Emancipate Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Siden alle har de samme reseptorene i nesen og munnen, hvorfor smaker da ting forskjellig for folk?Nå har jeg nettopp forklart noen innlegg over at ikke alle har de samme reseptorene... Bare fra man er barn til man er voksen forandrer antall smaksløker seg mye. Bortsett fra det er vi forskjellige inne i hjernen. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Tror det har med forskjellige assosiasjoner man får til lukten/smaken? Vil også si at boxen med mais lukter godt. Og så syns jeg feks tran både lukter og smaker kjempebra. Samme med lukt av maling. Veldig mange som er uenig i det ja. Lenke til kommentar
AvIOn Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Hva er så farlig med kjernefysiske våpen. Greit at det er voldsomt med energi som utløses, men tenker da på stråling, og det som skjer ETTER selve smellet... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 det er kun stråling som er farlig i etterkant. Ingen kan oppholde seg i området på lang tid etterpå, og alle dyr som oppholder seg i området blir radioaktive. Vi spiser dyr, dyr spiser dyr, så det sprer seg langt ut over selve området. Det kan også komme radioaktivt nedbør som enten kan lande på oss så vi tar skade av det, eller i skogen så dyr tar skade, eller i vann så fisk tar skade. Det er kort og godt strålingen og spredningen av denne som er farlig. Stråling kan føre til mutasjoner, spesiellt hos nyfødte barn. Mutasjoner fører også til økt kreftfare. I værste fall dør man som en direkte konsekvens av selve strålingen om man får høy nok dose av det. I tjernobel er det først de siste årene mulig å ta en guidet tur en periode der uten nevneverdig risiko. Å f.eks bo der ville blitt alt for mye stråling. Å sove over ville vært lenge over det som regnes som forsvarlig. Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Jeg ser at min TV fra Thomson ikke har en av-knapp. Du kan kun sette den i standby. For å slå den helt av må man tydeligvis trekke ut kontakten. Er det en grunn til at produsenter velger å ikke ha avknapp? Er det ikke skadelig for maskinen å stå på konstant? Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Sånn er det på min LG og. Har støpselet i et spenningsvern som både tv og pc etc er plugget i. Da er det bare å slå av bryteren på den i stedet for å dra ut støpsel. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 (endret) Er det en grunn til at produsenter velger å ikke ha avknapp? Er det ikke skadelig for maskinen å stå på konstant? Så lenge det ikke er bevegelige deler som er påslått så har det ikke særlig mye å si. Levetidsreduksjonen er neglisjerbar. Sagt på en annen måte, det finnes mye elektronikk fra 70-tallet som fortsatt fungerer i daglig bruk. For nyere, såkalte smart-tver så er det tenkelig at det er en fordel at dem ikke blir helt avslått mtp. oppstart og avslutting av operativsystemet. Endret 12. september 2014 av Nedward 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 13. september 2014 Del Skrevet 13. september 2014 For nyere, såkalte smart-tver så er det tenkelig at det er en fordel at dem ikke blir helt avslått mtp. oppstart og avslutting av operativsystemet. Javel det er det ja?. Ja nå er det LG tv-et mitt 8 år gammelt da, og er vel ikke "smart TV". Det er et vanlig HD lcd 37 " tv. Har slått det av altså med bryter på spenningsvern alle tiden, og det fungerer hvertfall bra enda. Men det er er jo et litt interessant spørsmål, hvis nyere T v helst skal stå med strømmen på. Operativsystem i TV? Har ikke fulgt særlig med nyere tid. Men det nærmer seg jo nytt tv. Betyr det at Pc -er også bør være med strømmen på sånn? Men ellers har jeg hørt flere sagt, at det er temmelig brannfarlig å la Tv-er stå i standby. At strømmen bør slås helt av. Men det var kanskje bare før det? Det er hvertfall grunnen til at jeg har valgt å slå av helt alt pr spenningsvernbryter. Ser ikke ut som noen apparater har fått problem pga det, men.. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 13. september 2014 Del Skrevet 13. september 2014 (endret) For nyere, såkalte smart-tver så er det tenkelig at det er en fordel at dem ikke blir helt avslått mtp. oppstart og avslutting av operativsystemet. Javel det er det ja?. Ja nå er det LG tv-et mitt 8 år gammelt da, og er vel ikke "smart TV". Det er et vanlig HD lcd 37 " tv. Har slått det av altså med bryter på spenningsvern alle tiden, og det fungerer hvertfall bra enda. Men det er er jo et litt interessant spørsmål, hvis nyere T v helst skal stå med strømmen på. Operativsystem i TV? Har ikke fulgt særlig med nyere tid. Men det nærmer seg jo nytt tv. Betyr det at Pc -er også bør være med strømmen på sånn? Nå tenkte jeg ikke på slitasje da, tenkte mer på at det tar tid å starte opp et OS, koble seg på nett osv. Står apparatet i stand-by går dette kjappere. Men ellers har jeg hørt flere sagt, at det er temmelig brannfarlig å la Tv-er stå i standby. At strømmen bør slås helt av. Men det var kanskje bare før det? Det er hvertfall grunnen til at jeg har valgt å slå av helt alt pr spenningsvernbryter. Ser ikke ut som noen apparater har fått problem pga det, men.. Vet ikke hva du mener med "temmelig brannfarlig". Tanken er at det kan oppstå en feil i apparatet og at man vil minimalisere sjansen for at feil oppstår. Hvis man ser på brannstatistikker så vil man oppdage at noe slik som 21% av alle boligbranner har "elektisk årsak" altså teknisk feil, 19% feil bruk av elektrisk utstyr og 17% med ukjent årsak (der man antar at en andel elektriske tilfeller gjemmer seg). TV-apparater sto i 2008 for 1,4% av alle boligbranner, mens dem i 1995 sto for 3,8%. Direktoratet for sammfunnsikkerhet og beredskap (DSB) antar at grunnen til nedgangen skyldes at nye TV-apparater krever mindre energi. Til sammenligning står glødelamper for 4,3% av brannene i 2008, installasjonsmateriell (lysbrytere, koblingsbokser, stikkontakter etc.) for 8% og komfyrer og kokeplater for 15,3%. http://www.dsb.no/Global/Publikasjoner/2010/Tema/Tema-BrannElektrisk.pdf Endret 13. september 2014 av Nedward Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. september 2014 Del Skrevet 13. september 2014 Hva er så farlig med kjernefysiske våpen. Greit at det er voldsomt med energi som utløses, men tenker da på stråling, og det som skjer ETTER selve smellet...Stoffene som stråler går ikke i stykker, men blir liggende å stråle i titusenvis av år. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. september 2014 Del Skrevet 13. september 2014 1. Folk klager ikke til produsentene over at det ikke finnes en fysisk bryter. 2. Folk ville klaget til produsenten over at tven brukte lang tid å startet etter bruk av den fysiske bryteren. 3. Folk ville stadig trodd tven var ødelagt fordi de ikke fikk den på med fjernkontrollen. 4. Bryter koster ekstra. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 13. september 2014 Del Skrevet 13. september 2014 (endret) Men hva er den reelle årsaken til at stadig flere ting blir produsert uten fysisk bryter som kutter strømmen ? Har ikke brannvernet noe å si ? Jeg har også lurt lit på hvorfor ikke flere dingser er konstruert med hurtigstartsystem når man skal slå på strømmen ? Det som skjer er jo at man må vente en (lang) stund for dingsen er klar til bruk Endret 13. september 2014 av den andre elgen Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 13. september 2014 Del Skrevet 13. september 2014 Men hva er den reelle årsaken til at stadig flere ting blir produsert uten fysisk bryter som kutter strømmen ? Har ikke brannvernet noe å si ? Fordi ingen bruker den. Fordi folk ønsker å slå på tv med fjernkontrollen sin. Hvis man ønsker å fysisk slå av tv kan man dra ut ledningen, eller bruke dingser som kutter strømmen til tv. Så må de dingsene ha en hvilestrøm for å kunne opereres. Men man sparer nok noen wattimer iløpet av et år. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 13. september 2014 Del Skrevet 13. september 2014 (endret) Har ikke brannvernet noe å si ?Tydeligvis ikke. Hvis du ser igjennom det DSB-dokumentet jeg linket til har man en klar nedgang i branntilløp i TV-apparater, samtidig som dem skriver at de ikke ser noen sammenheng mellom apparater uten hovedstrømbryter og økt brannfare. Endret 13. september 2014 av Nedward Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. september 2014 Del Skrevet 13. september 2014 Er en ATX strømforsyning fundamental forskjellig fra en laptop-lader, eller er innmaten egentlig ganske lik. Og hvorfor er de så store? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. september 2014 Del Skrevet 13. september 2014 De er grunnleggende like, alle moderne strømforsyninger er switchmode. Forskjellen er at ATX gir (mye) mer effekt, og flere spenninger. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 13. september 2014 Del Skrevet 13. september 2014 Er en ATX strømforsyning fundamental forskjellig fra en laptop-lader, eller er innmaten egentlig ganske lik. Og hvorfor er de så store?Prinsipielt fungerer dem nokså likt. Dog er det bare et spenningsnivå ut fra laderen til laptopen. Så spenningen blir regulert ned inni selve laptopen ved bruk. Så der spares det litt komponenter og dermed størrelse. Effekten har også litt å si. Jeg ser at laderen til laptopen min er stemplet 90W, mens strømforsyningen til min stasjonære er stemplet 550W. I tillegg er ATX en standard som standardiserer bla. fysiske dimensjoner på strømforsyningen. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. september 2014 Del Skrevet 13. september 2014 Hvor mye varme utvikler en 150 watt strømforsyning? (Sammenlign gjerne med en prosessor.) Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 13. september 2014 Del Skrevet 13. september 2014 (endret) Det avhenger av virkningsgraden. Antar man 90% som jeg tror skulle være et høvelig gjennomsnitt for effektivitet for nye strømforsyninger så har du 15W med varme. En Intel Core i5 ligger på ca. 80W under full last. Endret 13. september 2014 av Nedward Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 13. september 2014 Del Skrevet 13. september 2014 (endret) 150*virkningsgrad vil jeg tro. Har ikke tall, men vil tro en god strømforsyning ligger godt over 0.9 i virkningsgrad og således blir varmeeffekten relativt lav. Edit: litt sen, men vi var ganske enige... Endret 13. september 2014 av Slettet+45613274 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå