Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Det er nå likevel en del av øyet , og viktig for øyet

Nei, tårekanalen er mer som en del av nesa.

 

Jeg vet ikke om du noen gang har prøvd å snyte deg, og så pipler det nederst i hjørnet av øyet? Det er lufta som skulle ut av nesa som er blokkert, og trykkes ut igjennom tårekanalen istedenfor.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men den lenken sier, så vidt jeg kan se ingenting om at det gir økt risiko for skade på hornhinnen? Det står bare at noen hadde på seg kontaktlinser i seks måneder uten å ta dem ut og rengjøre dem, og at hun mistet synet pga. det. Det står riktignok at de som bruker kontaktlinser har forhøyet risiko for øyesykdommer, men det står ingenting utover det.
Lenke til kommentar

Men den lenken sier, så vidt jeg kan se ingenting om at det gir økt risiko for skade på hornhinnen?

'A shortage of oxygen can destroy the surface of the epithelial tissue, creating tiny wounds into which the bacteria can easily infect, spreading to the rest of the eye and providing a perfect breeding ground.'

 

Det de snakker om her er altså hornhinna, selv om det ikke står direkte. Linken var bare ment som et eksempel på én ting som kan gå galt.

 

Grunnen til at man går på linsekontroll er for å sjekke at man ikke har fått skade på hornhinna.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Har noen tilfeldige spørsmål her:

Hvorfor øker kroppstemperaturen om man vifter seg selv i et fuktig miljø?

Hvis man har et lukket rom under vann som plutselig begynner å fylles med vann fordi koøyet / utkikksvinduet sprekker, hvorfor vil ikke hele rommet fylles med vann, men bare opp til toppen av vinduet?

Så fremt vinduet ikke er helt på toppen av rommet vil man da få en liten luftboble helt oppe som varer en liten stund.

Hvorfor fylles ikke hele rommet opp når det ligger under vann?

Lenke til kommentar

 

Det er nå likevel en del av øyet , og viktig for øyet

Nei, tårekanalen er mer som en del av nesa.

 

Jeg vet ikke om du noen gang har prøvd å snyte deg, og så pipler det nederst i hjørnet av øyet? Det er lufta som skulle ut av nesa som er blokkert, og trykkes ut igjennom tårekanalen istedenfor.

 

Dere var veldig upresise da det ble spurt om man kunne gråte uten øynene

jeg har aldri opplev at det her kommet luft ut av tårekanalen .

derimot så måtte jeg snute meg hver gan tårende har rent

Lenke til kommentar

 

Hvis man har et lukket rom under vann som plutselig begynner å fylles med vann fordi koøyet / utkikksvinduet sprekker, hvorfor vil ikke hele rommet fylles med vann, men bare opp til toppen av vinduet?

 

Så fremt vinduet ikke er helt på toppen av rommet vil man da få en liten luftboble helt oppe som varer en liten stund.

 

Hvorfor fylles ikke hele rommet opp når det ligger under vann?

Enkelt og greit fordi luften tar plass .

når den så har sluppet blir det mere plass til vannet

 

Det er bar å prøve selv med et tomt glass i oppvaskkummen

Du senker det oppmed ned i vannet , da vil du se at det ikke fylles helt opp med en gang.

du vil også legge merke til at det bobler luft ut av glasset

Endret av den andre elgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke linser gro seg fast på øyet hvis man bruker de feil? Har aldri brukt linser, så ta det med en klype salt. Tror det uansett er snakk om mer ekstreme tilfeller enn en uke ekstra. Men det er vel ikke anbefalt uansett, med tanke på at det faktisk er toukers..

 

Gro seg fast, oi ja det må være ekstreme tilfeller! Nei skjønner.

 

 

 

Hva skjer om man bruker toukerslinser i tre uker? Altså lengre tid enn de "skal".

Ingenting. Bortsett fra at de kanskje blir litt stivere og ubehagelige.

 

 

Kommer dette av bruken eller skjer det av seg selv når de ligger oppi linsevann? I morgen har det gått to uker siden jeg fikk linsene, men har de ikke brukt hver dag siden ikke nødvendig, så er vel brukt maks 5 ganger tenker jeg? Siden tar litt tid og få linser i starten, og hvis jeg slutter med de akkurat når det har gått to uker så er det ofte jeg trenger de før jeg får nye.

 

 

Hva skjer om man bruker toukerslinser i tre uker? Altså lengre tid enn de "skal".

http://www.designntrend.com/articles/16748/20140715/woman-loses-eyesight-after-keeping-her-contact-lenses-in-for-six-months.htm

 

Økt sjanse for skade på hornhinna, økt sjanse for infeksjoner i øyet.

 

 

Ja, utrolig nok sa hu kjerringa på Brilleland at linsen fikk for lite oksygen men ikke nok til å skade... :p

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Det kommer vel gjerne annpå tiden om du tar skade eller ikke, men også selve linsene. Har selv brukt endagslinser helt fint i to dager(sov med dem, våkna opp uten å tenke over at jeg hadde på linser) flere ganger, men har også opplevd å våkne opp med ubrukelige sammenklistra øyne etter å ha sovet med linser, samt at jeg måtte kaste linsene og ta på nye.

 

Så om du ikke har brukt linsene hver dag i to uker, går det nok sikkert fint å drøye det en uke før du bytter til nye. Men absolutt ingen garanti, så klart.

Lenke til kommentar

Ikke noe jeg ville tatt sjansen på. En dag over tiden er uproblematisk, men når er snakk om en uke ville jeg vært forsiktig. Stikk innom optiker og kjøp to pakker med linser ekstra, så har du liggende. Du vil sikkert oppleve at pakken blir forsinket eller at du mister en linse, og da er det trekt å ha en buffer du kan ta av.

Lenke til kommentar

Hva er minuttperioder? Er den en slags enhet som omhandler frekvens og svingninger? Finner ingen info andre steder.

 

Leste i denne kommentaren som omhandler raset i fjellet Mannen:

 

Pressekonferansen er nå over. Sjefgeolog Lars Harald Blikra fra Åknes/Tafjord Beredskap kunne konstatere at sprekkene utvider seg i stadig større hastighet, nå opp mot 20 centimeter i timen.

Samtidig innrømmer han at de ikke blir helt kloke på situasjonen, og derfor ikke vet hvordan ting vil utvikle seg i kveld og natt.

- I dag har det vært vanskelig å tolke fjellet, Vi har målt 30 minuttsperioder til nå, men tar 15 minuttsperoder fra nå, sier sjefgeolog Lars Harald Blikra.

- Det er vanskelig å lese dynamikken der oppe, og vi har ikke noe å sammenligne med her i Norge. Det kan utvikle seg til en ny ekspansjonssfase nå i natt, sier han.

Lenke til kommentar

 

 

Det er nå likevel en del av øyet , og viktig for øyet

Nei, tårekanalen er mer som en del av nesa.

 

Jeg vet ikke om du noen gang har prøvd å snyte deg, og så pipler det nederst i hjørnet av øyet? Det er lufta som skulle ut av nesa som er blokkert, og trykkes ut igjennom tårekanalen istedenfor.

 

Dere var veldig upresise da det ble spurt om man kunne gråte uten øynene

jeg har aldri opplev at det her kommet luft ut av tårekanalen .

derimot så måtte jeg snute meg hver gan tårende har rent

 

 

Alle andre forsto det.

 

Seriøst, er du et troll? Isåfall: god jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...