Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor drømmer jeg svært sjeldent? Når jeg tenker på ting når jeg legger meg, så drømmer jeg fortsatt ikke. Er så lenge siden sist jeg drømte, hvorfor er det slik?

Jeg misunner deg. Jeg sover dårlig, og når jeg sovner så så er det veldig lett søvn. Husker alltid drømmene mine. Ofte husker jeg flere også. Jeg tror det har sammenheng. Da jeg sov bedre husket jeg de ikke så ofte.

Lenke til kommentar

Hva er årsaken til at sigarettrøyk ser så karakteristisk "trådete" ut?

Den skiller seg vesentlig fra "vanlig" røyk fra f.eks eksos, piper, bål og liknende.

Det er på grunn av forbrenninga. Ein sigarett er konstruert for å være ein nærmast perfekt ulmebrann.

I ein ulmebrann er lufttilgangen begrensa noke som gjer at ein ikkje får ein stor røykplume (røyk er i all hovedsak luft/gass, vanndamp og sotpartikklar).

 

Nøyaktig kvifor det blir slike trådar veit eg ikkje, men her kan nok fluiddynamikken gi svar. Ein får eit liknande mønster om ein heller feks konsentrert saft i eit vannglass.

Lenke til kommentar

Vet vi når menneskene begynte å spise mat for smakens del, og ikke bare for næringen?

 

Jeg vil anta det kan ha skjedd en gang etter jordbruksrevolusjonen. Det er første gang et menneske har hatt oppgaver som ikke er å samle mat på et eller annet vis, og det kan antyde et overskudd av mat. De som spiste for smakens del var vel til å begynne med han som satt med makt over en gruppe andre personer. Så jeg vil gjette en gang etter 10.000 år før kristus.

Lenke til kommentar

Hvorfor løper folk inn på kjøkkenet når de kommer på at f.eks. pizzaen har stått for lenge i ovnen? Skaden er allerede skjedd og de tre sekundene du sparer vil ikke utgjøre noen forskjell.

Det er en emosjonsstyrt respons, og emosjoner hersker over tankene våre som regel. Er nå vel ikke verre enn det, tror jeg.
Lenke til kommentar

Hvorfor løper folk inn på kjøkkenet når de kommer på at f.eks. pizzaen har stått for lenge i ovnen? Skaden er allerede skjedd og de tre sekundene du sparer vil ikke utgjøre noen forskjell.

 

Det er forskjell på svidd og heilt vekkbrendt.

 

Når det lukter svidd så kan du fortsatt redde stumpane og unngå at f.eks pizzaen brenner seg fast eller begynder å fylle leiligheita med røyk.

Setter du deg ned og ser ferdig fredagsfilmen før du spring til ovnen så kan ting ha gått alvorlig gale.

 

Det er forskjell på å ikkje handle raskt nok til å redde middagen, og det å ikkje handle raskt nok til å unngå å stryke med av karbondioksidforgiftning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har fått avtale om jobb som jeg skal signere på. Det kom med 2 ark hvor ene er orginalen og andre en kopi. Jeg skal signere orginalen og beholde kopien, men på kopien har hun har tatt kopi av signaturen fra orginalen så det er en kopi-underskrift og ikke skrevet på selv!

Så da blir det feil at jeg ikke har en kopi som hun har skrevet under på selv men kommer som kopi fra orginalen? Hvilken skal jeg da signere og levere?

Lenke til kommentar

Du skal jo signere originalen. Kopien er for at du skal ha noe hjemme.

Originalen skal firmaet ha.

 

Som du selv sier, kopien er en kopi. Eg fikk også en kopi som var kopiert etter signatur, og det har eg fått de tre siste gangene. Riktignok samme selskap....

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...