Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har fått avtale om jobb som jeg skal signere på. Det kom med 2 ark hvor ene er orginalen og andre en kopi. Jeg skal signere orginalen og beholde kopien, men på kopien har hun har tatt kopi av signaturen fra orginalen så det er en kopi-underskrift og ikke skrevet på selv!

Så da blir det feil at jeg ikke har en kopi som hun har skrevet under på selv men kommer som kopi fra orginalen? Hvilken skal jeg da signere og levere?

 

Personlig hadde jeg vurdert å be om at de lages to kopier av avtalen og at begge parter skriverunder på begge. Er vel ganske vanlig å gjøre det sånn.

 

Nå skal det sies at jeg ikke har veldig god greie på akkurat det her, om det har noen praktisk betydning tviler jeg på. Om det har noen juridisk betydning, som kanskje er viktigere, aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Finnes det en formel for å finne ut akkurat hvor raskt man må gå/jogge for å bevege seg mest mulig energieffektivt (brenne færrest mulig kalorier) over en gitt flat distanse? Jeg hørte nettopp at når distansen kommer opp i 7-8 kilometer vil det være mer effektivt å jogge enn å gå, noe jeg synes høres merkelig ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes det en formel for å finne ut akkurat hvor raskt man må gå/jogge for å bevege seg mest mulig energieffektivt (brenne færrest mulig kalorier) over en gitt flat distanse? Jeg hørte nettopp at når distansen kommer opp i 7-8 kilometer vil det være mer effektivt å jogge enn å gå, noe jeg synes høres merkelig ut.

Er det kunne snakk om å gå / eller løpe ( jogge) direkte og ikke at man driver noen form for fremkomstmiddel med apostelens heter ?

når man løper så beveger man på føttene på en hel anen måte en når man går.

Da vil jeg tro at man bruker energien mere effektivt en når man går.

Da vil jeg tro at man bruker mindre energi pr lengde ved å jogge lett en når man går

Lenke til kommentar

 

når man løper så beveger man på føttene på en hel anen måte en når man går.

Da vil jeg tro at man bruker energien mere effektivt en når man går.

Da vil jeg tro at man bruker mindre energi pr lengde ved å jogge lett en når man går

 

Nei, på kortere distanser bruker man betydelig mer energi på å jogge/løpe enn ved å gå samme distanse, fordi man jobber hardere mot tyngdekraften. Det er derfor jeg lurer på om det stemmer at det er noen mekanismer som gjør at det blir mer effektivt å jogge enn å gå når man kommer opp i en viss distanse, og om det finnes en måte å regne ut optimal fart på.

Lenke til kommentar

Finnes det en formel for å finne ut akkurat hvor raskt man må gå/jogge for å bevege seg mest mulig energieffektivt (brenne færrest mulig kalorier) over en gitt flat distanse? Jeg hørte nettopp at når distansen kommer opp i 7-8 kilometer vil det være mer effektivt å jogge enn å gå, noe jeg synes høres merkelig ut.

Det høres ikke så merkelig ut. 2-3 timers gådistanse versus underkanten 1 time med jogging.

Så lenge du ikke regner med sterk sommervarme, så vil nok varmetapet utgjøre forskjellen. At du må være vant til å jogge for å kunne utføre det er noe helt annet.

Lenke til kommentar

 

 

når man løper så beveger man på føttene på en hel anen måte en når man går.

Da vil jeg tro at man bruker energien mere effektivt en når man går.

Da vil jeg tro at man bruker mindre energi pr lengde ved å jogge lett en når man går

 

Nei, på kortere distanser bruker man betydelig mer energi på å jogge/løpe enn ved å gå samme distanse, fordi man jobber hardere mot tyngdekraften. Det er derfor jeg lurer på om det stemmer at det er noen mekanismer som gjør at det blir mer effektivt å jogge enn å gå når man kommer opp i en viss distanse, og om det finnes en måte å regne ut optimal fart på.

 

Hvor kort da ?

man må jo også ta hensyn til tiden om man bruker 10 minutter med løping eller en halv time ved å gå samme distanse

poenger her er hvor hard man løper eller går og samtid hvor lang tid det tar . Og da er ikke svaret så opplagt

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Takk for svar! :)

 

En annen ting jeg må spytte ut før jeg glemmer det;

 

Er det en direkte korrelasjon mellom verdien av en valuta og størrelse på økonomien? Dvs. at om vi ganger Norge med 5 så vil kronen og dollaren bli verdt det samme?

Lenke til kommentar

 

Er det en direkte korrelasjon mellom verdien av en valuta og størrelse på økonomien? Dvs. at om vi ganger Norge med 5 så vil kronen og dollaren bli verdt det samme?

 

Når du sier "ganger med 5" regner jeg med du mener å gange absolutt alt med fem (f.eks befolkningsmengde, BNP, konsum og offentlig forbruk) slik at prosentvise verdier (som styringsrenta) forblir like store. Da finnes det ingen slik direkte korrelasjon. Verdien på NOK endrer seg når valutaen blir mer eller mindre attraktiv hos investorer som spekulerer i valuta, og det er først og fremst rentenivået i inn- og utland det avhenger av. Folk vil naturlig nok helst eie valuta fra land med høy rente, for å få best mulig avkastning på innskuddene.

Lenke til kommentar

Litt random spørsmål, men når jeg var i forsvaret husker jeg at når jeg skøyt med MP5 så syns jeg alltid det siste skuddet i magasinet hørtes annerledes ut enn de andre skuddene. En litt mer "hul" lyd på en måte. Og dette var uansett om jeg skøyt på flerskudd eller enkeltskudd. Jeg har ikke opplevd noe liknende på andre våpen.

 

Er det faktisk en annerledes lyd på det siste skuddet på dette våpenet, eller er det bare et psykologisk bedrag? Og hvis det er det hvorfor? Er det kanskje fordi bolten holdes åpen ved det siste skuddet? Men da skulle man vel ha hørt det samme med de aller fleste halvautomat våpen.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

 

 

Finnes det en formel for å finne ut akkurat hvor raskt man må gå/jogge for å bevege seg mest mulig energieffektivt (brenne færrest mulig kalorier) over en gitt flat distanse? Jeg hørte nettopp at når distansen kommer opp i 7-8 kilometer vil det være mer effektivt å jogge enn å gå, noe jeg synes høres merkelig ut.

Det høres ikke så merkelig ut. 2-3 timers gådistanse versus underkanten 1 time med jogging.

Så lenge du ikke regner med sterk sommervarme, så vil nok varmetapet utgjøre forskjellen. At du må være vant til å jogge for å kunne utføre det er noe helt annet.

2 til 3 ganger raskere? Jeg går i 7 km /t i lengden på flatmark. Personlig klarer jeg ikke 14 km /t i en time og 21 er det nesten ingen som klarer. AtW Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Headset med aktiv støydemping har vel mikrofoner på utsiden som tar inn "støyen" og sender den ut igjen i motfase i headsettet, så de utligner hverandre. Betyr det at dersom jeg klarer å starte en sang helt samtidig på headsettet og på et lydanlegg, så vil jeg ikke høre sangen?

Det må ikke være samtidig, det må være forskjøvet med en halv bølgelengde for å komme i motfase. Men svaret er uansett nei, da tidsforskyvningen for å få det i motfase er avhengig av frekvensen, og dermed vil du ikke få det til med noe som består av flere frekvenser, som en sang. AtW

Lenke til kommentar

Finnes det en formel for å finne ut akkurat hvor raskt man må gå/jogge for å bevege seg mest mulig energieffektivt (brenne færrest mulig kalorier) over en gitt flat distanse? Jeg hørte nettopp at når distansen kommer opp i 7-8 kilometer vil det være mer effektivt å jogge enn å gå, noe jeg synes høres merkelig ut.

Sikker på at det ikke var snakk om 7-8 km/t? Altså fart og ikke distanse. Jeg tar et fag om robotteknikk og bevegelse og den påstanden skurrer litt etter hva jeg har lært.

Lenke til kommentar

Headset med aktiv støydemping har vel mikrofoner på utsiden som tar inn "støyen" og sender den ut igjen i motfase i headsettet, så de utligner hverandre. Betyr det at dersom jeg klarer å starte en sang helt samtidig på headsettet og på et lydanlegg, så vil jeg ikke høre sangen?

Som over går det ikke av fasematchingsårsaker. Men selv om du hadde fått det til ved å ha hodetelefonene inntil høyttalerne eller noe ville de bare spilt støy i motfase sterkt nok til å kansellere støyen, ikke sin egen musikk.

Lenke til kommentar

 

Headset med aktiv støydemping har vel mikrofoner på utsiden som tar inn "støyen" og sender den ut igjen i motfase i headsettet, så de utligner hverandre. Betyr det at dersom jeg klarer å starte en sang helt samtidig på headsettet og på et lydanlegg, så vil jeg ikke høre sangen?

Som over går det ikke av fasematchingsårsaker. Men selv om du hadde fått det til ved å ha hodetelefonene inntil høyttalerne eller noe ville de bare spilt støy i motfase sterkt nok til å kansellere støyen, ikke sin egen musikk.

 

 

Begge signalene forsvinner om det faktisk er helt i motfase, både det som kanselleres og det du sender ut for å kansellere det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...