Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

En ting jeg har lagt merke til siden i sommer (og som har irritert meg like lenge), er at veldig mange sider har fått ett "cookie-banner" første gang man er på siden.

 

Jeg synes dette er veldig mye oftere på norske sider enn på utenlandske, så spørsmålet blir om det er noen "nye" regler/EU-direktiv etc. som gjør at man er nødt til å skaffe tillatelse fra brukeren?

 

Ja, det er et EU-påbud: Link

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var hjemme i helgen og besøkte foreldre. Glemte lommebok med tilhørende førerkort.

 

Oppdaget dette halvveis i den tre timer lange kjøreturen, alene med to småtasser i bilen. Dette var torsdag.

 

Premisset er altså satt.

 

Så er det kontroll i bygda på søndagen, eg fikk heldigvis beskjed om det slik at eg unngikk problemet. Men hvordan fungerer det hvis eg blir tatt i dette tilfellet? Automatisk bot? Ka forventes at eg gjør når eg oppdaget forglemmelsen? Skulle eg snudd? Stoppet og tatt bussen? Fått sendt den i posten? Gitt beskjed til øvrigheten at eg har glemt?

 

Hvordan fungerer det?

Lenke til kommentar

Når svenskene feirer en 101-årsdag, justerer de på bursdagssangen?

 

Nei, sangen har flere vers "som gjør jobben".

I første verset vil de at han/hun skal leve i hundre år, men da man har passert hundre skal man skytes, henges og druknes..

 

Och när han har levat

Och när han har levat

Och när han har levat uti hundrade år!

Ja, då ska han skjutas.

Ja, då ska han skjutas

Ja, då ska han skjutas på en skottkärra fram!

 

http://www.teknikifokus.se/ja-ma-han-leva

Endret av Ronald Ulysses Swanson
Lenke til kommentar

Gå på politistasjonen å få ett midligtidig førerkort om du ikke har førerkortet tilgjengelig. Du får da ett A4 ark signert av en eller annen kar på politiet som bekrefter at du har førerkort og du må ha med annen ID

 

Etter boka er det vei automatisk bot, men politiet kan åpenbart velge selv om de faktisk gir bot, gir advarsel eller lar det gli uten noe som helst.

 

Nærmeste politistasjon kan uansett hjelpe deg. For å være på den sikre siden kan man jo ringe å informere om at man kjører uten førerkortet til politistasjonen også, tipper det går greit da.

Lenke til kommentar

Har hørt om flere som har glemt lappen. De har stort sett fått pålegg om å bytte sjåfør (hvis mulig). De som ikke har hatt muligheten til det har fått pålegg om å kjøre rett hjem, og ikke kjøre igjen før de har fått henta lappen. Det kommer nok veldig an på hvilken politimann du møter. Er de i godt humør, så går det nok bra. Møter du en maktsyk jævel med en dårlig dag er det nok verre.

 

Forøvrig syns jeg det er rart at man fortsatt er pålagt å ha med seg et plastkort. De har jo alle mulige registre til å sjekke at man faktisk har lappen. Greit nok at man må ha med seg ID, men det trenger vel ikke å være et rosa plastkort i tillegg til all annen ID man har med seg?

Lenke til kommentar

Gå på politistasjonen å få ett midligtidig førerkort om du ikke har førerkortet tilgjengelig. Du får da ett A4 ark signert av en eller annen kar på politiet som bekrefter at du har førerkort og du må ha med annen ID

 

Etter boka er det vei automatisk bot, men politiet kan åpenbart velge selv om de faktisk gir bot, gir advarsel eller lar det gli uten noe som helst.

 

Nærmeste politistasjon kan uansett hjelpe deg. For å være på den sikre siden kan man jo ringe å informere om at man kjører uten førerkortet til politistasjonen også, tipper det går greit da.

Det er liksom det. På vei uten førerkortet så må eg kjøre et godt stykke uten førerkortet uansett hvilken vei eg velger å kjøre mot en destinasjon.

 

Kunne selvsagt tatt turen ned på fredagen til lensmannen, hvis de er åpne fredagene da.... Men hva om det var helg? (Vi snakker landsbygda her....)

 

Det var det med å ringe eg tenkte på. At eg da, pga situasjonen med to små barn i bilen, og ikke mulighet til å snu) fikk "tillatelse" til å kjøre resten av helgen mot at eg evt viste lappen når eg kom hjem igjen etter en evt kontroll.

Lenke til kommentar

Noen må vel foreta en betaling innimello?

Er nok slik at det alltid er en netto økning, så lenge de nye kravene som kommer inn er større enn beløpene som nedbetales ser vi aldri noen nedgang på totalen.

 

Edit: Er nok mest for å illustrere, hver gang du laster inn siden begynner beløpet på 36 264 810 302 kr.

Endret av Crowly
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det var det med å ringe eg tenkte på. At eg da, pga situasjonen med to små barn i bilen, og ikke mulighet til å snu) fikk "tillatelse" til å kjøre resten av helgen mot at eg evt viste lappen når eg kom hjem igjen etter en evt kontroll.

 

Ringe å avtale, uansett, er vel strengt tatt det beste.

Eller drite i det og satse på at det går bra/politiet er snille.

 

Hva som faktisk skjer om du blir stoppa er umulig å si da det spørs på politiet på stedet, men strengt tatt skal du ha bot.

Lenke til kommentar

Edit: Er nok mest for å illustrere, hver gang du laster inn siden begynner beløpet på 36 264 810 302 kr.

 

 

Det er bare et script på VGs side ja. Det starter på et tall som oppdateres på serveren en gang imellom, og så legger den til et passe beløp pr. sekund i din nettleser. Når du trykker refresh så går den tilbake til utgangspunktet.

 

Det har ingenting med reelle tall å gjøre. Men tar utgangspunkt i tallet som kommer fram i undersøkelsen VG referer til.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...