Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Noen land kjører på høyre side av veien.

Noen land kjører på venstre side av veien.

 

Er det holdepunkter for at det ene er bedre enn det andre?

Jeg foretrekker sånn som vi har i Norge.

Blant annet fordi jeg er høyrehendt, og det virker så sært å gire med venstre hånd.

Mye av dette er muligens en tilvenningssak, men jeg synes det eneste logiske er sånn vi har i Norge.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apotekene leverer ut kraftigere saker enn hasj, som paralgin.

Derfor ser jeg ikke hvorfor hasj er spesiellt.

 

Poenget mitt er at den kunne være reseptbelagt, så er det legen som bestemmer om du skal få tilgang.

I likhet med andre reseptbelagte legemidler, må det være en grunn for at folk skal få det.

Folkene i TV-programmene påstår at de har prøvd flere andre medisiner som hadde verre bivirkninger enn hasj. Disse menneskene er muligens ikke troverdige, fordi de har grunn til å ville opprettholde legaliseringen.

 

Er det manglende forskning på om hasj virkelig hjelper mot lidelser?

Kan den komme i pilleform, eller er den nødt til å røykes?

For det ser jo unektelig tvilsomt ut, om den må røykes for å fungere.

Piller er mer praktisk.

 

Det finnes mange cannabis-baserte legemidler både i form av piller og munnspray.

 

Sammenlikningen mot Paralgin er dog litt "apples and oranges". Det er ingen som har tenkt å bruke marijuana som smertestillende. Og smertestillende er uansett noe man får av den minste lille grunn.

 

Paralgin har heller ikke vært påvist å forårsake lærevansker, hukommelsestap, sanseforvrengelser, panikkanfall, økt hjerterytme.

 

Argumentasjonen om at det allerede finnes sterkere midler både i apoteket og i butikkhyllene (alkohol), er et elgammelt argument som for lengst har sluttet å bety noe i debatten om legaliseringen.

Lenke til kommentar



 

Dave Jones mener at solcellepaneler i veien er en upraktisk måte å lage strøm på.

Men da kom jeg til å tenke på peltier-elementer.

Sånne som lager strøm hvis de er varme på oversiden og kalde på undersiden.

Er de mer eller mindre realistiske?

De blir varme på oversiden når sola skinner, og undersiden har kontakt med bakken for avkjøling. Eventuellt en slags radiator som avkjøler den.

 

Kan det funke?

Lenke til kommentar

Dave Jones mener at solcellepaneler i veien er en upraktisk måte å lage strøm på.

Men da kom jeg til å tenke på peltier-elementer.

Sånne som lager strøm hvis de er varme på oversiden og kalde på undersiden.

Er de mer eller mindre realistiske?

De blir varme på oversiden når sola skinner, og undersiden har kontakt med bakken for avkjøling. Eventuellt en slags radiator som avkjøler den. Kan det funke?

Det fungerer men det er en dyr måte å lage strøm på. Jeg vil gjette på ennå dyrere enn solceller i bakken. Det kan likevel ha noen anvendelsesområder.
Lenke til kommentar

Dave Jones mener at solcellepaneler i veien er en upraktisk måte å lage strøm på.

Men da kom jeg til å tenke på peltier-elementer.

Sånne som lager strøm hvis de er varme på oversiden og kalde på undersiden.

Er de mer eller mindre realistiske?

De blir varme på oversiden når sola skinner, og undersiden har kontakt med bakken for avkjøling. Eventuellt en slags radiator som avkjøler den.

 

Kan det funke?

Ser ikke på hvilken måte Dave klarer å argumentere for noe som helst. Det er 2 30 minute rants, med litt matte og kilder.

Liker spesielt den lille røde skriften på høyre siden, nederst på tavlen: "Panel på tak koster 50% for 4x mer energi produksjon", stakkaren har bommet helt på poenget.

Lenke til kommentar

Hasj er forbudt, men noen kjemper for retten til å bruke det til medisinsk bruk.

I noen land / stater i USA har man legalisert det til medisinsk bruk, og ifølge TV-serier jeg har sett har folk alle slags lidelser som hasjen hjelper mot.

I USA har de egne hasjbutikker med lisens til å selge hasj.

Dette er tatt etter hukommelsen. Dette er ikke en sak som opptar meg særlig sterkt.

 

Mitt spørsmål er:

Hvorfor kan ikke hasj bli utlevert som annen reseptbelagt medisin eller smertelindrende på apoteket?

Paralgin er da langt sterkere, og den er reseptbelagt.

Ville ikke den farmasøytiske industrien kunne masseprodusere virkestoffet i pilleform hvis det ble legalisert til medisinsk bruk, og/eller reseptbelagt?

Jeg vet ikke om hasj fungerer i pilleform, eller om den MÅ røykes for å fungere.

Men hvis den funker mot noen lidelser, kan den vel komme på resept på normale apoteker, og ikke hippiekiosker langs veien?

 

Misbruk og ulisensiert salg på gaten kan fremdeles være forbudt.

Nå er det en stund siden jeg fordypet meg i dette, men jeg er ganske sikker på at mye av forklaringen ligger i hvor mye forskning som er blitt gjort på stoffet før 60-tallet, da FN bestemte å klassifisere cannabis som gruppe A rusmiddel. Opiater og stimulanter har en lang forskningstradisjon, og ble derfor ikke klassifisert i samme bås som f.eks cannabis og LSD, som er kulturelt sett nyere og dermed mindre utforskede stoffer. Det blir litt catch-22 av hele greia. Det er langt vanskeligere å få forsket på cannabis fordi det ikke er forsket like mye på.
Lenke til kommentar

Dave Jones mener at solcellepaneler i veien er en upraktisk måte å lage strøm på.

Men da kom jeg til å tenke på peltier-elementer.

Sånne som lager strøm hvis de er varme på oversiden og kalde på undersiden.

Er de mer eller mindre realistiske?

De blir varme på oversiden når sola skinner, og undersiden har kontakt med bakken for avkjøling. Eventuellt en slags radiator som avkjøler den.

 

Kan det funke?

 

Peltier elementer med så lite differensialvarme som det blir der lager ekstremt lite effekt både sett i forhold til areal og i forhold til pris. Og som Dave helt riktig påpeker så er energi transport også et problem. Man kan ikke transportere energien de lager over store avstander med lave spenninger, da må man få spenningen betydelig opp ved hjelp ev noen mini invertere som videre fordyrer det.

 

Et bruksområde jeg kan se for peltier elementer derimot er i smartklokker for å hente ut energi fra kroppsvarmen rundt håndleddet for å drive klokken, eller ihvertfall forlenge batteritiden.

Lenke til kommentar

Hovedsakelig at de er fancy.

Opplysing som er programmerbart, varmdistribusjon om vinteren for å få bort midtspor(vis det i det heletatt er mulig, og trafikken er stor nok), skaderapport. Og sikkert et par bonuser de kommer til å tenke på.

Solcelle virker kun som en dum redundansbonus, hvor poenget var kun å drive mikrochippene og opplysingen/einket som vil bli oppmerking.

Glasset/Krystalen er vel kun for å forske videre på det, da det finnes mye godt gjennomsiktig og hardt.

 

Kanskje hele greia utvikler seg til noe som blir luksusfelt for sykkel og gående for rike europere til slutt, fordi det til slutt koster for mye.

Men ja, solcellene blir elendige, men poenget var jo aldri å bruke veien som kraftverk.

Lenke til kommentar

Hovedsakelig at de er fancy.

Opplysing som er programmerbart, varmdistribusjon om vinteren for å få bort midtspor(vis det i det heletatt er mulig, og trafikken er stor nok), skaderapport. Og sikkert et par bonuser de kommer til å tenke på.

Solcelle virker kun som en dum redundansbonus, hvor poenget var kun å drive mikrochippene og opplysingen/einket som vil bli oppmerking.

Glasset/Krystalen er vel kun for å forske videre på det, da det finnes mye godt gjennomsiktig og hardt.

 

Kanskje hele greia utvikler seg til noe som blir luksusfelt for sykkel og gående for rike europere til slutt, fordi det til slutt koster for mye.

Men ja, solcellene blir elendige, men poenget var jo aldri å bruke veien som kraftverk.

 

Opplysning er ikke mulig. Da de ligger på bakken og dermed vil kreve enda mer effekt enn LED skjermer som allerede er noen kraftsugende beist. Og snøsmelting kan du ihvertfall bare glemme, det krever enormt med effekt og det i en årstid som i tillegg har underskudd på lys.... for å sette det litt i perspektiv så bruker varmekabler for slik snøsmelting i asfalten under kun et enkelt busskur kraft tilsvarende et års strømforbruk til 10-15 boliger.

 

Ja da det finnes mye godt glass, men det er både enormt dyrt og bruker begrensede resurser og bruker masse kraft for å lage det.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opplysning er ikke mulig.

Vinklet speil, nøyaktig som alt annet.

 

Og snøsmelting kan du ihvertfall bare glemme

Jeg tror vi kan glemme snøsmelting for der det faktisk blir vinter. Men: Der hvor saltet tar knekken på snøen alene, vil varmdistribusjon fjerne det verste sporingen i hvertfall.

Problemet er at du må ha en måte å redistribuere varmen. Vis det virkelig er patiske vintere i områdene, er det godt mulig å forhindre isdannelse er nok.

 

For norske forhold? Kun kystområder vil ha tilgang til isdannelsesforhindring.

 

Ja da det finnes mye godt glass, men det er både enormt dyrt og bruker begrensede resurser og bruker masse kraft for å lage det.

?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...