Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I Norge har man plantet enorme mengder russisk gran. De formerer seg meget raskt, og resulterer i en tett, mørk granskog der det er lite artsmangfold. Grana overtar fullstendig, for det er ikke økonomisk lønnsomt å hugge dem ned for papirproduksjon, som muligens var den opprinnelige planen.

Det er færre bønder, og færre beitedyr.

Dagens landbrukspolitikk er å importere maten billig fra andre land, i stedet for å dyrke den selv i små, ineffektive fjellgårder. Dermed overtar granskauen det som tidligere var beitemark.

 

Å plante fremmede arter (russisk gran i dette tilfellet) er definitivt ikke en fordel.

Det er mye bedre med løvskog, for der er det plass til andre planter, dyre- og fugleliv.

Når gran vokser over alt er det ikke noe særlig artsmangfold.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Sitkagran kommer vel fra nord-amerika. ^

 

Hvorfor er det slik at fokuset på kameraet på mobilen min klarer å få bildet skarpt, men går tilbake til uskarpt igjen. Dette skjer når jeg tar nærbilder. Den klarer ikke å fokusere, men på et punkt under fokuseringssekvensen så er jo bildet helt klart! Hvorfor kan den ikke stoppe der?

Lenke til kommentar

Autofokus er ikke vill gjetting (da hadde det vært mye lettere og raskere å finne riktig fokus med manuell fokus). Autofokus baserer seg på algoritmer for å analysere avstander og hva programmereren i ulike situasjoner tror kamerabrukeren ønsker å ha i fokus. Det gjelder spesielt kameraer med få fokuspunkter og ingen bildeanalyse. Nøkkelordet her er tror. Kamerabrukeren vet selvsagt best selv hva han ønsker i fokus. Kameraer er ikke tankelesere så de har det med å tro feil nå og da. Noen kameraer er tror mer feil enn andre.

Lenke til kommentar

Er det forgrunnen, mellomgrunnen eller bakgrunnen du skal ha i fokus? Jeg regner med du skal ta bilde av noe som ikke er flatt sånn at det finnes mange ulike dybder i bildet. Kameraet prøver så godt det kan å tolke hva folk flest mener bør være i fokus. Når det bommer betyr det bare at du og kameraet tenker forskjellig. Alt kan ikke være i fokus samtidig. Kameraet må velge.

 

Det enkleste er nok bare å bruke manuell fokus, hvis det ikke er knotete på ditt kamera.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Nå tenkte jeg på mobilen, og så vidt jeg vet har ikke den manuell fokus (note2). Jeg mener at den også sliter når jeg tar nærbilder av flate ting, uten flere dybder.

Lenke til kommentar

Når jeg tar nærbilder med telefonen så er det som regel ingen bakgrunn, bare forgrunn (det er jo sjelden jeg prøver å ta bilde av en bie på en blomst med en dyp blomsterengbakgrunn etc med mobilen)

 

Det er også lett å peke på hvor man vil ha fokus, men selv da bommer den.

Det er akkurat dette jeg ikke forstår.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi man aldri tar landskapsbilder, portretter eller lignende med mikroskop. Det er helt andre "regler" for hva man ønsker å ha i fokus.

 

Det finnes riktignok en viss form for autofokus på noen mikroskoper i den betydning at det finnes automatiserte refokuseringsmekanismer som fotograferer en serie med bilder med ulikt fokus og setter de sammen til et bilde med mye dypere fokusområde.

Lenke til kommentar

Her kommer det et spørsmål om melkekartonger fra Tine.

Hvorfor er det så mye enklere å ta vekk hele plastkorken til Litago kartongene, enn tine lettmelk, og helmelk kartonger? Alle er produsert av Tine.

Når jeg skal skylle de får jeg alltid av hele plastkorken til Litagoen, mens den på lettmelken ikke vil av.

Lenke til kommentar

Her kommer det et spørsmål om melkekartonger fra Tine.

Hvorfor er det så mye enklere å ta vekk hele plastkorken til Litago kartongene, enn tine lettmelk, og helmelk kartonger? Alle er produsert av Tine.

Når jeg skal skylle de får jeg alltid av hele plastkorken til Litagoen, mens den på lettmelken ikke vil av.

 

Nå er det mulig jeg tar feil her, men det er to forskjellige løsninger på hvordan korkene festes. Litago er laget for å ristes før bruk, og pappen er hel innenfor frem til man åpner den første gangen. Om du ser etter neste gang så "skjærer" korken et hull i pappen når man åpner den. På melkekartongene er det allerede hull i kartongen, og korken er derfor festet på begge sider av pappen. Antakeligvis for å forhindre lekkasjer ved at korken løsner (på en uåpnet litago kan korken tas av uten at den blir lekk). Melkekartkongene er også i mine øyne enklere å åpne, som kan være en fordel for folk med ulike handicap.

 

 

Hvorfor ta av korken?

 

For bedre kildesortering antar jeg

Lenke til kommentar

 

Her kommer det et spørsmål om melkekartonger fra Tine.

Hvorfor er det så mye enklere å ta vekk hele plastkorken til Litago kartongene, enn tine lettmelk, og helmelk kartonger? Alle er produsert av Tine.

Når jeg skal skylle de får jeg alltid av hele plastkorken til Litagoen, mens den på lettmelken ikke vil av.

 

Nå er det mulig jeg tar feil her, men det er to forskjellige løsninger på hvordan korkene festes. Litago er laget for å ristes før bruk, og pappen er hel innenfor frem til man åpner den første gangen. Om du ser etter neste gang så "skjærer" korken et hull i pappen når man åpner den. På melkekartongene er det allerede hull i kartongen, og korken er derfor festet på begge sider av pappen. Antakeligvis for å forhindre lekkasjer ved at korken løsner (på en uåpnet litago kan korken tas av uten at den blir lekk). Melkekartkongene er også i mine øyne enklere å åpne, som kan være en fordel for folk med ulike handicap.

 

 

Hvorfor ta av korken?

 

For bedre kildesortering antar jeg

 

Herlig. Takk for svar :) Stemmer nok det du sier. Tenkte ikke på det. Glemte at korken skjærer i pappen. Deilig å endelig få svar på det. Lurt, og irritert meg lenge :) God helg. :)

 

 

Hvorfor ta av korken?

For bedre kildesortering :) Det blir til at Litago-korken alltid går av mens melken beholder sin, fordi jeg ikke klarer å få den av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...