Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det er kun stråling som er farlig i etterkant. Ingen kan oppholde seg i området på lang tid etterpå, og alle dyr som oppholder seg i området blir radioaktive. Vi spiser dyr, dyr spiser dyr, så det sprer seg langt ut over selve området.

Det kan også komme radioaktivt nedbør som enten kan lande på oss så vi tar skade av det, eller i skogen så dyr tar skade, eller i vann så fisk tar skade.

 

Det er kort og godt strålingen og spredningen av denne som er farlig.

 

Stråling kan føre til mutasjoner, spesiellt hos nyfødte barn. Mutasjoner fører også til økt kreftfare. I værste fall dør man som en direkte konsekvens av selve strålingen om man får høy nok dose av det. I tjernobel er det først de siste årene mulig å ta en guidet tur en periode der uten nevneverdig risiko. Å f.eks bo der ville blitt alt for mye stråling. Å sove over ville vært lenge over det som regnes som forsvarlig.

Lenke til kommentar

Er det en grunn til at produsenter velger å ikke ha avknapp? Er det ikke skadelig for maskinen å stå på konstant?

Så lenge det ikke er bevegelige deler som er påslått så har det ikke særlig mye å si. Levetidsreduksjonen er neglisjerbar. Sagt på en annen måte, det finnes mye elektronikk fra 70-tallet som fortsatt fungerer i daglig bruk.

For nyere, såkalte smart-tver så er det tenkelig at det er en fordel at dem ikke blir helt avslått mtp. oppstart og avslutting av operativsystemet.

Endret av Nedward
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For nyere, såkalte smart-tver så er det tenkelig at det er en fordel at dem ikke blir helt avslått mtp. oppstart og avslutting av operativsystemet.

 

 

Javel det er det ja?. Ja nå er det LG tv-et mitt 8 år gammelt da, og er vel ikke "smart TV". Det er et vanlig HD lcd 37 " tv. Har slått det av altså med bryter på spenningsvern alle tiden, og det fungerer hvertfall bra enda.

 

Men det er er jo et litt interessant spørsmål, hvis nyere T v helst skal stå med strømmen på. Operativsystem i TV? Har ikke fulgt særlig med nyere tid. Men det nærmer seg jo nytt tv.

Betyr det at Pc -er også bør være med strømmen på sånn?

 

Men ellers har jeg hørt flere sagt, at det er temmelig brannfarlig å la Tv-er stå i standby. At strømmen bør slås helt av. Men det var kanskje bare før det?

Det er hvertfall grunnen til at jeg har valgt å slå av helt alt pr spenningsvernbryter. Ser ikke ut som noen apparater har fått problem pga det, men..

Lenke til kommentar

 

For nyere, såkalte smart-tver så er det tenkelig at det er en fordel at dem ikke blir helt avslått mtp. oppstart og avslutting av operativsystemet.

Javel det er det ja?. Ja nå er det LG tv-et mitt 8 år gammelt da, og er vel ikke "smart TV". Det er et vanlig HD lcd 37 " tv. Har slått det av altså med bryter på spenningsvern alle tiden, og det fungerer hvertfall bra enda.

 

Men det er er jo et litt interessant spørsmål, hvis nyere T v helst skal stå med strømmen på. Operativsystem i TV? Har ikke fulgt særlig med nyere tid. Men det nærmer seg jo nytt tv.

Betyr det at Pc -er også bør være med strømmen på sånn?

 

Nå tenkte jeg ikke på slitasje da, tenkte mer på at det tar tid å starte opp et OS, koble seg på nett osv. Står apparatet i stand-by går dette kjappere.

 

Men ellers har jeg hørt flere sagt, at det er temmelig brannfarlig å la Tv-er stå i standby. At strømmen bør slås helt av. Men det var kanskje bare før det?

Det er hvertfall grunnen til at jeg har valgt å slå av helt alt pr spenningsvernbryter. Ser ikke ut som noen apparater har fått problem pga det, men..

Vet ikke hva du mener med "temmelig brannfarlig".

Tanken er at det kan oppstå en feil i apparatet og at man vil minimalisere sjansen for at feil oppstår.

Hvis man ser på brannstatistikker så vil man oppdage at noe slik som 21% av alle boligbranner har "elektisk årsak" altså teknisk feil, 19% feil bruk av elektrisk utstyr og 17% med ukjent årsak (der man antar at en andel elektriske tilfeller gjemmer seg).

 

TV-apparater sto i 2008 for 1,4% av alle boligbranner, mens dem i 1995 sto for 3,8%. Direktoratet for sammfunnsikkerhet og beredskap (DSB) antar at grunnen til nedgangen skyldes at nye TV-apparater krever mindre energi.

Til sammenligning står glødelamper for 4,3% av brannene i 2008, installasjonsmateriell (lysbrytere, koblingsbokser, stikkontakter etc.) for 8% og komfyrer og kokeplater for 15,3%.

 

http://www.dsb.no/Global/Publikasjoner/2010/Tema/Tema-BrannElektrisk.pdf

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Men hva er den reelle årsaken til at stadig flere ting blir produsert uten fysisk bryter som kutter strømmen ?

Har ikke brannvernet noe å si ?

 

Jeg har også lurt lit på hvorfor ikke flere dingser er konstruert med hurtigstartsystem når man skal slå på strømmen ?

Det som skjer er jo at man må vente en (lang) stund for dingsen er klar til bruk

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Men hva er den reelle årsaken til at stadig flere ting blir produsert uten fysisk bryter som kutter strømmen ?

Har ikke brannvernet noe å si ?

Fordi ingen bruker den.

 

Fordi folk ønsker å slå på tv med fjernkontrollen sin.

Hvis man ønsker å fysisk slå av tv kan man dra ut ledningen, eller bruke dingser som kutter strømmen til tv. Så må de dingsene ha en hvilestrøm for å kunne opereres. Men man sparer nok noen wattimer iløpet av et år.

Lenke til kommentar

Har ikke brannvernet noe å si ?

Tydeligvis ikke. Hvis du ser igjennom det DSB-dokumentet jeg linket til har man en klar nedgang i branntilløp i TV-apparater, samtidig som dem skriver at de ikke ser noen sammenheng mellom apparater uten hovedstrømbryter og økt brannfare. Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Er en ATX strømforsyning fundamental forskjellig fra en laptop-lader, eller er innmaten egentlig ganske lik. Og hvorfor er de så store?

Prinsipielt fungerer dem nokså likt. Dog er det bare et spenningsnivå ut fra laderen til laptopen. Så spenningen blir regulert ned inni selve laptopen ved bruk. Så der spares det litt komponenter og dermed størrelse.

Effekten har også litt å si. Jeg ser at laderen til laptopen min er stemplet 90W, mens strømforsyningen til min stasjonære er stemplet 550W. I tillegg er ATX en standard som standardiserer bla. fysiske dimensjoner på strømforsyningen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

150*virkningsgrad vil jeg tro. Har ikke tall, men vil tro en god strømforsyning ligger godt over 0.9 i virkningsgrad og således blir varmeeffekten relativt lav.

 

Edit: litt sen, men vi var ganske enige... :)

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...