Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilke prosedyrer har ferjer og spesielt hurtigbåter for innleggelse til kai.

 

Blir jo mer og mer vanlig å legge til å med baugen og med god fart inn mot kaien for å stoppe litt raskt inn mot dekka etc.

 

Men tester de rett før kai at bakk i det hele tatt funker? For med den farten de legger til med er jo risikoen for stygge skader betydelig økt i forhold til å ta det litt rolig hvis du og går galt med balkongen. For det skjer jo titt og ofte at det går galt....

Lenke til kommentar

Hvilke prosedyrer har ferjer og spesielt hurtigbåter for innleggelse til kai.

 

Blir jo mer og mer vanlig å legge til å med baugen og med god fart inn mot kaien for å stoppe litt raskt inn mot dekka etc.

 

Men tester de rett før kai at bakk i det hele tatt funker? For med den farten de legger til med er jo risikoen for stygge skader betydelig økt i forhold til å ta det litt rolig hvis du og går galt med balkongen. For det skjer jo titt og ofte at det går galt....

Vet ikke så mye om prosedyrer, men det er vanligvis fartsgrenser i havner. Så dem kan ikke ha så veldig stor fart (underforstått at dem følger disse). Jeg opplever i alle fall at det går relativt rolig til kai når jeg tar ferge og hurtigbåt i Lofoten.

 

Det kan jo være aktuelt å spørre rederiet om det er normalt å gjøre det du beskriver.

Det framstår i alle fall ikke for meg som en god skikk og bruk og gjøre dette. Man lager mye bølger som er til plage for andre båter i havnen. Jeg har prøvd å arbeide i båter som ruller fordi noen syns det er tøft å ha god fart til kai og reversere rett før man legger til.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Klarer noen å regne ut vekten på Death Star dersom den hadde stått på bakken på jorda her ?

Det er ikke nevnt noen konkret vekt eller størrelse i science fiction-serien, men denne siden har forsøkt å estimere størrelse og regne ut vekta ut fra tettheten til "sammenlignbare" stålkonstruksjoner. De kom frem til 1015 tonn stål.

 

Snedig spørsmål: Glass lages av sand, er i hvert fall den forenklede barnelærdommen. I realiteten er det snakk om spesielle sandkvaliteter, finhetsgrader, tilsetningsstoffer osv. Hva koster 1 tonn "standard" glass, forutsatt store industrielle kvanta? Alternativt setter jeg pris på råvarepris + energimengde for å produsere 1 tonn glass.

 

Hvor mye energi går med til gjenvinning av 1 tonn glass?

 

Til sammenligning, aluminium (etter energibruk) koster rundt 2000 USD/tonn, stål rundt 400 USD/tonn. Glass selges vel ikke i kvanta på den måten, men som pulver som må smeltes.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hva brukes inni håndtaket for at skrujern-delen skal sitte?

Se på disse første skrujernene her: https://www.google.com/search?q=iphone+screw+tool&newwindow=1&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=iXz_U7bWG6rmyQPxhIKAAg&ved=0CAgQ_AUoAg&biw=320&bih=506

Er ikke festet på noe måte enn at det er et slags lim eller epoxy de har brukt, men hva da, må være sterkt nok til å ikke glippe det jernet også?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...