Ronald Ulysses Swanson Skrevet 25. oktober 2014 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2014 Jeg bor sammen med tre andre og det er litt problemer med benkeplass til alle på kjøkkenet, så jeg har plassert ting som krydder, kaffepulver, havregryn og syltetøy på toppen av mikroen. Den blir brukt en god del. Er det noen farer forbundet med plasseringen over tid ved regelmessig bruk? Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 26. oktober 2014 Rapporter Del Skrevet 26. oktober 2014 Hvordan kan man da få bedre oppløsning med å bruke flere teleskop ? Jeg mistenker at du ser på et teleskop som en komplett enhet som lager bilder, og at man setter sammen ferdige bilder fra mange teleskoper for å få bedre oppløsning. Det er lett å tenke slik, men det blir feil. Teknikken kan sammenlignes med at man har ett kamera med mange linser. Og som nevnt, årsaken er økonomisk, du kan få høyere oppløsning per krone ved å bruke mange små heller enn ett stort. jeg tenkte meg at hver teleskop konsentrerte seg om hver sitt område og så ble det laget et "bilde" ut fra det . dog ikke nødvendigvis et fotografi som man kunne skrive ut Noe annet jeg også tenkte på var at hvor teleskop fikk tildel et lite område det skulle konsentrer seg om en stund , før det så fikke et nytt område , men ikke nødvendigvis område som grenser til det forrige. slik scanner de himmelen selv om det tar lit tid Siden disse teleskopene kun er plaser i en ring så lure jeg da på hvordan de klarer å dekke midten av den tenkte sirkelen ? jeg blir vel nødt å tenke meg at alle teleskopene har et fellelse punkt de dekker , og det punktet er omtrent i sentrum av den store sirkelen , som når man tegner en stor sirkle ved hjelp av mange små sirkler Det er mulig å gjøre det du beskriver, men det gir ikke bedre oppløsning. Det er en helt annen teknikk. Det gir bare et bilde av et større område. Oppløsning er et mål på hvor langt det er mellom pikslene, ikke nødvendigvis hvor mange piksler det er. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. oktober 2014 Rapporter Del Skrevet 26. oktober 2014 Hvordan kan man da få bedre oppløsning med å bruke flere teleskop ? Jeg mistenker at du ser på et teleskop som en komplett enhet som lager bilder, og at man setter sammen ferdige bilder fra mange teleskoper for å få bedre oppløsning. Det er lett å tenke slik, men det blir feil. Teknikken kan sammenlignes med at man har ett kamera med mange linser. Og som nevnt, årsaken er økonomisk, du kan få høyere oppløsning per krone ved å bruke mange små heller enn ett stort. jeg tenkte meg at hver teleskop konsentrerte seg om hver sitt område og så ble det laget et "bilde" ut fra det . dog ikke nødvendigvis et fotografi som man kunne skrive ut Noe annet jeg også tenkte på var at hvor teleskop fikk tildel et lite område det skulle konsentrer seg om en stund , før det så fikke et nytt område , men ikke nødvendigvis område som grenser til det forrige. slik scanner de himmelen selv om det tar lit tid Siden disse teleskopene kun er plaser i en ring så lure jeg da på hvordan de klarer å dekke midten av den tenkte sirkelen ? jeg blir vel nødt å tenke meg at alle teleskopene har et fellelse punkt de dekker , og det punktet er omtrent i sentrum av den store sirkelen , som når man tegner en stor sirkle ved hjelp av mange små sirkler Det er mulig å gjøre det du beskriver, men det gir ikke bedre oppløsning. Det er en helt annen teknikk. Det gir bare et bilde av et større område. Oppløsning er et mål på hvor langt det er mellom pikslene, ikke nødvendigvis hvor mange piksler det er. Da sliter jeg forstå med å forstå hvordan man får bedre dekning med mange små teleskop plassert i en ring kontra et stort et når jeg snakker om dekning så menr jeg detaljer , eller oppløsning som mang også ville ha kalt det Går det an å forklare det med tegninger av området som blir dekket ? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 26. oktober 2014 Rapporter Del Skrevet 26. oktober 2014 Jeg bor sammen med tre andre og det er litt problemer med benkeplass til alle på kjøkkenet, så jeg har plassert ting som krydder, kaffepulver, havregryn og syltetøy på toppen av mikroen. Den blir brukt en god del. Er det noen farer forbundet med plasseringen over tid ved regelmessig bruk? Nei. Metallboksen holder alle mikrobølgene inni ovnen, og mikrobølger er uansett ikke ioniserende, så de vil ikke kunne gjøre andre former for skade. Mikoen kan bli litt varm oppå toppen pga. varmeproduksjon inni under bruk, men har nok veldig lite å si. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 26. oktober 2014 Rapporter Del Skrevet 26. oktober 2014 (endret) Leste på en plakat på apoteket at man skal bytte tannbørste når bustene spriker, men minst 4 ganger i året. Hvorfor minst 4 ganger i året? Endret 26. oktober 2014 av Khaffner Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 26. oktober 2014 Rapporter Del Skrevet 26. oktober 2014 "Selv om tannbørsten kanskje ikke ser så slitt ut, vil den etter tre måneder ha mistet litt av spensten sin og dermed vil den ikke ha optimal rengjøringsevne." Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 26. oktober 2014 Rapporter Del Skrevet 26. oktober 2014 Da sliter jeg forstå med å forstå hvordan man får bedre dekning med mange små teleskop plassert i en ring kontra et stort et når jeg snakker om dekning så menr jeg detaljer , eller oppløsning som mang også ville ha kalt det Går det an å forklare det med tegninger av området som blir dekket ? Hvis de mange små teleskopene dekker det samme området som det ene store blir oppløsningen den samme. Det som avgjør oppløsningen er nemlig den største avstanden mellom punkter som samler inn lys. Siden de mange små teleskopene har et mindre totalt areal enn de store er det likevel nødvendig med en lengre eksponeringstid for å få et like godt bilde. 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 26. oktober 2014 Rapporter Del Skrevet 26. oktober 2014 Bakteriansamling? Lenke til kommentar
Tarzan93 Skrevet 26. oktober 2014 Rapporter Del Skrevet 26. oktober 2014 Leste på en plakat på apoteket at man skal bytte tannbørste når bustene spriker, men minst 4 ganger i året. Hvorfor minst 4 ganger i året? Tror de sier den skal byttes minst 4 ganger i året er fordi det er lettere å huske at den skal byttes hver sesong :)Bytt høst, vinter, vår og sommer Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 27. oktober 2014 Rapporter Del Skrevet 27. oktober 2014 Gråter folk som ikke har øyne? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 27. oktober 2014 Rapporter Del Skrevet 27. oktober 2014 Gråter folk som ikke har øyne?Tårene kommer fra tårekanalene, så det må man tro. Det finnes sykdommer som ødelegger tårekanalene så man ikke får ut så mye tårer. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. oktober 2014 Rapporter Del Skrevet 27. oktober 2014 Gråter folk som ikke har øyne? er det et lurespørsmål ? Du vil vite om man kan gråte uten øyne ? Kan man da gråte uten å felle tårer ? tårene kommer jo fra øynene Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 27. oktober 2014 Rapporter Del Skrevet 27. oktober 2014 tårene kommer jo fra øyneneNei, de kommer fra tårekanalene. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. oktober 2014 Rapporter Del Skrevet 27. oktober 2014 tårene kommer jo fra øyneneNei, de kommer fra tårekanalene. og hvor har du tårekanelene hen ? det er unødvendig å dra et poeng ut fra en unødvendig detalj Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 27. oktober 2014 Rapporter Del Skrevet 27. oktober 2014 og hvor har du tårekanelene hen ? det er unødvendig å dra et poeng ut fra en unødvendig detalj Rett ved siden av øyet. Ikke i det. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. oktober 2014 Rapporter Del Skrevet 27. oktober 2014 og hvor har du tårekanelene hen ? det er unødvendig å dra et poeng ut fra en unødvendig detalj Rett ved siden av øyet. Ikke i det. Det er nå likevel en del av øyet , og viktig for øyet Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 27. oktober 2014 Rapporter Del Skrevet 27. oktober 2014 Tårekanalen er på en måte en del av øyet, men eg tolker Han Far til å snakke om folk uten øyeeple. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 28. oktober 2014 Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2014 Tårekanalen er på en måte en del av øyet, men eg tolker Han Far til å snakke om folk uten øyeeple. Riktig. Jeg snakker om folk som har mistet øynene i en ulykke eller ved kirurgi, og hvorvidt de faktisk fortsetter å gråte. Ikke bare om de er fysiologisk i stand til det, men om det i praksis skjer. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 28. oktober 2014 Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2014 Har en kjenning med et glassøye. Han må tørke "tårer" hele tiden. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 28. oktober 2014 Rapporter Del Skrevet 28. oktober 2014 Dette er jo egentlig ikke noe å diskutere en gang.. Folk uten øyer eller med glassøyer kan fortsatt gråte, fordi (som allerede er påpekt flere ganger her) tårekanalene ikke er en del av øyeeplet. Og ja, det skjer i praksis og de er i fysiologisk stand til det. Selvfølgelig finnes det sikkert unntak, med folk som har fått ødelagt både øynene og områdene rundt, ville jeg tro. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå