Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Hvordan kan man da få bedre oppløsning med å bruke flere teleskop ?

Jeg mistenker at du ser på et teleskop som en komplett enhet som lager bilder, og at man setter sammen ferdige bilder fra mange teleskoper for å få bedre oppløsning. Det er lett å tenke slik, men det blir feil. Teknikken kan sammenlignes med at man har ett kamera med mange linser. Og som nevnt, årsaken er økonomisk, du kan få høyere oppløsning per krone ved å bruke mange små heller enn ett stort.

Endret av Han Far
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor en kjendis er på ferie, spiser mat osv er vel neppe i "offentlig interesse", men kjendiser har nok ett elsk/hat forhold til paparazziene da en (stor?) del av kjendisenes markedsverdi er knyttet til hvor aktuelle de klarer å holde seg i mediebildet. Så lenge de ikke krenker privatlivet for mye så kan det være at kjendisene ikke bryr seg så mye fordi verdien av oppmerksomheten er viktigere.

Lenke til kommentar

Hvor en kjendis er på ferie, spiser mat osv er vel neppe i "offentlig interesse", men kjendiser har nok ett elsk/hat forhold til paparazziene da en (stor?) del av kjendisenes markedsverdi er knyttet til hvor aktuelle de klarer å holde seg i mediebildet. Så lenge de ikke krenker privatlivet for mye så kan det være at kjendisene ikke bryr seg så mye fordi verdien av oppmerksomheten er viktigere.

Så det du mener er at kjendiser ikke bryr seg så mye om at bilder blir publisert av dem uten tillatelse, fordi kjendisstatusen er viktigere? Det gir mening at de tjener på at bildene blir publisert.

Husker Kate i "John and Kate pluss 8" var veldig irritert på de.

Har kjendiser samme rettighetene som oss andre? Eller er det at bilder blir tatt uten tillatelse. baksiden av medaljen når det kommer til kjendisstatusen?

Lenke til kommentar

Det er kun antagelser fra min side, men ja, kjendisstatusen og å holde seg aktuell i rampelyset er viktig for mange for å sikre seg jobb og/eller gode (fremtidige) inntekter (nok publikum til konserter, (teater) forestillinger, filmer osv). Er lenge siden f.eks. Hollywood innså at stjerner i filmer lokker flere personer til å se filmen, derfor får de mest kjente best betalt. Synker stjerne statusen synker beløpet man kan kreve for en rolle. Hvordan opprettholder man stjerne statusen? En måte er å holde seg aktuell i media, og da bør man nok ikke stoppe alle bilder som er tatt uten tillatelse.

Loven er lik for alle, så en kjendis skal ha samme rettigheter som deg og meg. Er nok noen unntak for offentlige personer som politikere, næringslivstopper, kjendiser osv, men det vet jeg ingenting om. Lovdata.no er nok ett fint sted å begynne å lete :)

Lenke til kommentar

Det er kun antagelser fra min side, men ja, kjendisstatusen og å holde seg aktuell i rampelyset er viktig for mange for å sikre seg jobb og/eller gode (fremtidige) inntekter (nok publikum til konserter, (teater) forestillinger, filmer osv). Er lenge siden f.eks. Hollywood innså at stjerner i filmer lokker flere personer til å se filmen, derfor får de mest kjente best betalt. Synker stjerne statusen synker beløpet man kan kreve for en rolle. Hvordan opprettholder man stjerne statusen? En måte er å holde seg aktuell i media, og da bør man nok ikke stoppe alle bilder som er tatt uten tillatelse.

Loven er lik for alle, så en kjendis skal ha samme rettigheter som deg og meg. Er nok noen unntak for offentlige personer som politikere, næringslivstopper, kjendiser osv, men det vet jeg ingenting om. Lovdata.no er nok ett fint sted å begynne å lete :)

Tusen takk for et utfyllende godt svar :)

Dette hjalp veldig. Er mye klokere nå, og jeg kan endelig legge saken død.

Du aner ikke hvor deilig det er å få svar på det. Har googla det mange ganger i flere år, men aldri fått noe ordentlig svar på det. Synes ditt svar var veldig godt gjennomtenkt, og logisk. :D

Lenke til kommentar

Er jo også fare for å bli for mye eksponert. At folk blir lei.

Og de aller gjeveste skuespillerne i hollywood er rimelig mediesky. Stiller ikke opp på intervjuer/talkshows o.l.

Det som bestemmer lønnen for en film er nok heller hvor mye deres tidligere filmer dro inn i fortjeneste, enn hvor mye de frekventerer i media.

Lenke til kommentar

Hva heter en slik klemme:

klemme.jpg

Den er lik på baksiden som på forsiden

På engelsk eller norsk.

Så jeg kan finne den på e-bay eller en eller annen jernvarehandel her.

(jeg trudde det het toe-clamp, edge-clamp eller angle-vice, men etter bildene jeg finner på det så er det tydeligvis ikke det)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Jetstrømmer. Vi har jetstrømmer som strekker seg rundt jordkloden. Fly vil søke seg mot disse hvis man får medvind, som kan drastisk redusere drivstoff- og tidsforbruk. Det er den nordlige polare jetstrømmen som er mest aktuell, siden man finner den ved lavere høyder enn andre jetstrømmer.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Google maps har fått en fin funksjon for å måle avstanden - bare høyreklikk på punktet du vil måle fra, velg 'Mål avstanden' i menyen som kommer frem, og venstreklikk på stedet du vil måle avstanden til. Denne funksjonen måler den korteste avstanden, og hvis man da måler mellom f.eks. Amsterdam og Seattle ser du at det blir en tydelig bue på det flate kartet slik at flyet altså må over både Island og Grønland.

I tillegg kommer det punktet Quote trekker frem om jetstrømmer som gjør at flyene kan skaffe seg ekstra medvind ved fornuftig rutevalg. Jeg var en gang i Mexico, og da viste monitoren på flyet 1000 km lengre rute til Mexico enn hjem igjen. Denne forskjellen skyldes garantert at de valgte rute i forhold til vind-systemene.

Lenke til kommentar

Hva heter en slik klemme:

Den er lik på baksiden som på forsiden

På engelsk eller norsk.

Så jeg kan finne den på e-bay eller en eller annen jernvarehandel her.

(jeg trudde det het toe-clamp, edge-clamp eller angle-vice, men etter bildene jeg finner på det så er det tydeligvis ikke det)

Lignet på en versjon av eagle clamp som brukes for å feste ting på bjelker i tak etc. Plateklyper osv.

Finnes i mange versjoner.

https://www.google.no/search?q=eagle+clamp&espv=2&biw=1656&bih=857&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=2_xHVOndG8KvygOs_oHQBg&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=eagle+clamp&imgdii=_

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Når du holder glasset rett, treffer ølet bunnen av glasset. Det gir et maksimalt støt og maksimal fallhøyde. Og det skaper skum. Når du holder glasset skrått, oppnår du tre ting:

1. Fallhøyden blir mindre, fordi ølet treffer høyere opp på siden av glasset.

2. Ølet treffer glasset i en vinkel, istedet for flatt, det forandrer litt vinkel og fortsetter nedover siden av glasset. Dermed blir støtet mindre.

3. Overflaten på det ølet du alt har helt oppi blir større. Dermed blir kullsyren sluppet ut over en større flate.

Geir :)

• Liker 4
Lenke til kommentar

Når du holder glasset rett, treffer ølet bunnen av glasset. Det gir et maksimalt støt og maksimal fallhøyde. Og det skaper skum. Når du holder glasset skrått, oppnår du tre ting:

1. Fallhøyden blir mindre, fordi ølet treffer høyere opp på siden av glasset.

2. Ølet treffer glasset i en vinkel, istedet for flatt, det forandrer litt vinkel og fortsetter nedover siden av glasset. Dermed blir støtet mindre.

3. Overflaten på det ølet du alt har helt oppi blir større. Dermed blir kullsyren sluppet ut over en større flate.

Geir :)

Og da er det neste spørsmålet, hva er den optimale vinkelen?

Jo større avvik fra horisontalen, jo mer kan fallhøyden reduseres og dessuten økes overflaten mer. Men det gir også en større vinkelforandring for ølet som faller ned og skal fortsette langs siden av glasset.

Magefølelsen min sier at 45 grader burde være bra, men jeg tror faktisk dette er for komplisert system til å stole på magefølelsen.

Lenke til kommentar

Den optimale vinkelen er den som gir minst turbulens. Vinkelen vil variere med fallhøyden. Stor høyde = nesten loddrett vinkel. Akkurat som vannskikjørere vil lande nesten horisontalt, mens ekstremskikjørere som skal ned stup vil lande i svært bratt snø.

Når ølet renner ned langs siden av glasset så vil det før eller siden treffe 90-graderen mot bunnen. Da er det en fordel at ølet har rent et stykke slik at hastigheten fra det frie fallet reduseres av friksjon mot glassveggen. Hastigheten er altså størst ved treffpunktet og avtar når det renner videre ned i glasset. Vinkler man det for horisontalt oppstår turbulens i stedet for moderat hastighetsreduksjon.

Litt spekulasjon fra min side, men jeg antar at hvis man roterer glasset samtidig så vil støtet fra ølet som når bunnen bli mindre fordi bevegelsen til ølet ikke går vinkelrett mot bunnen, men treffer på skrå. Det tror jeg forlenger den laminære strømningen, gir mindre turbulens og mindre skum.

Når det er sagt så synes jeg skum er godt. Passe mengde skum :)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...