Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

De holder på å bygge ny motorvei i nærheten av der jeg kommer fra. I forbindelse med utbygging må en del hus rives. Hvordan bestemmer man hvor mye huseier skal få for huset? Er det en uavhengig takstmann som avgjør? Hva hvis noen nekter å flytte?

 

Man får vel markedsverdi, hvordan de kommer fram til det er jeg usikker på, men jeg antar en uavhengig takstmann er en måte å gjøre det på.

Om man nekter blir man kastet ut.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet brukes uavhengig takstmann. De kan likevel forhandle seg frem til bedre løsninger. For eksempel markedspris + ekstra kompensasjon for ting de anser som veldig mye verdt og uerstattelig med ny bolig: utsikt, solforhold, den gamle eika etc.

 

De kan også forhandle frem løsninger for hva som skal gjøres med det gamle huset. Jeg har hørt om et tilfelle der eier fikk 3-4 millioner for tomt med hus. Nok til å kjøpe nytt lignende hus. Etter salgskontrakten var undertegnet forhandlet eieren seg til å være rivingsfrima for boligen og fikk 250 000 kr for å fjerne det. Eieren kjøpte en uberørt og ledig tomt i nærheten og brukte noen hundre tusen på å få løftet huset av grunnmuren og flyttet det til ny grunnmur på ny tomt. Den gamle leca grunnmuren og sokkelen ble gitt bort gratis som gode fyllmasser, mot henting. Jeg vet ikke om et av husene ble solgt eller brukt som utleiebolig. Uansett, denne eieren kom rimelig godt ut av det.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I utgangspunktet brukes uavhengig takstmann. De kan likevel forhandle seg frem til bedre løsninger. For eksempel markedspris + ekstra kompensasjon for ting de anser som veldig mye verdt og uerstattelig med ny bolig: utsikt, solforhold, den gamle eika etc.

 

De kan også forhandle frem løsninger for hva som skal gjøres med det gamle huset. Jeg har hørt om et tilfelle der eier fikk 3-4 millioner for tomt med hus. Nok til å kjøpe nytt lignende hus. Etter salgskontrakten var undertegnet forhandlet eieren seg til å være rivingsfrima for boligen og fikk 250 000 kr for å fjerne det. Eieren kjøpte en uberørt og ledig tomt i nærheten og brukte noen hundre tusen på å få løftet huset av grunnmuren og flyttet det til ny grunnmur på ny tomt. Den gamle leca grunnmuren og sokkelen ble gitt bort gratis som gode fyllmasser, mot henting. Jeg vet ikke om et av husene ble solgt eller brukt som utleiebolig. Uansett, denne eieren kom rimelig godt ut av det.

 

Ja. Hmm. Jeg spurte en kamerat av meg nå. Han jobber i Vegvesenet med å planlegge nye veier og sånn. I følge han er det visst mange tilfeller der selgeren IKKE får nok penger til å bygge et nytt, tilsvarende hus.

Lenke til kommentar

 

I utgangspunktet brukes uavhengig takstmann. De kan likevel forhandle seg frem til bedre løsninger. For eksempel markedspris + ekstra kompensasjon for ting de anser som veldig mye verdt og uerstattelig med ny bolig: utsikt, solforhold, den gamle eika etc.

 

De kan også forhandle frem løsninger for hva som skal gjøres med det gamle huset. Jeg har hørt om et tilfelle der eier fikk 3-4 millioner for tomt med hus. Nok til å kjøpe nytt lignende hus. Etter salgskontrakten var undertegnet forhandlet eieren seg til å være rivingsfrima for boligen og fikk 250 000 kr for å fjerne det. Eieren kjøpte en uberørt og ledig tomt i nærheten og brukte noen hundre tusen på å få løftet huset av grunnmuren og flyttet det til ny grunnmur på ny tomt. Den gamle leca grunnmuren og sokkelen ble gitt bort gratis som gode fyllmasser, mot henting. Jeg vet ikke om et av husene ble solgt eller brukt som utleiebolig. Uansett, denne eieren kom rimelig godt ut av det.

 

Ja. Hmm. Jeg spurte en kamerat av meg nå. Han jobber i Vegvesenet med å planlegge nye veier og sånn. I følge han er det visst mange tilfeller der selgeren IKKE får nok penger til å bygge et nytt, tilsvarende hus.

 

 

Du får markedsverdi, det er ikke nødvendigvis det samme som nok til å bygge et nytt hus nei.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nei, man får ikke byttet ut et råttent, trekkfullt, upraktisk bolig med en like stor feilfri bolig med moderne standard. Det skal altså ikke være en gavepakke til spekulanter som kjøper opp gamle falleferdige boliger der veier kan tenkes vedtatt bygget i nær fremtid. SVV veksler ikke gråstein mot gull.

Lenke til kommentar

http://www.wps.com/

 

3000 ansatte, og de gir bort programvaren gratis. Hvordan tjener de penger?

Drøyt 4000 ansatte. Kingsoft selger programvare for penger. For tida 70 dollar for professional suiten. Gratisversjonen har begrenset funksjonalitet. Også regner jeg med de har noe lavere lønnsugifter i Kina enn for eksempel Microsoft har for sine ansatte i USA. Jeg vet ikke hvor mange av Microsofts 127 000 ansatte som jobber med Office, men det er antagelig langt mer enn 4000.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg syns det høres så rart ut at man bare kan bli kasta ut.

 

Det hadde jo vært ganske håpløst om ikke, veier hadde jo knapt blitt bygd. Videre er å bli kastet ut det beste alternativet i mine øyne om det bygges en ny vei, det andre alternativet er en ny bråkete motorvei like ved huset.

 

AtW

I Kina tvinger man ingen til salg...

article-2236746-1629F9C0000005DC-234_964

china-nailhouses-2.jpg

houses-refuse-to-move-sell-nail-house-ch

140903_EYE_Edith1.jpg.CROP.original-orig

 

Ser ikke ut som noen god løsning...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syns det høres så rart ut at man bare kan bli kasta ut.

Staten/kommunen/vegvesnet må fortsatt igjennom en full runde i rettsystemet for å dra i gang utkastelsen.

Går du igjennom norske aviser ser du kanskje et par saker med at noen nekter kommunen/staten å utføre Ekspropriasjon, og dermed blir det en liten rettsak.

 

http://www.wps.com/

 

3000 ansatte, og de gir bort programvaren gratis. Hvordan tjener de penger?

Fordi hjelp er jævlig dyrt. Spesielt vis du som et selskap, er villig til å betale for det.

På toppen av dette, for å sitere siden deres: "Resources including 6 R&D centers", aka de driver på med veldig mye mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...