Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for info! Jeg trodde jeg gjorde dem en tjeneste ved å rive av all plast fra kartongen.

Hvordan er det med bruskorker, da?

 

 

EDT: I lys av informasjonen under, kommer jeg nok til å fortsette med det.

Eller la plasten sitte fast i kartongen der den er vanskelig å fjerne, men i det minste resirkulere skrukorken som plast.

Bedre at den blir resirkulert, enn at den blir brent for å drive anlegget som fossil energi.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man trenger ikke fjerne korken, og de som gjenvinner ser helst at den er på.

 

http://www.vefas.no/page.jsp?id=54&mid=98

Det står at plastkorka også kan sorteres som plast. Hvis den blir med kartongen så blir den brent (energigjenvunnet). Forbrenningen brukes til å tørke papirfibrene som er i resten av kartongen. Det står ikke hva som skjer når korka sorteres som plast, men i følge en NRK-dokumentar om plastgjenvinning (de fulgte en ketchupflaske) smeltes plasten og blir til nye produkter. Jeg vil tro det er langt bedre for miljøet å tørke papirfiber med ren fornybar norsk vannkraft enn det er å fyre med plast. I forbindelse med plastgjenvinning har jeg hørt at hver kilo gjenvunnet plast sparer 2 kg råolje fra å gjøre samme jobben.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man skal ikke brenne plast i ovnen, det vet alle.

Men det finnes mange plasttyper. Har det noe å si hva slags plast man brenner?

Hvis disse melkekorkene blir brent, kan jeg også brenne dem i vedovnen?

Små mengder som korker, ikke søppelsekker selvsagt.

Er det så skadelig, når disse plasttypene uansett skal brennes på resirkuleringsanlegget?

Hva med plasten rundt en Grandiosa, kjeks og rømmebeger?

 

Man skal selvsagt ikke brenne plast fra leketøy som Barbiedukker. Det er jo forskjellige plasttyper.

 

Jeg tenker ikke bare på gift og forurensning, men også sot og pipebrann.

Må ALL plast bannlyses fra vedovnen?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Unngå plast i vedovnen. Det tar sikkert ikke skade med veldig små mengder, men da er det vel like greit å konsekvent ikke brenne plast. Noen plasttyper, de med klor, avgir veldig giftige gasser og er ikke bra for miljøet.

 

Søppelforbrenningsanlegg er utstyrt med avansert røykbehandling for å skille ut og konvertere de farlige stoffene til ufarlige.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan nøkkelen på husdøra roteres flere runder?

Eksempelbilde jeg fant på nettet:

 

 

Det logiske hadde vært om den bare kan roteres 90 grader.

Horisontal = låst

Vertikal = ulåst

Nøkkelen i hengelåser går jo bare 90 grader.

Har ikke studert hvordan en hengelåssylinder er oppbygd, men en slik sylinderlås som på vanlige husdører kan kun trekkes ut av låsen i en stilling (loddrett) -det er rett og slett en konsekvens av låsesylinderens konstruksjon.

 

http://www.hackcanada.com/ice3/mitlock/index.html

 

Se bildet øverst. De stiftene som sitter i den dreibare delen av sylinderen må ha plass til å bevege seg når nøkkelen skal trekkes ut, og må også presses ned/inn mot nøkkelen for at den skal kunne vris.

 

Det hadde i teorien vært mulig å lage sylindere med dobbelt opp (eller mer) av stifter og fjærer, så nøkkelen kunne tas ut i flere posisjoner, men er en unødvendig komplisering og fordyring.

 

Ved nærmere ettertanke: på hengelåser er det vel gjerne slik at nøkkelen er fjærbelastet, og må holdes i åpne-posisjon (hvor den ikke kan trekkes ut) mens man åpner låsen/hengelåsbøylen. Det er forsåvidt mulig på dørlåser også. Eller varianten hvor man vrir nøkkel 90* mot dørkarmen for å låse, deretter tilbake til loddrett for å ta ut nøkkelen, og vrir 90* bort fra dørkarmen (og tilbake til loddrett for å ta ut nøkkel..) for å låse opp.

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener å ha vært borti noen avissaker (for en del år siden) om plastflasker som ble brukt flere ganger kunne innehold gift/urenheter når dem ble brukt som askebegre. Kan dog tenkes at man har tatt i bruk mer effektive kvalitetssikrings-verktøy/maskiner når man har vasket dem i dag da.

 

Jeg hadde riktig nok ikke flasker i tankene når jeg skrev spørsmålet.

Se heller for dere at man hiver all mulig forskjellig plast i disse sekkene/dunkene man får fra avfallselskapet, og at dette skal det lages ny plastikk av.

Der kan man jo blande PET, PVC, ABS, PP, POM, PLA osv. osv.

Det blir jo ikke noe bra sluttprodukt om du har en ukjent blanding av alle mulige plasttyper. Er det i det store og hele realistisk å sortere forskjellige typer plast fra hverandre i industrielle volum?

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Er det i det store og hele realistisk å sortere forskjellige typer plast fra hverandre i industrielle volum?

Vet ikke. Det jeg derimot vet er at strekkfilm/folie, polypropylen (PP) storsekk, og "hardplast" (som jo kan være mye rart) skal kildesorteres i tre forskjellige fraksjoner.

 

http://www.grontpunkt.no/files/dmfile/Landbruksbrosjyresept2014.pdf

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Brusflasker som blir pantet blir vasket og brukt på ny.

Bortsett fra de nye Coca Cola-flaskene, som er engangs, og laget av en tynnere plast.

 

Hvordan klarer de å inspisere alle sammen? Hva om noen har oppbevart gift i flaska før de pantet den?

Inspeksjonen skjer maskinelt etter vasking og har gjort det de siste ca 40 årene. Det skjer med spesielle kameraer og luktsensorer. Inspeksjonen skjer uhyre mye raskere og mer presist enn det mennesker klarer.

 

Jeg tviler ikke på om de vaskes grundig. Men enkelte giftstoffer er meget kraftige, og det kan være igjen nok til å skade noen.

Eller hvis flasken har vært brukt til motorolje, og smaken henger igjen?

Giftstoffer kan detekteres av avanserte luktsensorer. De registrerer selv svært svake spor av giftige stoffer og andre ting som gjør flaskene ubrukelige.

 

Gjenbruks plasflasker har ofte skraverte firkanter på undersiden flaska. De fungerer som strekkode og forteller om hvor mange ganger flaska har vært brukt. For hver gjenbruk lages det en ny firkant. Etter x antall gjenbruk anses de som utbrukt og går til materialgjenvinning. De flises opp og kan brukes til blant annet fleacepledd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke. Det jeg derimot vet er at strekkfilm/folie, polypropylen (PP) storsekk, og "hardplast" (som jo kan være mye rart) skal kildesorteres i tre forskjellige fraksjoner.

 

http://www.grontpunkt.no/files/dmfile/Landbruksbrosjyresept2014.pdf

Har bare fått en sekk hos avfallselskapet som det står "plast" på. Alt som er plast skal dit, myk, hard, osv.

 

Dette skriver avfallsselskapet om "husholdningsplast"

Husholdningsplast er plastemballasje fra hjemmet, herunder plastflasker, plastesker, folie og bæreposer, kaffe- og chipsposer, CD-cover, plastkanner, plastbokser og blomsterpotter.

Næringslivet har en annen ordning. Der skal det vist sorteres litt grovere. Men man blander fortsatt forskjellige typer.

Lenke til kommentar

 

Næringslivet har en annen ordning. Der skal det vist sorteres litt grovere. Men man blander fortsatt forskjellige typer.

Nå ja, på jobben hivert vi alt av plast i en en sekk akkurat som det gjøres hjemme

 

eller så er det matavfall, rest avfall og papir i hver sine containere

eneste forskjell er at hemme har man en grønn liten boks for glass og metall , det har man ikke på jobben

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...