Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Takk Bytex :) Jeg har heldigvis ikke kontroll på hvor alle gamle forumbrukere er i dag. Det hadde blitt litt av en oppgave.

 

En snedig ting jeg lurer på:

Hvorfor kan moderatorer redigere et innlegg, uten at det står:

"Innlegget er endret av" osv, og ikke oss dødelige? :ermm:

Godt spørsmål. Det er et moderatorprivilegie. Vi bør egentlig krysse av for at det skal stå "innlegget er endret av.." men det hender dessverre litt for ofte at vi glemmer det. Noen ganger er det ikke vits å ha det med heller. F.eks ved fiksing på rettskriving, døde linker osv. Vi hadde en diskusjon på om vi skulle fortsette å ha det sånn eller om vi skulle endre det. Det var noen sterke meninger på noen av sidene så det ble til at saken gikk i glemmeboka og det ble ikke gjort noen endringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan fungerer et takstameter?

Det er en veldig intelligent tyv :)

Ja, akkurat det har jeg funnet ut av selv, men hvordan?

Det går om bilen står stille, øker om man kjører fortere, til tider går det raskere på kveldstid / helger (bare innbilning?), og jeg syns det er forskjellig fra takstameter til takstameter!

 

For den samme strekninga fra hybelen til skolen (samme start- og stoppsted) har på hverdager blitt alt fra 72 til 98 kr :S

Lenke til kommentar

Taksameteret teller saktere etter hvilken sone drosja kjører gjennom har jeg lagt merke til. Derfor vil lange turer til en annen kommune e.l. ikke koste så mye som å kjøre 10 km i samme rundkjøring f.eks. Det går hvertfall ikke an å bare ta en standardpris og gange med antall km du skal kjøres.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Hvis jeg feks står i midtgangen i en buss, og så hopper. Vil da bussen bli lettere? La oss si bussen veier 15070 kg, og jeg veier 70 kg. Vil bussen da veie kun 15 tonn?

Her er det litt merkerlig å bruke kg som mål på vekt, Newton er bedre. Men det du sier er korrekt, bussens vekt vil være lavere i de sekundene du ikke står på bussen.

 

Gjennomsnittsvekt vil likevel ikke forandre seg. Både når du tar sats og når du lander vil du utøve en ekstra stor kraft mot bussen, og dermed vil den veie mer da. Hvis man integrerer (evt. summerer) vekten over et gitt tidsrom og dividerer på tiden skal det ikke ha noe å si om du har hoppet mye eller stått stille.

 

Den samme effekten er lettere å se i en liten båt. Den vil ligge middels dypt i vannet når du står i båten. I det du tar sats vil båten trykkes ned, og dermed ligge dypt i vannet. Når du er i lufta har ikke båten din vekt å bære på, og ligger dermed høyt. Og når du lander vil den trykkes ned igjen, før den stabiliserer seg på en middels dybde.

Lenke til kommentar
Hvordan fungerer et takstameter?

Jeg tror det registrerer både tid og drivstofforbruk. Står den i ro så går tida men kjører den så går telleverket raskere på grunn av drivstofforbruket. Tid måles enkelt med en klokke men drivstofforbruk er litt verre å måle nøyaktig så det er jeg ikke helt sikker på hvordan de gjør. Muligens regnes det ut i fra akselerasjon og turtall eller noe sånt. (Begge deler kan måles med høy nøyaktighet)

 

2. Digitalt 3D: Man har 2 like objekter A og B. Kan da A være inni B samtidig som B er inni A?

Slik?

250px-Venn_A_union_B.png

(Fra mengdematematikkens unionsbegrep)

Lenke til kommentar
2. Digitalt 3D: Man har 2 like objekter A og B. Kan da A være inni B samtidig som B er inni A?

Slik?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...n_A_union_B.png

 

Nei ikke sånn, at begge to er 100% inne hverandre, slik som dette: Men at de er like store.

 

 

 

EDIT: på bildet mitt så er bare den ene inni den andre, men kan begge være inni hverandre på den måten bildet mitt viser?

Endret av Gnålern
Lenke til kommentar

Det skal gå hvis du med ordet "inni" mener at de ikke må være mindre enn hverandre. I CAD-programmer er det fult mulig å tegne to objekter av nøyaktig samme størrelse i nøyaktig samme posisjon.

 

Når man skal være matematisk korrekt (f.eks i et CAD-program) så kan man gjerne bruke matematikkens unionsbegrep. Der er det mulig at A er en mengde i B samtidig som B er en mengde i A, men kun hvis mengde A = mengde B. Altså at A er inni B samtidig som B er inni A.

 

A = B = A U B

Lenke til kommentar
3. Hvorfor heter det 1 tonn og ikke 1 mega gram?

Egentlig heter det megagram. Det er den SI-standardiserte korrekte måten å si og skrive det på, men det er ikke vanlig å skrive eller si det på den måten. Tonn (engelsk: tonne) er en moderne avledning av de eldgamle amerikanske og engelske vektenhetene ton (eng: short ton og long ton).

Amerikanske short ton er ca 907 kg mens den britisk-imperialistiske long ton er ca 1016 kg. De gamle enhetene er nesten ikke i bruk lengre på grunn av at de ikke stemmer over ens med det 10-tallsbaserte SI-systemet og skaper forvirring med tanke på transport mellom amerikanske, imperialistisk-influerte land og land som bruker SI-systemet. SI har blitt den klart dominerende standarden for måleenheter for blant annet vekt. Ganske få henger igjen i gamle systemer som long ton, short ton, stone, ounce, pound osv. USA er blant verstingene som henger lengst igjen med sånne gamle mål. Det gjelder både vekt (pound, ounce), volum (gallon), lengde (inch, feet), og flere andre mål. Problemet med de gamle enhetene er ikke bare at de stemmer dårlig over ens med SI, men også at de stemmer dårlig over ens internt mellom egne enheter ved at det ikke bruker titallsystemet. F.eks er det 16 ounce i 1 pound, 14 pound i en stone og 160 stone i en long ton. Videre er det 8 fl ounce i en cup, 16 cup i en gallon, 12 inch i en foot, 3 feet i en yard osv. Når man skal regne på sammensatte enheter som trykk, akselerasjon, volumstrøm osv så blir det fryktelig komplisert og trenger ørten omregningsfaktorer som man slipper med SI-systemet. Huff, nå sporer jeg fælt av så jeg får stoppe her.

 

hvorfor er blink-indikator merket med grønt inni dashbordet når lysene er gule? samme spørsmål gjelder langlys som er merket med blå farge.

Jeg er ikke siker men tipper det kan ha sammenheng med hva intuitive farger er. F.eks at rød betyr fare. Derfor er f.eks oljelampa rød. Grønn betyr alt i orden. Da kan grønn være en ok farge å bruke på ting som blinkelys. Men jeg er på tynn is her. Har ikke noen god forklaring ut over disse spekulasjonene.

Lenke til kommentar
USA er blant verstingene som henger lengst igjen med sånne gamle mål. Det gjelder både vekt (pound, ounce), volum (gallon), lengde (inch, feet), og flere andre mål. Problemet med de gamle enhetene er ikke bare at de stemmer dårlig over ens med SI, men også at de stemmer dårlig over ens internt mellom egne enheter ved at det ikke bruker titallsystemet. F.eks er det 16 ounce i 1 pound, 14 pound i en stone og 160 stone i en long ton. Videre er det 8 fl ounce i en cup, 16 cup i en gallon, 12 inch i en foot, 3 feet i en yard osv. Når man skal regne på sammensatte enheter som trykk, akselerasjon, volumstrøm osv så blir det fryktelig komplisert og trenger ørten omregningsfaktorer som man slipper med SI-systemet.

Dette er veldig sant! Utrolig plagsomt for oss som er vant med SI, når man får en matematikkoppgave hvor man skal regne ut arbeidet man utfører ved å suge i seg en milkshake med sugerør, og så skal svaret oppgis i en så helfjern enhet som inch-ounces. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...