Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Lunte og flint holder relativt lenge, men jeg har erfart at bensinen brenner fort opp. Dessuten evaporerer bensinen etter ganske kort tid, så lighteren kan ikke ligge i mange uker.

 

Vanlige gasslighetere mener jeg er bedre, fordi de holder lenge, og også brenner hvis en tilter lighteren opp ned. Zippo kan ikke brukes opp ned, og ikke på siden. Det er derfor umulig å tenne stearinlys, og parafinlamper.

Zippo er nok for syns skyld, og duger strengt tatt ikke til noe annet enn å tenne sigaretter, men det er jo stilig.

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lunte og flint holder relativt lenge, men jeg har erfart at bensinen brenner fort opp. Dessuten evaporerer bensinen etter ganske kort tid, så lighteren kan ikke ligge i mange uker.

 

Vanlige gasslighetere mener jeg er bedre, fordi de holder lenge, og også brenner hvis en tilter lighteren opp ned. Zippo kan ikke brukes opp ned, og ikke på siden. Det er derfor umulig å tenne stearinlys, og parafinlamper.

Zippo er nok for syns skyld, og duger strengt tatt ikke til noe annet enn å tenne sigaretter, men det er jo stilig.

Takk. Må jo se litt kult ut :cool:

Lenke til kommentar
En liten ting jeg har gått og fundert på :hmm: I f.eks. Amazonas driver de innfødte jakt med forgiftede piler, hvordan kan de da spise dyret etterpå? Er ikke dyret forgiftet?

 

det skjerer et stykke på x * xcm rundt der pila traff før det har spredt seg så mye

 

 

trur jeg så det på et program en gang

Dessuten er magesyre ganske tøffe saker, du skal se at mange stoffer som er dritgiftige å få i blodomløpet blir fullstendig harmløse når det er forbi magen...

(hadde vel uansett valgt å skjære bort en bit ;) )

Lenke til kommentar
Koster det penger å produsere penger? evt er det biligere?

 

Mener du blir det brukt 10 kr på å produsere en tier? / er tiern verdt de metalene den er lagd av?

 

Er usikker, men før var det ihvertall det, tviler på at hundrelappen er verdt hundre kr i materliale.

 

Edit:

 

tror de myntene som er verdt sin vekt heter bulletin coins elns, googel it.

(fikk nettopp en mynt i 24karats gull som er en sånn bulletin coin)

Kanskje du mener bullion? http://en.wikipedia.org/wiki/Gold_coin#Bullion_coins

I noen land er det ulovlig å eie gull i form av barrer men lovlig hvis gullet er i form av mynter. Derfor bullion coins (også høres det litt tøft ut med gullmynter da)

 

Moderne mynter har med noen få unntak langt høyere pålydende verdi enn metallverdi. Tror den gamle 10-øren faktisk hadde en metallverdi nær pålydende da den ble tatt ut av sirkulasjon. Har ca 4 never av dem liggende et sted...

Lenke til kommentar
En liten ting jeg har gått og fundert på :hmm: I f.eks. Amazonas driver de innfødte jakt med forgiftede piler, hvordan kan de da spise dyret etterpå? Er ikke dyret forgiftet?

I tillegg til det som tidligere er sagt så kan muligens giften til pilespissfrosken nøytraliseres av varmebehandling: Koking/steking av byttet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...