Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Du har et poeng der. Intern friksjon minker utflytingsegenskapene. Hvor dominerende den interne friksjonen er kan man se fra den bratteste vinkelen det lar seg ligge i. Tenk korn i en silo eller sandhaug. Jeg tror mynter har ganske lav friksjon så de "flyter" godt ut mot kantene i bingen.

 

Her er du absolutt inne på noe, og XKCD hadde nylig en artikkel om det ville vært mulig å samle alle pengene i hele verden. Et lite utdrag fra kilde/kommentar 2 i artikkelen:

 

When you pour lots of loose material in a heap, it tends to form a cone. Different materials will form cones with different slopes; the steepness of the slope for a given material is called its angle of repose.
I've never found the exact angle of repose for coins—or had enough of them to test it—but a forum poster with the username Master of Coin (who claims to be well-acquainted with "how piles of coins 'slish' about") says that it's probably no more than 5 or 10 degrees.
I tillegg, som det også blir nevnt, så vil en pengebinge kreve gode grunnforhold for at jordmassene ikke skal kollapse. Det er snakk om rimelig store krefter som ikke bare veggene, men også jorden under skal tåle.
Endret av Henrik C
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mange aksjer kan man ha når man stifter et aksjeselskap? Er det noen grense, er det avhengig av hvor mye egenkapital som skytes inn, eller kan man ha så mange man vil?

 

(vil jo tru at det er en fordel med å ha mye aksjer slik at det i ettertid er enkelt å kunne ta inn flere småinvestorer uten å gjennomføre en emisjon?)

 

Så mange du vil, men de må ha en pålydende verdi som går opp i norske kroner. I praksis er dermed minsteverdien én krone per aksje, og det totale antallet mulige aksjer er da lik aksjekapitalen i kroner.

 

Høyt antall aksjer gjør aksjene lettere å omsette.

Lenke til kommentar

 

Kan man bygge en pengebinge som Skrue etter de målene (tror de stod i et blad engang) eller vil vekten av pengene ødelegge den?

Sto det noe om veggtykkelse, og hvordan veggen bygges opp med ulike materialer og styrkekvalitet?

 

Jeg tipper det er mulig å bygge en pengebinge etter de målene som ikke sprekker når den er full av mynter, men det krever nok betydelig kraftigere vegg enn et tilsvarende høydebasseng for vann. Bulk-tettheten til mynter er ganske mye høyere enn vann selv om det er ganske mye luft mellom myntene. For mynter med en tetthet på ca 8 tonn/m3 vil jeg anslå en bulk-tetthet på rundt 4 tonn/m3, alts rundt 4 ganger mer enn vann.

 

Edit:

20-kronen har en tetthet på 7,57 g/cm3

10-kronen har en tetthet på 7,52 g/cm3

5-kronen har en tetthet på 7,61 g/cm3

Kronestykket har en tetthet på 7,56 g/cm3

 

 

Her er tegningen som viser målene på bingen. Den være 39 meter høy og 37 meter bred.

Hva den er lagd av vet jeg ikke, men jeg syns å huske noen utgaver hvor de støpte noe. Kan man gå utfra "standard" betong? Jeg kan aldri huske å ha sett armeringsjern der, men la oss si at det er det for å holde dette realistisk (høhø).

 

 

 

 

moneybin1.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar

Tegningen er kanskje ute og kjører, men den er likevel "offisiell". Den er tegnet av Don Rosa i samarbeid med en utdannet arkitekt, og publisert i utallige utgivelser i Donald Duck-universet. At det ikke er inkludert noe "first floor" etter ground floor, kan ha mange forskjellige forklaringer. Tegningene er gjort i CAD, bl.a. annet fordi det gjør oversettelser mye enklere, og det kan være an av oversettelsene som har gjort en feil og ikke inkludert first floor.

Endret av Reeve
Lenke til kommentar

I mange engelsktalende land er ground floor = 0, men det er vist noen der de teller som i Norge, ground floor = 1. Da stemmer det. Tegningen ser helt grei ut sånn oversiktsmessig, men den sier ingenting om veggtykkelse, oppbygning og dermed veggstyrke. Er veggen for eksempel 3 fot tykk og godt armert så tror jeg den kunne holdt.

 

Hadde jeg laget byggetegninger til bingen så ville jeg nok valgt en annen design. Et lavere og bredere bygg med avstivende tverrvegger innenfor ytterveggen, ulike veggsjikt a la bankhvelv og tykkere vegg nede enn oppe, hvelvet tak, bygd på grunnfjell etc. Eller kanskje ennå bedre: droppet hele konseptet og gått for et tunellanlegg.

Lenke til kommentar

Et tunellanlegg ville misset på et av de sterkeste symbolbetydningene av en bank eller pengebinge, den imponerende bygningen skal ha en autoritet og tilstedeværelse, rent psykologisk. Skrues pengebinge viser med all tydelighet at Skrue innerst inne like å ha en prangende rikdom, selv om han samtidig ikke har filla peiling på hvordan han kan bruke penger slik vi andre bruker penger. Han bader og svømmer i dem. Vi andre klarer knapt å spare dem lenge nok til å se at de vokser.

Lenke til kommentar

Hva er poenget med strek foran personen som er sitert? Når begynte man med dette?

- T.

Poenget er tross alt å markere at det er et direkte sitat. For eksempel så er dette veldig nyttig når man leser nyhetsoverskrifter. "- Et uavhengig Skottland vil være som et Spania uten sol" har en annen betydning enn "Et uavhengig Skottland vil være som et Spania uten sol".

 

 

Markering av sitering har blitt gjort i lang, lang tid. Bare åpne deg en gammel bok og se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva er poenget med strek foran personen som er sitert? Når begynte man med dette?

- T.

Poenget er tross alt å markere at det er et direkte sitat. For eksempel så er dette veldig nyttig når man leser nyhetsoverskrifter. "- Et uavhengig Skottland vil være som et Spania uten sol" har en annen betydning enn "Et uavhengig Skottland vil være som et Spania uten sol".

 

 

Markering av sitering har blitt gjort i lang, lang tid. Bare åpne deg en gammel bok og se.

 

Du misforstår. Jeg snakker om streken foran NAVNET på PERSONEN som er sitert, ikke streken foran sitatet.

 

- Dette er en sitatstrek, sa Per Pålsrud.

"Og dette er sitattegn," sa Espen Eplekjekk.

 

Og slik gikk det altså til at Quote, som i følge brukernavnet burde være kvalifisert til å svare på spørsmålet, misforsto.

- Tåkelur.

 

Det er streken markert i rødt som jeg lurer på. Den markerer ikke at noen sier "Tåkelur," men at Tåkelur har sagt setningen over.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Tenkte å kjøpe en utluftings vifte som er oppgitt til 33 desibel ved 3 meter.

Denne skal da være i stua å lurte egentlig på hvor høyt 33 desibel egentlig er? Er det noe man kan sammenligne det med som man allerede har i heimen?

 

Det er så høyt at du den er tydelig merkbar, og for meg hadde det vært irriterende.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Kan man bygge en pengebinge som Skrue etter de målene (tror de stod i et blad engang) eller vil vekten av pengene ødelegge den?

Sto det noe om veggtykkelse, og hvordan veggen bygges opp med ulike materialer og styrkekvalitet?

 

Jeg tipper det er mulig å bygge en pengebinge etter de målene som ikke sprekker når den er full av mynter, men det krever nok betydelig kraftigere vegg enn et tilsvarende høydebasseng for vann. Bulk-tettheten til mynter er ganske mye høyere enn vann selv om det er ganske mye luft mellom myntene. For mynter med en tetthet på ca 8 tonn/m3 vil jeg anslå en bulk-tetthet på rundt 4 tonn/m3, alts rundt 4 ganger mer enn vann.

 

Edit:

20-kronen har en tetthet på 7,57 g/cm3

10-kronen har en tetthet på 7,52 g/cm3

5-kronen har en tetthet på 7,61 g/cm3

Kronestykket har en tetthet på 7,56 g/cm3

 

 

Her er tegningen som viser målene på bingen. Den være 39 meter høy og 37 meter bred.

Hva den er lagd av vet jeg ikke, men jeg syns å huske noen utgaver hvor de støpte noe. Kan man gå utfra "standard" betong? Jeg kan aldri huske å ha sett armeringsjern der, men la oss si at det er det for å holde dette realistisk (høhø).

 

 

 

 

moneybin1.jpg

 

 

 

 

 

Gjorde en kjapp beregning, og med B45-betong uten armering måtte veggene vært i overkant av 30 meter tykke, med forbehold om feil.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva er "cell envelope" på norsk?

Den beste oversettelsen jeg kjenner til er "membrankappe" eller "yttermembran". Alternativt til kappe har du "kapsel". Disse kan være av typen protein-, slim-, lipid-, membran-, osv, så det er en mer generell betegnelse enn "envelope". Blant annet kan man betegne kapsid (som er den enheten som membrankappen dekker over) som en "proteinkappe" (men helst "proteinskall"). På svensk bruker man "hölje", som på norsk er "hylster". Virus har gjerne denne typen kapper, og da kaller man de i hvert fall gjerne for kappekledd virus, og nakent virus om denne mangler.

 

Har slitt en del med det begrepet selv, og føler meg ikke helt tilfredsstilt.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...