Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

 

Fikk da kort og greit til svar at den allerede hadde kjørt mot stedet ganske lenge...

Det har nå vært mange saker i avisen der 112 bedyrer at ambulansen er på vei, igjennom en 20 minutter samtale, når det er 7 minutter til stedet. Bløff og løgn for å roe ned folk, rett og slett. Vanvittig praksis når pasienten kunne vært reddet om innringer hadde fått korrekt informasjon og dermed kjørt pasienten til sykehuset selv på 1/4 avtida.

 

Så..... Pga feil har skjedd, så stemmer disse tingene aldri? Eller stemte det ikke i tilfellet eg fortalte om? Eller hva tenker du på?

 

Ellers enig, og eg har hørt om/opplevd tilfeller der 113 ber innringer kjøre mot ambulansen for å korte ned tiden. Dette avhenger da veldig av tilstanden til pasient og ikke minst innringer. For hadde 113 bedt fyren om å kjøre, fyren er i dårlig mental tilstand, kjører ned et par barn på veien i sin stressede situasjon, så hadde du sittet her og fortalt om hvor vannvittig den praksisen er også.

 

Alltid noe som er galt, og svært få som forteller om de 99,99% av situasjonene der ting fungere aldeles knirkefritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En del av jobben er jo å roe ned både den skadede og innringer, å at du er nedprioritert og ambulansen kommer senere hjelper ikke på med å roe ned noen. Så om man kan pynte litt uten å lyve vil jeg tro dette er best, men de burde kanskje om mulig gi et reelt tidsperspektiv.

 

Aner ikke om de har noe rutiner på det, men antar de har det.

 

Men å si det er ren løgn syns jeg blir feil, riktignok kanskje ikke all info men ikke løgn heller...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha knotet med dette litt har jeg funnet en diffligning på formen

 

chart?cht=tx&chl=P(r) = C \int_0^\infty P(r) r dr

 

Som har en løsning

 

chart?cht=tx&chl=P(r) = C r^{-3}

 

C = 1 bar/jordens radius.

Jeg får ikke løsningen din til å stemme. Kan du forklare hvordan du har kommet fram til den? Og hvorfor integrerer du til uendelig? Burde du ikke integrere fra 0 til jordradiusen? Med C definert slik du har gjort vil heller ikke dette gi trykk som enhet.

Lenke til kommentar

I Sogn og Fjordane er det relativt sjeldent med gate- og husnummer. Ambulansetjenesten er derfor avhengig av nøyaktige forklaringer eller at noen f. eks. går ut i veien og "vinker dem inn". Tror det har vært noen nyhetssaker hvor de har vært nødt til å spørre folk de har møtt på.

Lenke til kommentar

Når du ringer 113 er det minst 2 som hører, en som snakker med deg og en som kaller ut ambulanse og om nødvendig guider eller lar de høre samtalen mellom operatør og innringer. Så, om det virker som om den du snakker med ikke gjør noe, så sitter der en annen person å tar seg av alt slikt :)

Om nødvendig kan flere høre samtalen også.

 

Vet ikke helt hva kilden din på dette er, men da jeg sist ringte 112 var ikke dette tilfellet. Jeg lå bak en person som fyllekjørte, og operatøren snakket periodevis med meg, og periodevis med operativt politi, da ble jeg kuttet i mellomtiden.

 

Dette var riktignok natterstid i en mindre region i Norge, og jeg fikk heldigvis en lokal operatør (jeg var ikke kjent i området) som forsto beskrivelsene mine om "nå kjører jeg forbi NAV/kinoen/Shell" osv for at de skulle finne oss.

 

Politibil stoppet bilen foran meg innen 5 minutter, stor suksess :)

Lenke til kommentar

I Sogn og Fjordane er det relativt sjeldent med gate- og husnummer. Ambulansetjenesten er derfor avhengig av nøyaktige forklaringer eller at noen f. eks. går ut i veien og "vinker dem inn". Tror det har vært noen nyhetssaker hvor de har vært nødt til å spørre folk de har møtt på.

Hjemkommunen (og flere andre kommuner) min innførte for noen år siden at alle hus skulle få gateadresse og husnummer, nettopp for å gjøre det lettere for ambulanser. Vil tro at flere vil følge etter
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva kilden din på dette er, men da jeg sist ringte 112 var ikke dette tilfellet. Jeg lå bak en person som fyllekjørte, og operatøren snakket periodevis med meg, og periodevis med operativt politi, da ble jeg kuttet i mellomtiden.

 

Dette var riktignok natterstid i en mindre region i Norge, og jeg fikk heldigvis en lokal operatør (jeg var ikke kjent i området) som forsto beskrivelsene mine om "nå kjører jeg forbi NAV/kinoen/Shell" osv for at de skulle finne oss.

 

Politibil stoppet bilen foran meg innen 5 minutter, stor suksess :)

Nå skrev jeg 113, ikke 112, som kanskje jobber anderledes.

Ellers er dette funksjonalitet i det nye nødnettet, usikker på hvordan det var i det gamle

 

Min kilde er forøvrig meg selv, har hatt en del tid inne på 113-sentraler og jobber med blandt annet 113 :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Stemmer nok det. Var ikke klar over at det var så adskilt, spesielt regnet jeg med at det var samme på natterstid på mindre steder.

 

Gir vel mening at 113 har rutinen du beskriver. Kan se for meg behov for å veilede førstehjelp eller berolige som politi ikke nødvendigvis har. Det fungerer dårlig med å samtidig samkjøre utrykning

Lenke til kommentar

I Sogn og Fjordane er det relativt sjeldent med gate- og husnummer. Ambulansetjenesten er derfor avhengig av nøyaktige forklaringer eller at noen f. eks. går ut i veien og "vinker dem inn". Tror det har vært noen nyhetssaker hvor de har vært nødt til å spørre folk de har møtt på.

Jeg har selv opplevd at ambulansen har stoppet og spurt meg om jeg vet hvor [pasientens navn] bor.

 

Er det slik at operatørene som jobber på 113 har opplæring i livreddende førstehjelp/veiledning? Jeg erindrer at jeg har hørt at dem bruker å gi veiledning til hva folk skal foreta seg mens ambulansen er på tur.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

 

I Sogn og Fjordane er det relativt sjeldent med gate- og husnummer. Ambulansetjenesten er derfor avhengig av nøyaktige forklaringer eller at noen f. eks. går ut i veien og "vinker dem inn". Tror det har vært noen nyhetssaker hvor de har vært nødt til å spørre folk de har møtt på.

Jeg har selv opplevd at ambulansen har stoppet og spurt meg om jeg vet hvor [pasientens navn] bor.

 

Er det slik at operatørene som jobber på 113 har opplæring i livreddende førstehjelp/veiledning? Jeg erindrer at jeg har hørt at dem bruker å gi veiledning til hva folk skal foreta seg mens ambulansen er på tur.

 

Vet lite om kunnskapskrav og erfaring.

Men, de har en stor perm liggende forran seg til enhver tid med informasjon om haugevis av forskjellige situasjoner. De har f.eks en egen seksjon i permen dykkerulykker, hva som er feil ved hvilke symptomer og hvordan man best mulig behandler disse. Så de er ikke avhengig av å ha detaljkunnskap om alle mulige situasjoner.

 

Og, ja, de gir tips om hva man skal gjøre osv...

Lenke til kommentar

Kan dørene (der mistenkte settes) bak i politibiler låses opp innen ifra?

Ikke når de har mistenkte som sitter der.

 

Det gjelder jo i alle biler at man kan slå av muligheten til å låse opp bakdører innenfra vha barnesikring. Om politiet har enda bedre muligheter vet jeg ikke. Rimeligvis må politiet benytte seg av slike muligheter når det er nødvendig.

Lenke til kommentar

 

Etter å ha knotet med dette litt har jeg funnet en diffligning på formen

 

chart?cht=tx&chl=P(r) = C \int_0^\infty P(r) r dr

 

Som har en løsning

 

chart?cht=tx&chl=P(r) = C r^{-3}

 

C = 1 bar/jordens radius.

Jeg får ikke løsningen din til å stemme. Kan du forklare hvordan du har kommet fram til den? Og hvorfor integrerer du til uendelig? Burde du ikke integrere fra 0 til jordradiusen? Med C definert slik du har gjort vil heller ikke dette gi trykk som enhet.

 

Du har rett angående C. Den skal såklart være 1 bar*jordens radius^3. Å integrere til uendelig heller enn til jordradiusen er en forenkling jeg gjorde. Resten av integralet vil uansett bare være et konstantledd, jeg er mer interessert i hvordan funksjonen utvikler seg enn i konkrete tall. Skal se om jeg får skrevet opp utledningen i løpet av dagen, den var heller back-of-the-envelope, så det er godt mulig at den ikke stemmer.

Lenke til kommentar

Ble akkurat stoppet av en veldedig organisasjon som ville ha meg som fast giver. De påstod at over 90% av pengene skulle gå rett til "barna i Afrika". Dette syns jeg høres rart ut. Jeg gikk sammen med en kamerat som visste hvem fyren i organisasjonen var, og han er visstnok ansatt av et firma som selger alt mulig rart (alt fra faste givertjenester til Canal Digital). Jeg jobba for en del år siden i et telefonselger-firma. Der sa de at pengene vi samla inn for veldedige organisasjoner ble tredelt (i like store deler), med 1/3 til firmaet jeg jobba i for å dekke lønn og adm. 1/3 til adm. i organisajonen og 1/3 til formålet vi samla inn til. Syns det da høres rart ut at de nå klarer over 90%. Noen som vet om han fra organisasjonen nå snakket drit? Har de lov til det?

 

EDIT: forskjellen blir jo at jeg solgte loddpakker, mens det nå var snakk om en fast givertjeneste. Ser jo at det kanskje blir mindre i lønn og administrasjon med en fast givertjeneste, men likevel.

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Ble akkurat stoppet av en veldedig organisasjon som ville ha meg som fast giver. De påstod at over 90% av pengene skulle gå rett til "barna i Afrika". Dette syns jeg høres rart ut. Jeg gikk sammen med en kamerat som visste hvem fyren i organisasjonen var, og han er visstnok ansatt av et firma som selger alt mulig rart (alt fra faste givertjenester til Canal Digital). Jeg jobba for en del år siden i et telefonselger-firma. Der sa de at pengene vi samla inn for veldedige organisasjoner ble tredelt (i like store deler), med 1/3 til firmaet jeg jobba i for å dekke lønn og adm. 1/3 til adm. i organisajonen og 1/3 til formålet vi samla inn til. Syns det da høres rart ut at de nå klarer over 90%. Noen som vet om han fra organisasjonen nå snakket drit? Har de lov til det?

 

EDIT: forskjellen blir jo at jeg solgte loddpakker, mens det nå var snakk om en fast givertjeneste. Ser jo at det kanskje blir mindre i lønn og administrasjon med en fast givertjeneste, men likevel.

Uten å kjenne organisasjonen det gjelder:

Noen organisasjoner får dekket faste kostnader igjennom donasjoner fra noen få givere. Dette vil da dekke administrasjon, og dermed kan penger som samles inn gå til rett formål.

 

Hvor utbredt en sånn modell er vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Jeg tolker i hvert fall bistand som en tjeneste de markedsfører og selger, altså omfattes av markedsføringsloven. Villedende (og direkte løgn i) markedsføring er ulovlig. Påstander i markedsføring må også være dokumenterbare. Ikke nødvendigvis på stående fot eller til en hver forbipasserende som spør, men sender man en seriøs forespørsel skal de som markedsfører det kunne dokumentere påstandene innen rimelig tid. Brudd på markedsføringsloven er straffbart. Normalt i form av bøter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...