Emancipate Skrevet 3. november 2014 Del Skrevet 3. november 2014 Spørsmålet går vel egentlig mer på selve plexiglasset, om det avgir noe til safta, inkl. der de er sveiset (og dermed hypotetisk "åpnet") med aceton, ikke selve acetonet. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 (endret) Er det dopapir på glattceller? Endret 4. november 2014 av Tåkelur Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Du får ta deg en tur på byen og krangle med en dørvakt. Så kan du rapportere tilbake til oss. 1 Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Hvis vi hadde et hull som gikk fra den ene siden av jorden til den andre (og hullet hadde vært stabilt), hvordan ville lufttrykket vært avhengig av hvor dypt du gikk? Hva om vi antar konstant temperatur? Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 (endret) Størst ved midten av kloden og avtagende mot trykket ved overflaten. Man hadde fått et hydrostatisk trykk som tilsvarer 1 atm + hydrostatisk trykk av ca 6400 km luftsøyle (radius av jorda).EDIT: Det over er med konstant temperatur. Om man tar med temperaturøkning nedover ville man muligens få en profil omtrent som denne 0 - a - b - a - 0, der a,b >0 og a>b, altså lavere trykk ved kjernen enn på et område på veien pga at tettheten avtar med økende temperatur. For all del: Ikke ta dette for god fisk, jeg spekulerer bare. Endret 4. november 2014 av HansiBanzi Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 (endret) Har du tatt hensyn til at netto gravitasjonskraft er null i sentrum av jorden? Jeg er usikker på hvilken innflytelse det vil ha på trykket. På den ene siden vil ikke luften i sentrum oppleve vekten av luften over, på den andre siden vil det fremdeles være en viss barriere på grunn av trykkgradienten. Endret 4. november 2014 av Han Far Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 I forbindelse med saken om SAS og Bodø lufthavn, http://www.nrk.no/nordland/pa-denne-flyplassen-ma-pilotene-folge-spesialinstruks-for-de-lander-1.12025362 Noen som hvet hva problemet faktisk er? Eller om f.eks er det kun for større fly? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 jeg tipper at dekke er alt for grovt dimisjonert . http://www.an.no/nyheter/article7675077.ece Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 jeg tipper at dekke er alt for grovt dimisjonert . http://www.an.no/nyheter/article7675077.ece grovt dimensjonert betyr vel for stort? Det du mener er at det er for grovt, punktum. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 I forbindelse med saken om SAS og Bodø lufthavn, http://www.nrk.no/nordland/pa-denne-flyplassen-ma-pilotene-folge-spesialinstruks-for-de-lander-1.12025362 Noen som hvet hva problemet faktisk er? Eller om f.eks er det kun for større fly? Dekket er laget med epoxybinding og en grovhet/ruhet på 1,8mm. Det internasjonale kravet (ICAO) er at grovheten skal være maksimalt 1,0mm. Epoxyen gir svært god levetid på rullebanen før reasfaltering. Grovheten gir svært god bremseevne, faktisk for god. Hjulene raspes opp og må byttes unormalt ofte. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 (endret) Har du tatt hensyn til at netto gravitasjonskraft er null i sentrum av jorden? Jeg er usikker på hvilken innflytelse det vil ha på trykket. På den ene siden vil ikke luften i sentrum oppleve vekten av luften over, på den andre siden vil det fremdeles være en viss barriere på grunn av trykkgradienten.Det er tyngdekraften som er opphav til trykkgradienten. I midten der det er i sum null tyngdekraft blir det altså ingen trykkgradient. Ellers så er det sånn at luft er veldig lett komprimerbart (i motsetning til vann), slik at tettheten vil øke nedover mot kjernen. Det vil gjøre at trykket øker mye mer enn lineært med dybden, slik det skjer i vann. Trykket vil antagelig stige med en eller annen potens eller logaritmisk fram til avtagende tyngdekraft gjør seg gjeldende. Tyngdekraften som funksjon av dybde er heller ikke noen enkel kurve. Jordens tetthet varierer i kraftige hopp når man beveger seg fra mantel til ytre og indre kjerne. Slik ser dybdeprofilene til tettheten og tyngdekraften ut: https://en.wikipedia.org/wiki/Gravity_of_Earth#Depth Jeg har ikke svaret på hva trykket i midten ville blitt, men synes det er et interessant spørsmål. Endret 5. november 2014 av Simen1 Lenke til kommentar
