Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Fordi lastebilene som oftest har tvillinghjul, og man søker som regel å plassere hjullagrene ganske sentralt i felgen. Et smalt hjul må derfor ha en del utstikkende deler, mens et bredt hjul får lang avstand fra lageret og ut til ytterkant på felgen. Det vil også gi mer styrke til felgen å ha et mer sentralt plassert festepunkt for hjulet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Promille? Man kan bli tatt på en del tester for heroin o.l med moderate mengder valmuefrø innabors, aldri hørt om promille.

AtW

Det har du selvsagt rett i. Jeg brukte "promillekontroll" som folkelig begrep da, selv om jeg vet det finnes apparater for å måle andre stoffer.

Lenke til kommentar

Jeg tror maskinering, transport og påslag i mellomledd dominerer utprisen på begge de to. Materialprisen har antagelig veldig lite å gjøre med utprisen. Du kan for eksempel prøve å regne på kiloprisen for tannpirkere vs ved og knappenåler vs 1000 tonn rustfritt stål fra stålverk. Jeg blir overrasket om materialprisen utgjør mer enn 1% av utprisen.

Lenke til kommentar

Vet ikke noen kan svare på dette, eller om der er noe fornuftig svar heller:

Hvorfor er det sånn at enkelte uker er så mange spesielt opptatt av at det er helg, mens andre uker blir nesten ikke noe nevnt?

Sånn har det vært i dag, eller er det i dag. Folk overalt er så glade og markerer dette i dag. Hvor jeg enn er innom, enten det er på nettet eller i virkeligheten. Så snakker man om dette med helgen så spesielt denne fredagen. Rart :hmm:

Lenke til kommentar

Vet ikke noen kan svare på dette, eller om der er noe fornuftig svar heller:

Hvorfor er det sånn at enkelte uker er så mange spesielt opptatt av at det er helg, mens andre uker blir nesten ikke noe nevnt?

Sånn har det vært i dag, eller er det i dag. Folk overalt er så glade og markerer dette i dag. Hvor jeg enn er innom, enten det er på nettet eller i virkeligheten. Så snakker man om dette med helgen så spesielt denne fredagen. Rart :hmm:

Eg kan ikkje seie å ha merka så mykje til dette fenomenet, men det kan nok tenkast at det er lokale forskjeller ute å går.

Men primært så trur eg det er to ting som gjer at ekstra mange gler seg til det blir helg ei bestemt helg.

For det fyrste har nok værmeldinga ein del å seie, mange vil tilbringe helga utandørs og då er det sjølvsagt ekstra stas om været er fint.

I tillegg vil nok lønningsdagen ha betydning, det er nok mange gler seg til å kose seg litt ekstra den fyrste helga etter lønnsutbetalinga.

I tillegg vil sjølvsagt andre omliggande omstendigheter kunne påvirke kor mykje folk lengter etter helga.

Nok ein gong vil været ha betydning, om det har regna og vært grått heile veka så er nok stemninga litt ekstra nedtrykt slik at det blir ekstra fint med frihelg.

Eg vil også tru at nyheitsbildet vil kunne ha betydning, med mykje triste/dårlige nyheiter på TV/radio/aviser så vil nok dette påvirke sinnsstemninga til befolkninga, mykje på samme måte som at folk blir påvirka av reklame utan at dei veit det sjølv.

Lenke til kommentar

http://www.hardware.no/artikler/dette-teleskopet-skal-se-tilbake-til-universets-begynnelse/164400

Også så jeg en kommentar som jeg ville ta videre her:

Kan man se en knappenål på månen med dette teleskopet? Jeg antar at svaret er nei. Hvorfor?

Altså, med disse teleskoper så kan man se LANGT unna, men ikke detaljene på månen? Hørtes sprøtt ut, må være en grunn til dette.

Er det noen som vet litt svar?

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at valmuefrøene er i slekt med opiumsvalmuer, og at man i store doser kan få positive resultater på enkelte tester av narkotiske stoffer.

Derimot kan man i teorien få ekstremt små utslag på alkohol etter å ha spist gjærbakst.

Valmuefrø er ikke bare i slekt med opiumsvalmuen, de kommer fra opiumsvalmuen.

Lenke til kommentar

http://www.hardware.no/artikler/dette-teleskopet-skal-se-tilbake-til-universets-begynnelse/164400

Også så jeg en kommentar som jeg ville ta videre her:

Kan man se en knappenål på månen med dette teleskopet? Jeg antar at svaret er nei. Hvorfor?

Altså, med disse teleskoper så kan man se LANGT unna, men ikke detaljene på månen? Hørtes sprøtt ut, må være en grunn til dette.

Er det noen som vet litt svar?

Det virker som om forutsetningene for spørsmålet er en antakelse. Kanskje best å sjekke om antakelsen stemmer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...