Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er jo at det i stor grad er Politiets Data- og Materielltjeneste som bestemmer hva Politiet skal gå med. Men det er jo en del som har valgt å ikke bruke skinnjakken uansett, og heller går med den gule refleksjakka til en hver tid. Skinnjakken ble jo også bestemt at det skulle være uniformen til Politiet for over 20 år siden, og på den tiden var jo skinnjakke "the shit" ;)

Skjønner. Det var moten som bestemte. Tror også beskyttelsen var litt av grunnen. Det må være bedre å bruke skinn enn stoff hvis noe skulle skje.

 

 

Jeg kan tenke meg at skinnjakken kan til en viss grad også beskytte litt mot f. eks. knivangrep. Da spesielt mot kutt, og ikke stikking. Men nå har politiet derimot vester under jakken derimot som også skal beskytte mot tyngre skyts. Derimot er det ikke dumt å kunne ha en tykk skinnjakke som kan beskytte armer hvis man må beskytte seg mot kutting.

 

Ellers er også skinnjakker veldig slitesterke og kan være vanntette hvis de blir riktig behandlet.

Virker logisk :)

Lenke til kommentar

Hvordan klarer politi, ambulanse og brannbil å finne veien til steder de ikke har vært før?

Må de være lommekjent i hele territoriet sitt, eller har de en GPS som er vesentlig bedre enn de du får kjøpt på Elkjøp?

 

Jeg tar som en selvfølge at de er godt kjent på området de skal være ansvarlig for. Men har de en GPS i tillegg, og hva slags?

Lenke til kommentar

Må de være lommekjent i hele territoriet sitt,

Dette er grunnen til at sentralisering av nødsentraler er idiotisk. Det er mye enklere å finne frem når operatørene på sentralen er lommekjent på stedet.

 

Jeg tror ikke de har en bedre GPS, men når både sjåføren, operatøren og innringer samarbeider finner de som regel frem. Sjansen reduseres selvsagt drastisk om en operatør i oslo skal guide en pakistaner i sogn og fjordane til et hus uten gatenavn.

Lenke til kommentar

Det blir data sendt fra sentralen til bilene der de har veldig nøyaktige possisjoner. Mener å huske at de også får opp f.eks oppgang og leilighetsnummer på addresser.

Selve GPS`en er ikke vesentlig bedre, men det er systemet og kommunikasjonen med sentralen som er det meste av forskjellen. På de fleste GPS`er kan du plotte inn koorinater, som i praksis er det som blir gjort om du viste nøyaktig hvor du skulle.

 

Men, ja, totalt sett veldig mye bedre enn de på Elkjøp da det ikke er en frittstående GPS men en som kommuniserer med sentralen og får informasjon fra operatøren der. Operatøren kan også se santidsdata om ambulansene i det samme kartet så operatøren kan om nødvendig også guide ambulansen veldig enkelt.

 

Gjelder for ambulansene ihvertfall, regner med at det er ca likt for både brann og politi. Nå er det en stund siden jeg satt på en AMK-sentral å så de jobbe, men så vidt jeg husker var det sånn.

 

For å gjøre det hele enkelt kan man også se hvor innringer ringer fra på kartet, samt addresse og navn. Posisjon gjelder bare på fasttelefoni, med mobil får man kun sett området/basestasjonen, men med navn og addresse på eier.

 

Så, nei, man trenger ikke være kjent i det hele tatt, men det er jo absolutt en stor fordel...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Har et eksempel på det der. Pappa kjørte taxi på natta i en helg og kom som første bil til en alvorlig ulykke. Bilen lå på taket i grøfta, inntil en fjellvegg. Bildelene lå flere titalls meter unna og sjåføren var ubevisst. Pappa ringer politiet og sier hva som har skjedd, hvem han er, og hvor det er. Når det kommer til "hvor" begynner problemene. Pappa sier at han er mellom "Sted 1" og "Sted 2" på den-og-den veien. Ut fra beskrivelsen vet "alle" fra området ca. hvor det er. Men pappa kom til en operasjonssentral i nabofylket. (I helga har op.sentralen i Kristiansand ansvar for hele Agder, både aust og vest). De ante ikke hvor han var, og måtte ha mer beskrivelse, og ting tok tid. Når de endelig fikk sendt ut en bil hadde det gått ganske lang tid, fordi pappa omtrent endte opp med å gi de en veibeskrivelse fra Arendal Politistasjon til der han var (tipper 2-3 mil unna). Det endte opp med at pappa og en annen sjåfør som kom til stedet måtte begynne å flytte på personen i ulykkesbilen selv, fordi det rant litt bensin og olje. Det bør man jo helst ikke gjøre, med tanke på nakkeskader osv. Det gikk heldigvis bra da. Men jeg syns det er hårreisende at man skal sentralisere op.-sentralene. Ta heller ekstrautgiftene. Min lille rant for dagen.

Lenke til kommentar

Lenge siden dette skjedde, Knewt?

Mellom X og Y bør vanligvis fungere nå om det er f.eks en hovedvei og man informerer om dette. Husk at "ca område" er vanskelig om det er flere veier og steder det kan være. Nå er det ihvertfall en ambulanse på vei til ca området man får opp på kart med en gang det er klart om det er en nødsituasjon eller ikke, selv om man ikke har nøyaktig beskrivelse.

Lenke til kommentar

Det var på en fylkesvei, og det ble det informert om. Mellom X og Y-beskrivelsen her også burde være ganske nøyaktig. Vet ikke hvorfor de ville ha så nøyaktig beskrivelse. Det var i et "utkantstrøk" mellom to forskjellige "bysentre". Usikker på når det skjedde, men vil gjette en 4-5 år siden. Kanskje et par år mer, men ikke mindre, i alle fall.

Lenke til kommentar

Hvordan klarer politi, ambulanse og brannbil å finne veien til steder de ikke har vært før?

Må de være lommekjent i hele territoriet sitt, eller har de en GPS som er vesentlig bedre enn de du får kjøpt på Elkjøp?

 

Jeg tar som en selvfølge at de er godt kjent på området de skal være ansvarlig for. Men har de en GPS i tillegg, og hva slags?

 

I dag har dei fleste utrykningskjøyretøy elektronisk kartverk og GPS, men dette er kun av verdi dersom ein har noke å plotte inn. Frå fasttelefon så får ein opp adressa som det er ringt frå, men frå ein mobil så er det ikkje automatikk i at ein sjekker kvar anropet kjem frå. Ein kan rimelig kjapt finne ut det generelle området basert på basestasjoner, men ein meir nøyaktig posisjon tar tid.

 

Fordelen med dei elektroniske karta er at ein kan plotte inn det meste av posisjonsangivelser, det være seg gårds og bruksnummer, koordinater (alle tre systema), osv.

 

 

Men i stor grad baserer ein seg på ein kombinasjon av "leit og finn" og lokalkunnskap.

Det er ikkje uvanlig at stedsbeskrivelsen er av typen: "følg riksvegen, ta av avkjørselen etter det blå huset. Eg står ved svingen ca 200 meter frå avkjørselen".

I slike tilfeller så må ein rett og slett kjøyre rolig det siste stykket medan alle i bilen speider etter dei oppgitte referansepunkta.

 

GPS og slikt fungerer utmerka i byar og kommuner der gatenavn og nummer er lett å finne, men sjølv om ein får den nøyaktige GPS posisjonen oppgitt så vil det være behov for lokalkunskap. Om ikkje anna for å vite kva slags rute som er best å kjøyre. Ser ein blindt på GPSen så er det lett for at ein forviller seg ut i smale gater, eller møter på gravearbeid eller andre hindringar.

Særlig for politiet som ofte må dekke eit stort geografisk område så kan slike ting være til hinder.

Lenke til kommentar

Høres ut som din far var ganske stresset. Så den nøyaktige beskrivelsen kan nok ha virket veldig bra for han, mens den egentlig ikke var det. Har sett selv de mest erfarne folk surre og rote i kritiske situasjoner og ting kan føles veldig saktegående osv. for de involverte. (sier ikke at din far surret og rotet ?)

 

Saken er at i det øyeblikket din far sa mellom der og der så sendte de ut ambulansen mot dette stedet. Den mer nøyaktige beskrivelsen de bad om var for nøyaktig å guide ambulansen til stedet, men tviler på at bilen tapte noe tid på dette.

 

Var selv oppi en ulykke det eg bokstavelig talt presset en bil av veien med bussen eg kjørte og det er husker var at ting tok en evighet. Ble bla sint på han på 112, gjorde samme feil som din far, fordi de ikke fikk fingeren ut og sendte ambulansen. Fikk da kort og greit til svar at den allerede hadde kjørt mot stedet ganske lenge.... Første de gjorde, sendte ambulanse i retning der eg var.

 

Når saken var over spurte eg de på ambulansen hvorfor de brukte så lang tid ut til stedet, da kikket de bare rart på meg, for de hadde brukt usedvanlig kort tid. Føltes overhodet ikke slik for meg som var midt oppi situasjonen.....

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Når du ringer 113 er det minst 2 som hører, en som snakker med deg og en som kaller ut ambulanse og om nødvendig guider eller lar de høre samtalen mellom operatør og innringer. Så, om det virker som om den du snakker med ikke gjør noe, så sitter der en annen person å tar seg av alt slikt :)

Om nødvendig kan flere høre samtalen også.

Lenke til kommentar

Fikk da kort og greit til svar at den allerede hadde kjørt mot stedet ganske lenge...

Det har nå vært mange saker i avisen der 112 bedyrer at ambulansen er på vei, igjennom en 20 minutter samtale, når det er 7 minutter til stedet. Bløff og løgn for å roe ned folk, rett og slett. Vanvittig praksis når pasienten kunne vært reddet om innringer hadde fått korrekt informasjon og dermed kjørt pasienten til sykehuset selv på 1/4 avtida.
Lenke til kommentar

7 minutter til stedet fra hvor?

Ambulansene står ikke å venter på sykehuset, de er ute å kjører stort sett hele tiden på andre oppdrag, evt bare kjører rundt i sitt område.

Det er begrenset med ledige ambulanser i hvert områder, at ingen var nærmere enn 20 minutter fra ulykkesstedet er ikke usannsynlig om man har uflaks...

Lenke til kommentar

"Er på vei" er ett løst begrep, har ambulansen ett annet like viktig oppdrag først kan man fortsatt si at den er på vei uten at det er løgn 20 minutter er så klart lang tid, men langt ifra sikkert det kunne gått raskere.

"Er på vei" betyr jo ikke nødvendigvis at ambulansen kjører direkte til stedet, etter min mening...

Lenke til kommentar

 

Fikk da kort og greit til svar at den allerede hadde kjørt mot stedet ganske lenge...

Det har nå vært mange saker i avisen der 112 bedyrer at ambulansen er på vei, igjennom en 20 minutter samtale, når det er 7 minutter til stedet. Bløff og løgn for å roe ned folk, rett og slett. Vanvittig praksis når pasienten kunne vært reddet om innringer hadde fått korrekt informasjon og dermed kjørt pasienten til sykehuset selv på 1/4 avtida.

Siden hvermannsen ikke har opplæring, trening eller utstyr til å håndtere skadede personer ville jeg heller ha ventet litt til på ambulansen og heller fått førstehjelp av hvermannsen på stedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...