Tarzan93 Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Hvorfor går politiet med skinnjakker? Er de polstra slik at de demper støt og slag`? Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Den var vel tenkt å være et symbol og at alle skulle se like ut. Skinnjakka er for varm om sommeren og for kald om vinteren. Står litt om det her: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/politi-hverdagen/politiet-vil-vrake-skinnjakken/a/10148589/ Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Dekket er laget med epoxybinding og en grovhet/ruhet på 1,8mm. Det internasjonale kravet (ICAO) er at grovheten skal være maksimalt 1,0mm. Epoxyen gir svært god levetid på rullebanen før reasfaltering. Grovheten gir svært god bremseevne, faktisk for god. Hjulene raspes opp og må byttes unormalt ofte. < eller > enn 1,0 mm? Forstår ikke hva vei størrelsesforhold går. Og hva det har å si. Eller om det dreier seg om materialhardhet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Det dreier seg om et mål på ruhet. Tenk grovt vs fint sandpapir. For grovt så vil hjulene raspes opp. For fint så blir det for dårlig grep. Lenke til kommentar
Tarzan93 Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 (endret) Den var vel tenkt å være et symbol og at alle skulle se like ut. Skinnjakka er for varm om sommeren og for kald om vinteren. Står litt om det her: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/politi-hverdagen/politiet-vil-vrake-skinnjakken/a/10148589/ De ville rett og slett ha skinnjakker som en del av uniformen, uten noe grunn? Skjønner det er problematisk med temperaturen. Har tenkt selv, at det må være varmt for de om sommeren. Endret 6. november 2014 av Robinhood93 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Jeg kan tenke meg at skinnjakken kan til en viss grad også beskytte litt mot f. eks. knivangrep. Da spesielt mot kutt, og ikke stikking. Men nå har politiet derimot vester under jakken derimot som også skal beskytte mot tyngre skyts. Derimot er det ikke dumt å kunne ha en tykk skinnjakke som kan beskytte armer hvis man må beskytte seg mot kutting. Ellers er også skinnjakker veldig slitesterke og kan være vanntette hvis de blir riktig behandlet. 1 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Nja. Amerikanerne bruker tøy og så vest under. Men norske vil vel være mer beskyttet, men da burde de ikke klage over mobilitet. De kan gå over til tøy. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Problemet er jo at det i stor grad er Politiets Data- og Materielltjeneste som bestemmer hva Politiet skal gå med. Men det er jo en del som har valgt å ikke bruke skinnjakken uansett, og heller går med den gule refleksjakka til en hver tid. Skinnjakken ble jo også bestemt at det skulle være uniformen til Politiet for over 20 år siden, og på den tiden var jo skinnjakke "the shit" Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Noen observasjoner: Hvis vi til første forsøk antar at jorden har helt uniform tetthet vil gravitasjonskraften være lineært avhengig av avstand fra sentrum. Det er stort sett ikke helt på jordet å anta at luft er en idealgass, så massetettheten vil være proporsjonal med trykket. Lufttrykket er summen av vekten til all luften over delt på arealet, så det blir integralet av alt trykket over ganget med . Modellen over bryter sammen ved overflaten (som formodentlig er neglisjerbar siden trykket vil være relativt lavt), så vi nøyer oss med å integrere opp til overflaten og slenge på en bar. Etter å ha knotet med dette litt har jeg funnet en diffligning på formen Som har en løsning C = 1 bar/jordens radius. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå