Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1. Hvor mye energi (watt) avgir et menneske?

2. Kan befolkningsøkningen i verden faktisk være stor grunn til global oppvarming? (blir kanskje litt spekulasjon, men..)

1. Det kommer jo helt ann på hva det mennesket gjør, og hvilken fysisk form det er i.

2. Den globale oppvarmingen skyldes vel økte klimagass utslipp (CO2, Metan o.l.), greit nok at mennesket slipper ut CO2, men jeg tror nok ikke det skyldes mennesket i seg selv.

Lenke til kommentar
1. Det kommer jo helt ann på hva det mennesket gjør, og hvilken fysisk form det er i.

2. Den globale oppvarmingen skyldes vel økte klimagass utslipp (CO2, Metan o.l.), greit nok at mennesket slipper ut CO2, men jeg tror nok ikke det skyldes mennesket i seg selv.

 

Joda, men si at det for 200 år siden fantes 4.5 milliard mennesker som avgir 100watt hver. Dette blir da 450 milliarder watt.

Om vi da har økt befolkningen med ytteligere 2 milliarder mennesker så vi nå har 6.5 milliard mennesker vil vi jo avgi 650 milliarder watt. Dette er jo da en økning på 200 milliarder watt eller 3.33 milliarder 60 watts lyspærer.

 

Jeg vil nå påstå at dette utgjør ganske mye av de påståtte 2 celcius som verden har blitt varmere

Lenke til kommentar

Vi avgir ca 60W.

 

«Hvis CO2-utslippene må begrenses, kan vi like gjerne slutte å puste»

 

Alle organismer (bortsett fra enkelte bakterier) puster ut karbondioksid. Dette betyr imidlertid ikke at vi bør slutte å puste (selv om vi hadde kunnet det). Alt karbondioksidet som vi puster ut, kommer fra karbonholdige forbindelser som vi har tatt opp gjennom næringen (karbohydrater, fett eller proteiner). Denne næringen stammer fra planter. (Hvis den stammer fra dyr, har disse i sin tur fått næringen direkte eller indirekte fra planter.) Når planter produserer karbohydrater, forbruker de nøyaktig like mye CO2 som vi puster ut når kroppen vår senere forbrenner de samme karbohydratene. Vårt åndedrett inngår altså i karbonkretsløpet, der det til enhver tid produseres like mye som det forbrukes.

 

CO2 fra fossile energikilder er ikke problematisk fordi det på noen måte er forskjellig fra annet CO2, men fordi det ikke finnes noe CO2-opptak som kompenserer for utslippene.

Lenke til kommentar
Koster det penger å produsere penger? evt er det biligere?

 

Mener du blir det brukt 10 kr på å produsere en tier? / er tiern verdt de metalene den er lagd av?

 

Er usikker, men før var det ihvertall det, tviler på at hundrelappen er verdt hundre kr i materliale.

 

Edit:

 

tror de myntene som er verdt sin vekt heter bulletin coins elns, googel it.

(fikk nettopp en mynt i 24karats gull som er en sånn bulletin coin)

Endret av DiscoBoB
Lenke til kommentar
Hvis man hopper i en buss eller tog eller hvilken som helst farkost. Vil man da lande lenger bak i bussen? Siden man hopper opp og mens man er i luften så fortsetter bussen rett fram, mens du står helt stille i luften.

Nei du vil lande på plassen så sant bussen kjører med kostant fart og ikke svinger mens du er i lufta

du står ikke stille i lufta.

Lenke til kommentar
Men hvis jeg f.eks. står helt bakerst på taket til bussen og hopper opp. Så vil jeg vell ikke lande på bussen igjen? Gjelder ikke det samme når jeg står inne i bussen?

 

Hvis du står på taket vil luften gjøre at du dyttes bakover, mens dersom du står inni bussen vil luften i bussen ha samma fart som bussen og du vil derfor hoppe mer eller mindre rett opp og ned.

Lenke til kommentar

Når du er inne i bussen/toget er du i et lukket system hvor alt beveger seg like raskt. Derfor vil alt ha samme relative hastighet i forhold til bakken og når du hopper vil ingenting skje (gitt at farten er konstant når du hopper).

 

Tenk deg at du hopper inne i et fly. Vil du da fly laangt bak i flyet akkurat når du hopper, siden flyet reiser raskt fremover? Det ville i så fall vært veldig problematisk å .. befinne seg på et fly. ^^,

 

Men, når du står på taket til bussen og hopper, vil lufta som kommer mot deg slå deg av. Om du derimot hopper på bussen i vakum slik at ingenting kan rive deg av, ville det vært akkurat det samme som om du hoppet inne i bussen.

 

 

Mener dette skal bli rett, men brøl ut noen om det jeg skriver her er riv ruskende ravsete galt. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Eg kjende ein feminist ein gong i tida som sa at hjartet sin modell var ei kvinnerumpe :p Hjartet som symbol på kjærleik kjem frå kjærleikguden Afrodite som var ei kvinne. Kan ikkje gje nokon kjeldar førebels, men det er berre noko eg har høyrt frå ho. Ho var litt arg på nett det :p

 

Haha, har nynorsk-evnone mine i fullgod stand! :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...