Emancipate Skrevet 22. november 2014 Rapporter Del Skrevet 22. november 2014 (endret) Hvorfor er det ikke vanlig å spise fehoder på samme måte som smalahove?Fordi det alt for ofte ville vært kannibalisme. Dette er for øvrig også grunnen til at vi ikke spiser trær. (Av hensyn til de som er treskaller.) Endret 23. november 2014 av Tåkelur 3 Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 23. november 2014 Rapporter Del Skrevet 23. november 2014 Ååååja, takk dere to! Før for år siden så husket jeg når jeg drømte noe, men det gjør jeg ikke nå (svært sjeldent) så tenkte at jeg ikke drømte Om du vil huske drømmene dine, må du våkne mens du drømmer, om du f.eks våkner midt på natten, vil du mest trolig huske hva du drømte. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 23. november 2014 Rapporter Del Skrevet 23. november 2014 Hva er årsaken til at sigarettrøyk ser så karakteristisk "trådete" ut? Den skiller seg vesentlig fra "vanlig" røyk fra f.eks eksos, piper, bål og liknende. Lenke til kommentar
koots Skrevet 23. november 2014 Rapporter Del Skrevet 23. november 2014 Blåser man ut et stearinlys så ser vel det også slik ut mener jeg å huske Lenke til kommentar
Tarzan93 Skrevet 23. november 2014 Rapporter Del Skrevet 23. november 2014 Hvorfor drømmer jeg svært sjeldent? Når jeg tenker på ting når jeg legger meg, så drømmer jeg fortsatt ikke. Er så lenge siden sist jeg drømte, hvorfor er det slik? Jeg misunner deg. Jeg sover dårlig, og når jeg sovner så så er det veldig lett søvn. Husker alltid drømmene mine. Ofte husker jeg flere også. Jeg tror det har sammenheng. Da jeg sov bedre husket jeg de ikke så ofte. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 23. november 2014 Rapporter Del Skrevet 23. november 2014 Hvis jeg hadde en vannslange som sprutet ut farget vann så jeg kunne se hva som var hva, og jeg hadde den under vann og rettet strålen opp eller ned, ville jeg sett forskjell på hvor langt strålen gikk? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. november 2014 Rapporter Del Skrevet 23. november 2014 Hva er årsaken til at sigarettrøyk ser så karakteristisk "trådete" ut? Den skiller seg vesentlig fra "vanlig" røyk fra f.eks eksos, piper, bål og liknende. Det er på grunn av forbrenninga. Ein sigarett er konstruert for å være ein nærmast perfekt ulmebrann. I ein ulmebrann er lufttilgangen begrensa noke som gjer at ein ikkje får ein stor røykplume (røyk er i all hovedsak luft/gass, vanndamp og sotpartikklar). Nøyaktig kvifor det blir slike trådar veit eg ikkje, men her kan nok fluiddynamikken gi svar. Ein får eit liknande mønster om ein heller feks konsentrert saft i eit vannglass. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 24. november 2014 Rapporter Del Skrevet 24. november 2014 Vet vi når menneskene begynte å spise mat for smakens del, og ikke bare for næringen? Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 24. november 2014 Rapporter Del Skrevet 24. november 2014 Vet vi når menneskene begynte å spise mat for smakens del, og ikke bare for næringen? Jeg vil anta det kan ha skjedd en gang etter jordbruksrevolusjonen. Det er første gang et menneske har hatt oppgaver som ikke er å samle mat på et eller annet vis, og det kan antyde et overskudd av mat. De som spiste for smakens del var vel til å begynne med han som satt med makt over en gruppe andre personer. Så jeg vil gjette en gang etter 10.000 år før kristus. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 24. november 2014 Rapporter Del Skrevet 24. november 2014 Tror de vurderte etter smak fra første stund, hvertfall så lenge de hadde en minste mulighet til å velge mellom noe. Dyr prioriterer jo hva de spiser etter smak, så da vil jeg tro mennesker alltid har gjort det. 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. november 2014 Rapporter Del Skrevet 24. november 2014 (endret) Hvorfor er dypvannsfisk gjerne så ekstreme og/eller har veldig sære trekk man gjerne ikke finner nærmere overflaten? Syntes at hver gang man finner en ny type dypvannsfisk er det noe veldig sære trekk. (eksempelbider i spoiler) Endret 24. november 2014 av aklla Lenke til kommentar
koots Skrevet 24. november 2014 Rapporter Del Skrevet 24. november 2014 Total mangel på lys, massivt trykk og det er ikke noe vi er vant til å se Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 24. november 2014 Rapporter Del Skrevet 24. november 2014 Slik jeg har forstått det er relativt lite liv i dyphavet. Arter kan gjennomgå millioner av års evolusjon relativt isolert fra nye byttedyr og trusler. Evolusjonen går da mot å fylle en veldig spesifikt niche, som igjen fremhever veldig ekstreme trekk. Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 25. november 2014 Rapporter Del Skrevet 25. november 2014 Hvorfor løper folk inn på kjøkkenet når de kommer på at f.eks. pizzaen har stått for lenge i ovnen? Skaden er allerede skjedd og de tre sekundene du sparer vil ikke utgjøre noen forskjell. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 25. november 2014 Rapporter Del Skrevet 25. november 2014 Hvorfor løper folk inn på kjøkkenet når de kommer på at f.eks. pizzaen har stått for lenge i ovnen? Skaden er allerede skjedd og de tre sekundene du sparer vil ikke utgjøre noen forskjell.Det er en emosjonsstyrt respons, og emosjoner hersker over tankene våre som regel. Er nå vel ikke verre enn det, tror jeg. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. november 2014 Rapporter Del Skrevet 25. november 2014 Hvorfor løper folk inn på kjøkkenet når de kommer på at f.eks. pizzaen har stått for lenge i ovnen? Skaden er allerede skjedd og de tre sekundene du sparer vil ikke utgjøre noen forskjell. Det er forskjell på svidd og heilt vekkbrendt. Når det lukter svidd så kan du fortsatt redde stumpane og unngå at f.eks pizzaen brenner seg fast eller begynder å fylle leiligheita med røyk. Setter du deg ned og ser ferdig fredagsfilmen før du spring til ovnen så kan ting ha gått alvorlig gale. Det er forskjell på å ikkje handle raskt nok til å redde middagen, og det å ikkje handle raskt nok til å unngå å stryke med av karbondioksidforgiftning. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 25. november 2014 Rapporter Del Skrevet 25. november 2014 Hvorfor løper folk inn på kjøkkenet når de kommer på at f.eks. pizzaen har stått for lenge i ovnen? Skaden er allerede skjedd og de tre sekundene du sparer vil ikke utgjøre noen forskjell.Jo, plutselig kan det begynne å brenne, og da utgjør 3 sekunder en forskjell. 2 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 26. november 2014 Rapporter Del Skrevet 26. november 2014 Har fått avtale om jobb som jeg skal signere på. Det kom med 2 ark hvor ene er orginalen og andre en kopi. Jeg skal signere orginalen og beholde kopien, men på kopien har hun har tatt kopi av signaturen fra orginalen så det er en kopi-underskrift og ikke skrevet på selv! Så da blir det feil at jeg ikke har en kopi som hun har skrevet under på selv men kommer som kopi fra orginalen? Hvilken skal jeg da signere og levere? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 26. november 2014 Rapporter Del Skrevet 26. november 2014 (endret) Du skal jo signere originalen. Kopien er for at du skal ha noe hjemme. Originalen skal firmaet ha. Som du selv sier, kopien er en kopi. Eg fikk også en kopi som var kopiert etter signatur, og det har eg fått de tre siste gangene. Riktignok samme selskap.... Endret 26. november 2014 av Jotun Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. november 2014 Rapporter Del Skrevet 27. november 2014 Så da blir det feil at jeg ikke har en kopi som hun har skrevet under på selv men kommer som kopi fra orginalen? Hvilken skal jeg da signere og levere? Det får ikke rettslig betydning at du har en kopi med "kopi-signatur". 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå