Emancipate Skrevet 17. november 2014 Rapporter Del Skrevet 17. november 2014 Er det noen andre komponenter i en pc som ikke tåler magnetisme enn harddisken? Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 17. november 2014 Rapporter Del Skrevet 17. november 2014 Hvorfor kaster gravide damer opp`?For å få sympati. Nei, det er selvagt fordi de er kvalme. Haha, hvorfor blir de kvalme.. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. november 2014 Rapporter Del Skrevet 17. november 2014 (endret) Er det noen andre komponenter i en pc som ikke tåler magnetisme enn harddisken? Jeg kommer ikke på noen, bortsett fra gamle skjermer. Har du noen gang holdt en magnet inntil billedrøret på en gammel TV eller PC-skjerm? Endret 17. november 2014 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 17. november 2014 Rapporter Del Skrevet 17. november 2014 Det skal forresten VELDIG sterk magnet til for å avmagnetisere en harddisk. De testet det med en laptop i Mythbusters. Måtte opp i industri-grad for å ødelegge harddisken. Altså typen som løfter biler på bilopphøggeri. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 17. november 2014 Rapporter Del Skrevet 17. november 2014 Salgsvarer. Er det produsenten som sender ut mail om at "ja nå kan dere sette disse varene på 30%", eller er det kjeden som setter varene på salg og bestemmer det selv? Det er ofte nye og gamle varer som er på tilbud. Nye varer, det må vel være åpningstilbud fra produsenten eller? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 17. november 2014 Rapporter Del Skrevet 17. november 2014 Råvare kostnad -> Salg fra produsent -> Transport -> Butikk -> Kunde Det er en ting at produsent gir rabatt på varen, for å dra i gang promotering. Det er en annen at butikk drar i gang salg. Vet ikke engang hvordan betalingsrelasjonen mellom butikk, butikkkjeden og produsent er arrangert. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 17. november 2014 Rapporter Del Skrevet 17. november 2014 (endret) Kan bare svare for min egen arbeidsplass, som er en butikk innenfor en "nisje". Det hender stadig at vi får bra priser fra leverandør i tilbudsmailer de sender ut til alle butikker. Det kan være at leverandøren har tatt inn store partier av en vare, som solgte dårligere enn de trodde. Da kan man velge om man vil kjøre tilbud eller om man vil prøve å selge med bedre marginer til ordinær pris. Hvis andre har tilbud på varen, så bør man kanskje matche, litt avhengig av hva slags vare det er snakk om. Ellers kjører man kanskje tilbud på ting som har vært lenge på lager (tenk Lagersalg og Ryddesalg). Omløpshastighet er en vesentlig faktor (man vil at ting skal ligge kortest mulig på lagerhylla, forenklet sagt). EDIT: Leverandør/produsent har i utgangspunktet ikke lov å pålegge butikker å sette opp/ned pris. Endret 17. november 2014 av Knewt Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 18. november 2014 Rapporter Del Skrevet 18. november 2014 Får ABB feire jul? Får han julegaver, julemat og sier noen god jul til han? Eller blir han holdt utenfor alt sånt? 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 18. november 2014 Rapporter Del Skrevet 18. november 2014 Får ABB feire jul? Får han julegaver, julemat og sier noen god jul til han? Eller blir han holdt utenfor alt sånt?Juling, skulle han hatt. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. november 2014 Rapporter Del Skrevet 18. november 2014 (endret) Han får nok feire jul. Fengsler har også julemeny og de gjør neppe unntak for julematen annet enn for allergier, medisinske og religiøse grunner. Fangene får "dagens middag" som i jula naturlig nok vil være en del julemat. Julegaver blir selvsagt sjekket grundig før de gis. Utrolig nok, men han får vist en del positivt oppmerksomhet fra "fans" utenfra. Han får sikkert julekort. Endret 18. november 2014 av Simen1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 18. november 2014 Rapporter Del Skrevet 18. november 2014 Han får så mye fanpost at de som passer på ham blir utslitte og klarer ikke å holde tritt, faktisk. For de må jo lese alt sammen før han får det. Og der står det nok mye rart. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 18. november 2014 Rapporter Del Skrevet 18. november 2014 Hva tjener TVskjermer, videotjenester(f.eks Twitch), og andre på at de har forsinkelse utover tiden det tar å dekode eller sende? Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 18. november 2014 Rapporter Del Skrevet 18. november 2014 Et lite rom for å kunne sensurere eventuelle hendelser som ikke er egnet på skjermen. 1 Lenke til kommentar
Tarzan93 Skrevet 18. november 2014 Rapporter Del Skrevet 18. november 2014 (endret) Her kommer et spørsmål om sofaer og gardiner. Jeg har nettopp kjøpt nye sofa. Jeg vil at den skal holde så lenge som mulig. Har lest litt at de ikke bør stå i sollys. Det er umulig å få til i min leilighet, så jeg dro til KID. Kjøpte gardiner som skal være veldig tette. De stopper ca 85% sollys. Jeg har lest at sollyset kan gjøre fibrene i sofaen dårlige. Jeg har tekstil sofa. Så man kan faktisk forkorte levetiden til en sofa drastisk av å ha den i masse sollys. Den kan også bli bleket. Vil mine gardiner forhindre dette? De er ikke 100%lystette. Jeg kan bytte de til noen som er det, men da må jeg ut med 400kr mer. De jeg har kjøpt er dyre nok fra før. Kanskje dumt sted å poste, men håper dere veit noe om dette. Hvorfor kan sola påvirke fibrene så mye? Edit:postet ny tråd om dette. Ikke farlig om dere ikke veit Endret 18. november 2014 av Robinhood93 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 18. november 2014 Rapporter Del Skrevet 18. november 2014 Twitch er omtrent usensurert pga brukerantallet. Og de gikk over fra å ha 1-2 sek forsinkelse til 30, overgangen 2013 og 2014. Men jeg forstår ikke hva de tjener på, siden det er terabytes med video som må bruke 30 sekunder lengre før det sendes videre. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 18. november 2014 Rapporter Del Skrevet 18. november 2014 Mulig det er caching for å få en mer stabil stream. 1 Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 19. november 2014 Rapporter Del Skrevet 19. november 2014 Opplevde no rart i dag. I går frøys jeg isbiter i sånn plastbrett, i dag våknet jeg opp til denne rare "istappen" som stakk opp av isbiten. Hva har skjedd her? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. november 2014 Rapporter Del Skrevet 19. november 2014 Isbitene fryser utenfra og inn, som et skall som blir stadig tykkere. Det flytende vannet blir sperret inne. Vann ekspanderer når det fryser. Denne ekspansjonen som har presset vann oppover. Av en eller annen grunn har isen vært tynn der tappen står. Isen sprakk som følge av presset innenfra og har lekket veldig sakte ut gjennom hullet etter hvert som ekspansjonen foregår. Tuppen har frosset først og blitt presset oppover. Så har det som lekker ut under frosset og tappen skyves ennå mer oppover. 1 Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 19. november 2014 Rapporter Del Skrevet 19. november 2014 Jepp. Jeg googla og fant ut det samme (heter ice spikes). Men de fleste stedene jeg har lest står det at det er svært sjeldent å se uten å bruke destillert og tilnærmet 100% rent vann. Hvordan jeg har fått til dette da, vet jeg ikke. Dette er rent kranvann. Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 19. november 2014 Rapporter Del Skrevet 19. november 2014 yr.no har publisert en del satelittbilder av jorden tatt om natten slik at man kan se ulike lyskilder: http://www.yr.no/ser-du-lyset-fra-der-du-bor_-1.12048072. Det nederste bildet viser tydelig en del av nordlys-ovalen, men det er også et annet "bånd" av lys i nord som fremstår som en rett linje i denne projeksjonen. Hva er dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå