnen? Endret 1. desember 2014 av Tåkelur Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 1. desember 2014 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2014 (endret) I dag røyk ei H7-pære på bilen min. Jeg kjøpte ny på den lokale bensinstasjonen, og skiftet den på parkeringsplassen. Men jeg kom til å tenke... Hvorfor har ikke dagligvarebutikkene slike lyspærer? De selger jo massevis av andre lyspæretyper, og det er jo ikke akkurat sjelden man trenger pære til bilen. Det er ikke for "sært", slik at det ville vært få kunder og ulønnsomt å selge? Dagligvarebutikkene har jo andre ting til bilen, som spylervæske. Min teori er at en eller annen organisasjon kontrollerer salget av slike bilpærer, slik at ikke billige butikker som Rema skal kunne utkonkurrere pæresalget på dyrere bensinstasjoner... Eller kunne en lokal kjøpmann tatt dem inn i sitt sortement? Hvorfor gjør ingen det? Har dere sett bilpærer på dagligvarebutikker? Jeg har sett det på Lidl for mange år siden, men de var jo tyske, og et (for meg) ukjent merke som heter Tesla. Biltema har sine egne merker i tvilsom kvalitet. Europris har vanlig Osram. Men Europris er ikke det jeg vil kalle dagligvare i denne sammenhengen. Endret 1. desember 2014 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 1. desember 2014 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2014 Tja. Det har vel kanskje med gamle distribusjonsmønstre å gjøre? I tillegg kan det være at produsentene og mellomledda ikke ønsker å distribuere sine lyspærer i en matbutikk fordi det er "for lite bil". Ikke at en bensinstasjon er så mye bil lenger, da Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 1. desember 2014 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2014 (endret) Med den gamle folkevognbobla som hadde motor bak og bakhjulsdrift, var det en populær teknikk å snu bilen og rygge opp bakkene. Det var litt mindre trafikk den gangen... Du er jo totalt bak mål. Det er på biler med fremhjulsdrift man rygger opp bakken for å få bedre grep. På en bil med bakhjulsdrift vil dette bare gjøre ting verre. Ta fysikk fra grunnskolen på nytt... Biler med motoren bak og bakhjulsdrift har bedre fremkommelighet enn fremhjulsdrevene biler. Dette fordi de har både motorvekten over drivhjulene (som vanligvis er de fremhjulsdrevene bilenes fordel) og de har kreftene fra akselerasjon og bakkekjøring gående til drivhjulene. Men disse bakhjulsdrevene bilene med motoren bak har et annet problem, og det er overstyring ved både pådrag (som vanlig) og ved bremsing (motsatt av vanlig) så man slenger lett rundt. Nei. Tvert om. Med bakhjulsdrift har du drivkraften pekende rett framover, ikke i den retningen forhjulene dreier, så den vil prøve å dytte bilen rett fram og ut av sporet. Det er en ulempe når du har dårlig veigrep, ikke en fordel. Og dersom du spinner med bakhjulene og forhjulene plustelig får feste igjen så får du sleng på bilen. I tillegg har diu som regel langt mer vekt over forhjulene, siden motoren er foran, og det gir bedre grep. Det er morsomt med bakhjulstrekk på glatten, men absolutt ikke bedre. Geir Og her er du like bak mål. På en fremhjulsdreven bil vil man ha både kreftene fra svinging OG motor/drivkreftene på samme hjulpar. Dette fører som regel til understyring i svinger. På en bakhjulstrekker har man ikke noen drivkrefter på styrehjulene og de slipper dermed ikke like lett, men til gjengjeld kan man lettere få overstyring pga drifkraft på bakhjulene. Har du sett noen rendyrkede racing biler (som formel biler, gokart, crosscart, ol.) som har fremhjulsdrift? Ikke det? Tenk litt over hvorfor... Endret 1. desember 2014 av flesvik 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 1. desember 2014 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2014 Snip... Ok. Noterer at du er uenig. Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå